اتباع 50 درصد مراجعان مراکز بهداشت منطقه 19 را تشکیل می دهند

رکنا یکشنبه 01 مهر 1403 - 13:53
یک عضو شورای شهر تهران تهران با بیان اینکه منطقه 19 یکی از فقیرترین مناطق شهری ما از نظر کمبود سرانه‌های درمانی و بهداشتی است، تاکید کرد: با وجود زمین‌های مناسب و فراوانی که وجود دارد و حتی اختصاص زمین توسط شهرداری و تحویل آن جهت احداث بیمارستان هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است یک مرکز بهداشت در سرای محله فعال است که البته 50 درصد مراجعان آن را اتباع تشکیل می‌دهند.
اتباع 50 درصد مراجعان مراکز بهداشت منطقه 19 را تشکیل می دهند

به گزارش رکنا، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در دویست و شصت و چهارمین جلسه صحن شورا، گزارش محله‌گردی خود را از محله نعمت‌آباد قرائت کرد و گفت: منطقه 19 شهرداری تهران که دروازه ورودی جنوبی شهر هم محسوب می شود یکی از مناطق بزرگ هم از نظر جغرافیایی 92 کیلومترمربع و هم از نظر جمعیتی با حدود 300 هزار نفر سکنه و مقدار 5 ناحیه که 2 ناحیه آن در حریم شهر تهران قرار دارند؛ است. استقرار اماکن مهم و حساسی چون حرم امام راحل (ره)،  بهشت زهرا (س)، فرودگاه بین المللی امام (ره)، مجموعه نمایشگاهی آفتاب، بوستان ولایت، بازار پارچه عبدل‌آباد، بازار مبل نعمت‌آباد و میدان مرکزی میوه‌و‌تره بار در داخل و حریم، این منطقه را از سایر مناطق شهر تهران متمایز کرده است.

او ادامه داد: ناحیه 3 این منطقه مثل خود منطقه شرایط ویژه و متمایزی دارد که یکبار هنگام گزارش محله «خلازیر» که از محلات 5 گانه این ناحیه است، به آنها اشاره کردم اما به لحاظ اهمیت بار دیگر یادآوری می کنم. ۵ محله تحت مدیریت این ناحیه عبارتند از محله خلازیر، محله نعمت آباد، محله دولت‌آباد شمالی، محله دولت‌آباد جنوبی، محله اسماعیل آباد.

امانی با بیان اینکه 23 کوره آجرپزی با 140 هکتار با همه تبعات و آثارش در این ناحیه قرار دارند؛ گفت:  ویژگی این ناحیه، آن را در بین همه نواحی 123 گانه شهرداری تهران به ویژه در چند سال اخیر معروف کرده است. ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت وسیع و گسترده است که حادثه تخریب این ساخت و سازها در محله خلازیر سال گذشته بازتاب وسیعی نه تنها در تهران بلکه در کل کشور داشت. عدم ثبات و جایجایی شهرداران این ناحیه به صورتی که متوسط عمر مدیریتی شهرداران در این ناحیه 3 ماه است؛ یکی دیگر از مشکلات است. اتفاقاً در بازدید اخیر هم شهردار ناحیه تازه یک ماه از حضورش گذشته بود.

او اضافه کرد: محله نعمت‌آباد با حدو 50 تا 100 هزار نفر جمعیت که قدمت آن به حدود 400 سال قبل برمی‌گردد؛ در حال تغییر عمده بافت مسکونی آن به تجاری است و بازار بزرگ مبل نعمت‌آباد که بازاری بین المللی است؛ مشتریانی از کشورهای همسایه و حتی آسیای میانه را به خود جلب کرده است. ۲ هزار واحد تجاری باعث اشتغال‌زایی چندین هزار نفر و رفع بیکاری از محله شده است. محله‌ای که در بخش 430 هکتاری املاک وقفی منطقه قرار دارد و ساخت و سازهای غیر مجاز بعد از محله خلازیر در این محله یکی از معضلات مدیریت شهری است، ساخت و سازهایی که هر چند فعلاً متوقف شده و نیوجرسی‌ها و خاکریزها در مقابل معابر ورودی آنها گذاشته شده‌اند، اما در داخل بناهای غیر استاندارد و غیر مجاز سکونت و تردد مشاهد می‌شود و هر آن ممکن است با ریزش آنها فاجعه جدیدی اتفاق بیفتد. ضمن اینکه ساخت و نازک کاری در داخل این بناها هم انجام می‌شود و حجم عملیات و تعداد ساختمان ها زیاد است که با عوامل اجرای ناحیه امکان کنترل و برخورد و ممانعت امکان پذیر نیست.

امانی با بیان اینکه دادن انشعابات به صورت غیرقانونی یا اتصال شبانه و مخفیانه انشعابات آب و برق توسط سازندگان یکی دیگر از عوامل تدوام این رویه غیرقانونی است، ادامه داد: متاسفانه وضعیت نگهداشت و نظافت محله نامناسب و نگران‌کننده است. پیمانکار نگهداشت و رفت و روب منطقه 19 با این وسعت با مناطق 16 و 17 یک شرکت بوده و  طبیعی است که امکانات و نیروی انسانی این پیمانکار به صورت یک سوم به هریک از این مناطق توزیع می‌شود در حالیکه 2 منطقه 16 و 19 از مناطق بزرگ و  پرجمعیت بوده و هر یک جداگانه باید پیمانکار اختصاصی داشته باشند.

عضو‌ کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: شهردار منطقه و ناحیه 3 در جلسه پایان محله‌گردی سیستم و طرح جدید نگهداشت را عامل این وضعیت دانسته و اختیارات خود را در زمینه کنترل پیمانکار کافی نمی‌دانستند. کمبود مخازن زباله، انباشتگی و پخش زباله در اطراف مخازن، جابه‌جایی مخازن، انهار پاکسازی نشده، حیوانات موذی و بوی تعفن در سطح محله کاملاً مشهود بود. بعنوان نمونه وضعیت وخیم جوی های آب و جاری شدن فاضلاب در خیابان شهید کوه بریان و یا  وضعیت ناهنجار نظافت در حاشیه بزرگراه شهید سعیدی، کوچه شهید بهنام که با وجود طول آن حتی یک مخزن زباله هم نبود و مردم کیسه‌های زباله را جلوی درب منازل‌شان می‌گذارند. البته در زمینه جمع‌آوری زباله‌گردان و کولی و کتفی اقدامات موثری انجام شده است در سطح منطقه که قابل تقدیر است.  چرخ دستی ( گاری)، 60 دستگاه موتور 3 چرخ، 25 خودرو جمع آوری گردیده است.

او با اشاره به سرانه فضای سبز ناحیه گفت: 2 بوستان امام خمینی و نعمت آباد در محله وجود دارد اما متاسفانه نگهداری مناسبی نشده و وضعیت نظافت این بوستان و زمین‌های آسفالت بازی والیبال و کف‌سازی آنها هم نامناسب و حتی خطرناک و غیر ایمن است بخشی از بوستان شهدای نعمت آباد که حصارکشی شده و قبلاً زمین بازی بوستان بوده است در اختیار مجموعه ای از بانوان قرار گرفته که اقدام به برگزاری هییت مذهبی و سایر فعالیت‌های فرهنگی می‌کنند البته وضعیت ناهنجار این زمین در روز بازدید منظره بوستان را نازیبا جلوه می‌داد. در سرانه‌‌های فرهنگی حضور 30 مسجد و 45 حسینه و نام 35 شهید سرافراز که البته خانوده محترم آنان اکثراً در محله حضور ندارند زیرساخت های مناسبی را فراهم کرده است اما از سایر اماکن فرهنگی و حتی ورزشی از هیچ نوعی جز یک مجموعه کارآفرینی در محله خبری نیست.

امانی با اشاره به وضعی  حمل و نقل ترافیک معابر به ویژه در اطراف بازار مبل نعمت‌آباد گفت: در خیابان کوه بریان – طالقانی – نور ترافیک بسیار سنگین است به نحوی که حرکت اتوبوس‌های شرکت واحد در خیابان  کوه بریان و توقف آنان عبور و مرور را دچار توقف کامل از 2 طرف می‌کند. در دوره گذشته طرح ساخت لوپ شمال غرب پل شکوفه به خیابان نور که مسیر تردد مردم و مشتریان بازار مبل را کوتاه و ترافیک را روان می‌کند در سازمان حمل ونقل مصوب و قرار بر اجرای  آن بوده است که در این دوره با وجود اهتمامی که شهرداری به اجرای رمپ ولوپ‌ها و دور برگردان‌ها دارد، این طرح هنوز آغاز نشده است. امید است که این پروژه در اولویت طرح‌های عمرانی شهرداری قرار بگیرد. عدم تامین پارکینگ در این محله به ویژه در اطراف بازار نعمت‌آباد، همانگونه که اشاره شد مشتریان ملی و بین المللی دارد که یکی از عوامل اصلی ترافیک سنگین این منطقه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: ملکی بزرگ در حدود ۷ هزار متر مربع  در مجاورت بازار مبل متعلق به شهرداری تهران تقاطع خیابان نور و کوه بریان که اخیراً تخلیه شده فرصت مناسبی است که می توان با ساخت پارکینگ از طریق جذب سرمایه گذار هم کمبود سرانه های فرهنگی ورزشی منطقه و هم تعداد قابل توجهی پارکینگ را تأمین کرد. در خیابان شهید کوه بریان 18 ملک معارض و خیابان شباهنگ 11 ملک معارض برای باز شدن معبر این 2 خیابان و  برای تسهیل رفت و آمد، نیاز به تملک دارند.

امانی با بیان اینکه منطقه 19 یکی از فقیرترین مناطق شهری ما از نظر کمبود سرانه‌های درمانی و بهداشتی است، تاکید کرد: با وجود زمین‌های مناسب و فراوانی که وجود دارد و حتی اختصاص زمین توسط شهرداری و تحویل آن جهت احداث بیمارستان هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است یک مرکز بهداشت در سرای محله فعال است که البته 50 درصد مراجعان آن را اتباع تشکیل می‌دهند. مرکز کوچک درمانی شهرداری تهران هم خدمات اولیه را به مردم ارایه می‌دهد. برابر  اعلام مدیران منطقه حدوداً 20 درصد ساکنین محلات ناحیه 3 را اتباع تشکیل می‌دهند که آمار دانش آموزان برخی از مدارس البته بیش از این را نشان می‌دهد. 10 مدرسه ابتدایی و راهنمایی در محله وجود دارد که البته اکثراً آنان فرسوده و مربوطه به دهه 50 هستند و دبیرستان درمحله وجود ندارد. آسفالت 4 مدرسه توسط شهرداری تهران انجام شده است. با این شرایط و سرانه‌های ناچیز و یا صفر خدماتی و ساخت و سازهای غیر مجاز در ادامه  مجتمع مسکونی تجاری سهیل، اوقاف  مجوز ساخت برج‌های مسکونی گرفته و در حال ساخت است.

او‌ ادامه داد: زمین بزرگی که قبلاً مرکز خرید و فروش خودرو بوده است در مجاورت برج‌های در حال ساخت اوقاف که متعلق به شهرداری تهران است گویا برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده که با شرایط که محله دارد تا سرانه‌های مورد نیاز تامین نشود و تکلیف ساختمان‌های غیر مجاز و غیرقانونی که نیمه کاره رها شده مشخص نشود و بویژه موضوع امنیت اجتماعی و درگیر‌ های که متاسفانه به خاطر همین ساخت و سازهای و نبود پارکینگ در محله اتفاق می‌افتد، قطعاً باید تامل شود.

او در نهایت خواسته مردم را به صورت خلاصه قرائت کرده و گفت: اول؛ جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و تعیین تکلیف بناهای احداث شده در حال استفاده و سکونت. دوم؛ ساخت رمپ و لوپ شمال غرب پل شکوفه و دسترسی به خیابان نور که ملک معارض هم ندارد و مسیر تردد را که هم اکنون از پل شکوفه به میدان ثارالله – خیابان طالقانی – خیابان شهید کوه بریان – خیابان نور است را مستقیم از پل شکوفه به خیابان نور مستقیم تسریع و تسهیل می‌کند. سوم؛ توجه به بازار مبل نعمت‌آبا  به عنوان یک مرکز تجارت و تامین پارکینگ‌های مورد نیاز مردم مراجعه‌کننده و اهالی ساکن محل. چهارم؛ تملک و تخریب املاک معارض خیابان‌های شهیدکوه بریان و شهبانگ و بازگشایی معابر.

پنجم؛ تامین سرانه درمانی منطقه توسط دانشکده علوم پزشکی تهران با توجه به زمین اهدایی شهرداری تهران، ششم؛ رسیدگی و ساماندهی به وضعیت آب و فاضلاب و لوله‌گذاری جهت اتصال ناحیه 3 به تصفیه خانه فاضلاب. هفتم؛ توجه ویژه به ناحیه 3 و برداشتن بار سنگین 5 محله از دوش آن و ایجاد ناحیه ویژه برای 2 محله خلازیر و نعمت‌آباد که در گزارش محله خلازیر در خواست کردم، منطقه هم پیگیری کرده است اما شهرداری مرکز موافقت نکرده است. هشتم؛ تجدید نظر جدی در نگهداشت و رفت و روب محله و محلات مشابه که در گزارش های قبلی بارها تکرار شده است. این موضوع حاکی از عدم موفقیت طرح جدید نگهداشت به صورت یکسان برای همه مناطق شهری است. نهم؛ رسیدگی و باز پیرایی 2 بوستان محله که به مشکلات آنها اشاره شد. دهم؛ ضمن تشکر  از آسفالت معابر ناحیه و محله، معابری که بیش از 2 ماه از تراشه‌زدن آن گذشته اما آسفالت نشده، سریعتر آسفالت ریزی به اتمام برسد.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.