داخلی‌سازی ۸۰ درصدی مواد اولیه تولید کیف و کوله/ قاچاق تولیدکنندگان را فلج می‌کند

خبرگزاری ایسنا یکشنبه 01 مهر 1403 - 15:18
رئیس اتحادیه صنف سراجان تهران گفت: ۸۰ درصد مواد اولیه تولید کیف شامل چرم مصنوعی و یراق، زیپ و سرزیپ در کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود و ۲۰ درصد وارداتی است.

به گزارش ایسنا، سید محمود موسوی با اشاره به تلاش فعالان صنف سراجان در مسیر سرمایه‌گذاری در این صنعت افزود: بسیاری از تولیدکنندگان این صنف با واردات ماشین آلات جدید صنعتی از کشورهای چین و ایتالیا و تاسیس کارخانه‌های جدید درصدد ارتقای کمی و کیفی محصولات تولیدی خود هستند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ساخت داخل دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی گفت: توانمندی ساخت قالب‌های مورد نیاز این صنعت در کشور وجود دارد، اما به دلیل هزینه بالای تولید در کنار تولید از چین هم وارد می‌شود.  

تولید سالانه حدود ۳ میلیون کوله پشتی دانش آموزی 

موسوی با اشاره به ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانش آموز در کشور، گفت: سالانه حدود ۳ میلیون کوله پشتی دانش آموزی توسط تولیدی‌های دارای مجوز از اتحادیه سراجان، تولید و تعداد قابل توجهی از طریق قاچاق، تولیدات غیرقانونی و زیرپله‌ای به ویژه از سوی اتباع بیگانه تامین می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف سراجان به اشتغال بیش از ۱۵۰۰ نفر در بخش تولید خانگی صنعت کیف در تهران اشاره کرد و گفت: این صنعت با ارزآوری و اشتغالزایی بالا برای رشد و پیشرفت، نیازمند حمایت دولت است.  

وی از ایجاد مجموعه‌ای به منظور آموزش تئوری و عملی به فعالان صنعتی و صنفی تولید کیف، کوله و چمدان و دیگر محصولات مرتبط خبر داد و گفت: مقدمات اولیه تشکیل این مجموعه در اتحادیه سراجان تهران فراهم شده و امیدواریم تا ۲ ماه آینده این واحد راه‌اندازی شود تا محصولاتی با استاندارد و نظارت بیشتری تولید و به دست مصرف کنندگان برسد.

قاچاق؛ معضل تولیدکنندگان کیف

رئیس اتحادیه صنف سراجان تهران با اشاره به ممنوعیت واردات کیف از سال ۱۳۹۷ گفت: افزایش قاچاق این کالا به معضلی برای تولیدکنندگان داخلی تبدیل شده و فعالان این صنف را به مرز نابودی رسانده است به طوری که همزمان با سال تحصیلی جدید بیشتر ضرر داشته‌اند تا سود فروش.

موسوی به معضلی دیگر در مسیر توزیع تولیدات داخلی اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه محصولات ارسالی از بنکداری‌های تهران به مقصد شهرستان‌ها در مسیرهای بین شهری با عنوان کالای قاچاق توقیف می‌شود، اما قاچاق کیف از بنادر از طریق اداره پست به تهران ارسال می‌شود.

وی در گفت‌وگو با صدا و سیما، با بیان اینکه استمرار قاچاق، تولید در این صنف را مختل و تولیدکنندگان را فلج می‌کند، گفت: از دولت جدید و متولیان صنعت کشور در خواست می‌کنیم در این باره تدابیری اتخاذ کنند.

خرید کیف و کوله ایرانی مستلزم فرهنگ سازی

به گفته رئیس اتحادیه صنف سراجان تهران؛ رواج فرهنگ غلط خرید کالای فرنگی یکی از دلایل استقبال نکردن از محصول ایرانی است به عنوان نمونه وقتی کالایی به مشتری معرفی و عنوان می‌شود که تمام مواد مورد استفاده خارجی است و دوخت در داخل انجام شده کالا را نمی‌خرد.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.