بورس در محاصره بازارهای رقیب | پیش بینی نیمه دوم سال برای بازار سرمایه

گسترش نیوز یکشنبه 01 مهر 1403 - 17:31
بازار سرمایه با ریسک های متعددی روبرو است و اغلب تحت تاثیر اخبار، بازارها و ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک دچار نوسان می شود. ریسکی که همواره در بازار احساس می شود وجود بازارهای رقیب است. بازارهایی که باعث می شوند پول از بورس به بازارهای رقیب سرازیر شود. در این گزارش به بررسی اثر بازارهای رقیب بر بورس می پردازیم.

بورس در سال های اخیر با چالش های متعددی روبرو بوده است. چالش هایی که در برخی موارد از خود بازار نشات گرفته است و در برخی موارد هم از خارج بازار به بورس تحمیل شده است. با توجه به انتخاب رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، لازم است به این نکته توجه شود که وظیفه رئیس این نهاد تنها افزایش ارز بازار سرمایه نیست، بلکه باید در جهت بهبود کارآیی و شفافیت بازار نیز اقدام کند.

ریسکی که همیشه بر بورس وارد است، خطر بازارهای رقیب بر بازار سرمایه است. بازارهای رقیب مثل ارز، طلا و سکه و خودرو همیشه بر ورود نقدینگی به بورس اثر گذار هستند و در برخی مواقع از ورود سرمایه جدید به بازار سرمایه ممانعت می کنند. در همین زمینه خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز به بررسی عوامل موثر بر بورس و تاثیر بازارهای دیگر بر روند بازار سرمایه پرداخته است که در ادامه مطلب می خوانیم.

وام-بورس

انتخاب مطمئن برای سرمایه گذاری همچنان طلا و سکه است

خرید طلا و سکه همیشه گزینه اول سرمایه گذاری برای افرادی است که به دنبال کمترین ریسک هستند. خرید طلا و سکه در بلند مدت قطعا سودآور است و سرمایه گذاران از این بابت خیالشان راحت است اما این اطمینان برای بورس ضرر است. سرمایه گذاران ریسک گریز نقدینگی خود را به بازار طلا و سکه واریز می کنند و کمتر تمایلی برای ورود به بورس خواهند داشت. قیمت طلا در ایران تحت تأثیر نوسانات جهانی و نرخ ارز قرار دارد. به همین دلیل، در شرایط تورمی و ناپایداری اقتصادی، می‌تواند به عنوان یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود.

خرید دلار و ورود به بازار ارز در سرمایه گذاران

خرید ارز نیز گزینه بعدی برای سرمایه گذاری است. ورود به بازار ارز مخصوصا دلار ریسک های خاص خودش را دارد و تحلیل گران بازار ارز پیش بینی های بلند مدت و کوتاه مدتی درباره نوسانات ارز دارند. برخی صنایع در شرکت های بورسی وابسته به دلار و ارز هستند و با بالا و پایین شدن قیمت ارز بر سودآوری آن ها اثر مثبت و منفی را شاهد خواهیم بود. اما خرید دلار و سرمایه گذاری در این بازار هم باز باعث می شود پولی که می توانست به بازار بورس وارد شود و نقدینگی را در بازار افزایش دهد به سمت دیگری رفته است و از دسترس سهامداران خارج شده است. 

نظر سرمایه گذاران درباره ورود به بازار بورس در نیمه دوم سال

اکثریت فعالان بازار سرمایه اعلام کرده اند که در نیمه دوم سال، سهم بیشتری از سبد سرمایه‌ گذاری خود را به بورس اختصاص می دهند. با توجه به احتمال حمایت‌ های دولتی از بازار سرمایه و برنامه‌های اصلاحی که می‌تواند به افزایش اعتماد عمومی منجر شود، این گروه از سرمایه‌ گذاران به دنبال فرصت‌های سودآور در بورس هستند. تنها ۴ درصد از شرکت‌ کنندگان مایل هستند که جهت سرمایه‌ گذاری خود را به سمت صندوق‌ های درآمد ثابت تغییر دهند. این گروه کوچک از سرمایه‌ گذاران به دنبال ایجاد ثبات در سبد خود هستند و ریسک‌ های بالای سودآوری در سایر بازارها برای آن‌ها اولویت ندارد. در شرایطی که محدودیت‌ های اعمال‌ شده بر بازارها تأثیر قابل‌توجهی بر سرمایه‌ گذاری‌های فعالان بازار گذاشته، حفظ سرمایه و جلوگیری از زیان‌های احتمالی، حتی با سود اندک، برای این دسته از سرمایه‌ گذاران اهمیت بیشتری دارد.

مقایسه بازار رمزارزها در مقایسه با بورس

بازار ارزهای دیجیتال انقلابی در بازارهای مالی به حساب می آیند و با رونق و همه گیری شان اغلب بازارها را تحت تاثیر خود قرار دادند. بورسی که در سال های اخیر حال خوشی نداشت و سود خوبی به سهامداران خود نداده بود در مقابل بازاری ابر قدرت قد علم کرده بود که از بسیاری جهات برای سرمایه گذاران جذاب خودنمایی می کرد. البته بازار ارزهای دیجیتال هم همواره سود آور نبوده است و در برخی مواقع با ریزش هایی تاریخی روبرو بوده است اما در مجموع عملکرد بهتری نسبت به بازار بورس از خود نشان داده است. بنابراین رقیب ابر قدرت بعدی برای بورس بازار ارزهای دیجیتال است و بورس باید در این رقابت فکری برای جذاب تر شدن کند‍!

کدخبر: 335270 سارا سمیع شمس

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.