اسکراب کف سر چیست؟ + روش تشخیص اسکراب مناسب

همشهری آنلاین یکشنبه 01 مهر 1403 - 23:10
داشتن موهای سالم و پرپشت آرزوی همه‌ی ماست، با این حال زمانی که پوست سر فاقد هرگونه آلودگی و بیماری‌های گوناگون باشد موها می‌توانند در شرایطی مطلوب و مناسب رشد کنند؛

به همین جهت برای خلاص‌شدن از شر اثر محصولات آرایشی و بهداشتی مختلف، سلول‌های مرده پوست و برطرف‌کردن مشکلاتی مانند شوره سر لازم است که به سراغ یک اسکراب خوب برویم که منجر به تنفس کف سر و رشد بهتر موها می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که ماهیت دقیق فرآیند اسکراب کف سر چیست و چه مزایایی را به همراه دارد مطالعه‌ی این مطلب از همشهری آنلاین را از دست ندهید.

اسکراب کف سر چیست؟

اسکراب پوست سر نوعی درمان پاک‌کننده است که برای لایه‌برداری ملایم پوست سر و از بین‌بردن اثر محصولات آرایشی و بهداشتی، آلودگی، چربی اضافه و سلول‌های مرده پوست که عمدتاً در ریشه‌ی موها جمع می‌شوند، صورت می‌گیرد. از آنجایی که پوست سر هم به اندازه‌ی تارهای مو اهمیت دارد، مراقبت و لایه‌برداری آن بستری سالم را برای رشد موها فراهم می‌کند.

اسکراب کف سر چیست؟ + روش تشخیص اسکراب مناسب

انواع اسکراب کف سر

حال که با ماهیت کلی لایه‌برداری پوست سر آشنا شدیم، باید ببینیم که انواع اسکراب کف سر چیست و چه مواردی را در برمی‌گیرد. حقیقت این است که روند لایه‌برداری سر به دو دسته‌ی فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌شود که پیش از انتخاب هر کدام، لازم است با مشخصات آن‌ها که در ادامه بررسی شده‌اند به صورت دقیق آشنا شوید:

اسکراب فیزیکی کف سر

اسکراب‌های موجود در بازار حاوی ترکیبات ساینده‌ای نظیر خاک رس، شکر، زغال، هسته‌ی خرده‌شده‌ی میوه‌ها و مواردی از این دست هستند که با استعمال آن‌ها بر روی پوست سر می‌توان هرگونه چربی و آلودگی موجود و سلول‌های مرده را از بین برد. با این حال در زمان خرید اسکراب سر بهتر است به سراغ محصولاتی با دانه‌های ریز بروید، چرا که احتمال بروز زخم در اثر استفاده از آن‌ها پایین‌تر است؛ علاوه بر این برای لایه‌برداری می‌توان از برس‌های ماساژور مخصوص هم در داخل یا بعد از حمام استفاده کرد.

لایه‌برداری شیمیایی از کف سر

اسکراب سر شیمیایی فرآیندی است که در طی آن از انواع لایه‌بردارهای شیمیایی حاوی لاکتیک اسید، زینک پریتیون، سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید برای رفع خارش و شوره سر استفاده می‌شود. به دلیل ماهیت خاص این محصولات و اثربخشی ویژه‌ای که در از بین‌بردن سلول‌های مرده پوست دارند لازم است که مصرف آن‌ها مطابق با دستور پزشک انجام شود.

اسکراب کف سر چیست؟ + روش تشخیص اسکراب مناسب

مزایای اسکراب کف سر

بسیاری از افرادی که نسبت به اثرگذاری لایه‌برداری کف سر تردید دارند می‌خواهند بدانند که مزایای اسکراب کف سر چیست؟ حقیقت این است که اسکراب فواید بی‌شماری دارد که تمیزی موهای شما تنها یکی از آن‌ها است. سایر مزایای این فرآیند موارد زیر را در برمی‌گیرد:

  • ممانعت از تجمع قارچ مولد شوره و التیام التهابات ناشی از آن
  • افزایش جریان خون به سمت فولیکول‌ها
  • تقویت و ضخیم‌شدن موها
  • افزایش حجم موها
  • نابودی اثر محصولات آرایشی و بهداشتی مو
  • رفع خشکی سر
  • درخشش و زیبایی بیشتر موها
  • افزایش سرعت رشد موها
  • بهبود سلامت کلی موها
  • لایه‌برداری و پاکسازی عمیق کف سر

معایب اسکراب کف سر

با وجود مزایای بیشماری که اسکراب کف سر به همراه دارد باید به این نکته توجه داشته باشید که پوست سر فوق‌العاده حساس است و تحریک بیش از اندازه‌ی آن می‌تواند منجر به آسیب موهای شما شود. علاوه بر این برس‌های لایه‌بردار هم اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرند نتیجه‌ای جز آسیب به تار مو و نازک‌شدن آن به دنبال ندارند. چنانچه در زمان لایه‌برداری دچار خونریزی یا موارد دیگر شدید باید این کار را بلافاصله متوقف کنید و موضوع را با پزشک متخصص پوست و مو در میان بگذارید. البته در مجموع افراد با شرایط زیر نباید به سراغ لایه‌برداری پوست سر بروند:

  • افراد با پوست سر حساس
  • مبتلایان به عفونت‌های فعال
  • مبتلایان به بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس
  • وجود هرگونه بریدگی یا زخم باز در پوست سر
  • وجود شپش بر روی سر
  • مشاهده‌ی هرگونه تورم و التهاب در زمان اسکراب‌کردن

اسکراب کف سر چیست؟ + روش تشخیص اسکراب مناسب

چه اسکرابی مناسب شما است؟

اگر بعد از مطالعه‌ی فواید لایه‌برداری پوست سر به فکر خرید اسکراب افتادید احتمالاً می‌خواهید بدانید که مشخصات بهترین اسکراب کف سر چیست؟ انتخاب اسکراب مناسب با توجه به نوع پوست سر شما با دیگران متفاوت است؛‌ به همین جهت باید در ابتدا نوع پوست خود را مشخص و پس از آن ایده‌آل‌ترین گزینه‌ی موجود را خریداری کنید.

برای پوست سر یا موهای عادی

اگر پوست سر و موهای شما عادی است، مشکلی در انتخاب اسکراب دلخواهتان نخواهید داشت و می‌توانید انواع گزینه‌های موجود در بازار را انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید به سراغ محصولاتی بروید که از نمک دریا به عنوان ترکیب ساینده و روغن بادام شیرین برای تسکین و آبرسانی استفاده می‌کنند.

اسکراب کف سر چیست؟ + روش تشخیص اسکراب مناسب

برای پوست سر خشک

اگر سر شما به ندرت چرب می‌شود و می‌توانید در قسمت‌های مختلف آن و بین موهای خود پوسته مشاهده کنید، پوست سر خشک دارید. چالش‌های ویژه‌ای در زمان انتخاب اسکراب مناسب برای پوست سر خشک پیش روی شما است با این حال محصولاتی با فرمولاسیون ویتامین B5 به منظور تغذیه‌ی موها و ممانعت از خشکی آن فوق‌العاده هستند.

بیشتر بخوانید: روش استفاده از نمک برای درمان شوره سر | برای پرپشت شدن مو، نمک را چطور به شامپو اضافه کنیم؟

اسکراب کف سر چیست؟ + روش تشخیص اسکراب مناسب

برای پوست سر چرب

اگر بعد از طی کردن یک روز موهای شما چرب می‌شوند، پوست سر چرب دارید. در بازار انواع اسکراب مخصوص پوست سر چرب موجود هستند با این حال به منظور ممانعت از بروز واکنش‌های غیرمنتظره و چرب‌ترشدن پوست خود بهتر است به سراغ ترکیباتی با لایه‌بردارهای شیمیایی BHA و زینک بروید که به صورت مستقیم چربی‌های اضافه سر شما را هدف قرار می‌دهند.

اسکراب کف سر چیست؟ + روش تشخیص اسکراب مناسب

برای پوست سر خارش‌دار و تحریک‌شده

برای پوست‌های خارش‌دار و تحریک‌شده مناسب‌ترین اسکراب کف سر چیست؟ اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید باید همزمان به فکر برطرف‌کردن پوسته‌های سر خود و تسکین خارش‌های آن باشید. اسکراب‌های حاوی زغال چوب برای پاکسازی پوسته‌ها فوق‌العاده هستند و در عین حال اگر حاوی ترکیباتی مثل نعناع، روغن نارگیل یا روغن درخت چای باشند به بهبود التهاب و خارش‌های پوست هم کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بدترین اشتباه خانم ها موقع برس کشیدن موهای سرشان

برای پوست سر حساس

اگر پوست سر حساس دارید احتمالاً می‌دانید که نباید از روش لایه‌برداری فیزیکی خشن استفاده کنید. به همین جهت توصیه می‌کنیم ترکیباتی را انتخاب کنید که حاوی دانه‌های بسیار ریز لایه‌بردار و اسید سالیسیلیک به منظور پیشگیری از حساسیت بیشتر پوست سر شما هستند.

برای موهای رنگ‌شده

خانم‌ها و آقایانی که به صورت مرتب موهای خود را رنگ می‌کنند باید از اسکراب‌های حاوی لایه‌بردارهای شیمیایی خشن یا سولفات که منجر به کدر شدن رنگ آن‌ها می‌شود، دوری کنند. بنابراین در زمان خرید محصولاتی را انتخاب کنید که فاقد سولفات، پارابن، فتالات و سیلیکون هستند و مشکلی برای موهای رنگ یا کراتین‌شده شما ایجاد نمی‌کنند.

اسکراب کف سر چیست؟ + روش تشخیص اسکراب مناسب

برای موهای نازک

موهای نازک بیشتر از سایر موها مستعد تجمع باقی‌مانده‌ی محصولات آرایشی و بهداشتی هستند، به همین جهت باید به سراغ اسکراب‌هایی بروید که لایه‌بردارهای درشت‌تری دارند. برای مثال محصولاتی با لایه‌بردار قند می‌توانند فولیکول‌های مو شما را به بهترین شکل ممکن پاک و اثر هرگونه آلودگی و چربی را از روی آن حذف کنند.

برای موهای ضخیم

افراد با موهای ضخیم یا فرهای درشت معمولاً دچار پوست سر چرب و ساقه‌ی خشک موها هستند. برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید به سراغ محصولاتی با فرمولاسیون چندوظیفه‌ای بروید که با لایه‌برداری چربی را از بین می‌برند و در عین حال به واسطه‌ی ترکیبات دیگر خود موها را آبرسانی می‌کنند.

اسکراب کف سر چیست؟ + روش تشخیص اسکراب مناسب

اسکراب کف سر در خانه

اگر دوست ندارید از اسکراب‌های شیمیایی موجود در بازار استفاده کنید می‌توانید مخلوط دست‌ساز خود را به راحتی در خانه بسازید؛ اما باید به ترکیبات مورد استفاده به دقت توجه کنید. روند تهیه‌ی اسکراب سر با اسکراب‌های بدن بسیار متفاوت است و به دلیل وجود ترکیبات خشن نمی‌توانید محصولات مخصوص بدن را بر روی پوست سر خود استفاده کنید؛ پس ترکیبات مناسب و نامناسب برای تهیه‌ی اسکراب کف سر چیست؟ انواع محصولات مجاز و غیرمجاز برای ساخت اسکراب در ادامه بررسی شده‌اند.

اسکراب کف سر چیست؟ + روش تشخیص اسکراب مناسب

ترکیبات مناسب برای ساخت اسکراب سر

در زمان ساخت اسکراب سر خانگی خود می‌توانید از ترکیبات زیر به عنوان لایه‌بردار استفاده کنید:

  • نمک ریز
  • شکر قهوه‌ای
  • خاک رس
  • زغال چوب فعال

برای کاهش اثر سایندگی ترکیبات فوق باید آن‌ها را با یکی از روغن‌های زیر ترکیب کنید:

  • روغن بادام شیرین
  • روغن جوجوبا
  • روغن آرگان
  • روغن نارگیل

نکته: برای کمک به تسکین سوزش یا خارش می‌توانید به ترکیب اسکراب خود عسل یا آلوئه‌ورا هم اضافه کنید.

اسکراب کف سر چیست؟ + روش تشخیص اسکراب مناسب

ترکیبات ممنوعه در تهیه‌ی اسکراب سر

به منظور ممانعت از بروز حساسیت باید مراقب ترکیبات زیر باشید و از آن‌ها در تهیه‌ی اسکراب سر خود استفاده نکنید:

  • نمک‌ها، آجیل‌ها و دانه‌های بیش از اندازه درشت می‌توانند زخم‌ها و پارگی‌های کوچک در پوست کف سر ایجاد کنند.
  • اسانس‌های رقیق‌نشده منجر به سوختگی یا سوزش می‌شوند.
  • ترکیبات اسیدی از قبیل آبلیمو رنگ موهای رنگ‌شده را تغییر می‌دهند.

بیشتر بخوانید: راه های خوشبو شدن موهای سر با مواد طبیعی و گیاهی

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید اسکراب کف سر فرآیندی است که با زدودن آلودگی و چربی از پوست، رشد موها را تقویت می‌کند. البته ممکن است برای افراد دچار حساسیت معایبی را هم به همراه داشته باشد؛ به همین جهت پیش از ساخت هرگونه اسکراب خانگی یا استفاده از محصولات شیمیایی موجود در بازار لازم است با پزشک متخصص پوست و مو در این زمینه مشورت کنید و کلیه‌ی اطلاعات لازم را در مورد شرایط خود در اختیار او قرار دهید تا با ارائه‌ی نکات کاربردی در این زمینه شما را در رسیدن به ایده‌آل‌ترین نتیجه‌ی ممکن راهنمایی کند.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.