اضطراب، کودکان را در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار می‌دهد | استرس مدرسه را از کودک دور کنید

همشهری آنلاین دوشنبه 02 مهر 1403 - 00:39
یک متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: هر شرایطی که باعث تجربه استرس و اضطراب در کودک شود، روی سیستم ایمنی او تاثیر می‌گذارد و او را مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی می کند. و نکته مهم این که بخش مهمی از استرس‌ها در محیط مدرسه یا به خاطر مدرسه و تحصیل به کودک وارد می‌شود.

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: خیلی‌ها تصور می‌کنند فقط بزرگسالان در زندگی روزمره دچار استرس و اضطراب می‌شوند و کودک هیچ اضطرابی را تجربه نمی‌کند. عده زیادی هم بر این باورند که اضطراب، تنها یک اختلال روانی است که هیچ ربطی به سلامت جسم ندارد.

اما خوب است بدانیم که کودکان هم می‌توانند شکل شدید استرس و اضطراب را تجربه کنند. استرس و اضطرابی که هم می‌تواند روح و روان آنها را در کودکی و بزرگسالی به خطر بیندازد و هم سیستم ایمنی آنها را طوری تضعیف کند که در معرض ابتلای بیماری‌های مختلف قرار بگیرند.

دکتر آمیتیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با همشهری‌آنلاین، نکات بسیار جالبی در این زمینه عنوان می‌کند. او می‌گوید: استرس و اضطراب شدید، ارتباط زیادی با ابتلا به بیماری‌های عفونی مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا، کرونا و ... دارد.

این پزشک با بیان این که استرس و اضطراب شدید و مداوم روی کارکرد سیستم ایمنی هر فردی اثرات خود را می‌گذارد، اما اثرات منفی آن روی کودکان بسیار شدیدتر است. چون فرد بزرگسال راحت‌تر می‌تواند استرس‌های اجتماعی را مدیریت کند. اما یک کودک هنوز تجربه‌ای ندارد و تازه می‌خواهد خود را بشناسد و راه‌های کنترل استرس را بلد نیست.

به گفته دکتر رمضانی، بخش مهمی از استرس‌ها در محیط مدرسه یا به خاطر مدرسه و تحصیل به کودک وارد می شود. اولا خود محیط مدرسه برای کودک استرس‌زا است. دوم این که خیلی از والدین برای هر کاری که به مدرسه مربوط می‌شود، به کودک خود استرس وارد می‌کنند. مثلا راه و بیراه او را برای درس خواندن تحت فشار می‌گذارند، کودک خود را با کودکان دیگر مقایسه می‌کنند، او را سرزنش می‌کنند و ... . خیلی‌ها نمی‌دانند اما حتی حذف زنگ تفریح و زنگ ورزش هم می‌تواند به کودک استرس وارد کند.

بیشتر بخوانید؛

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر این که هر شرایطی که باعث حس استرس و اضطراب در کودک شود، روی سیستم ایمنی او تاثیر می‌گذارد، می‌گوید: تضعیف سیستم ایمنی باعث می‌شود که کودک هم دچار اختلال در رشد شود و هم بیشتر مستعد بیماری‌های عفونی باشد. اصلا عامل بروز خیلی از بیماری‌های عفونی استرس است. مثل ویروس تبخال یا آفت. بنابراین والدین باید استرس‌های مزمن و نگرانی‌ها را از بچه‌ها دور کنند تا هم دچار بیماری‌های عفونی نشوند و هم آسیب‌های روحی و روانی دور بمانند.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.