تمام معادن زغال سنگ کشور نا ایمن هستند/شرکت های خصوصی برای افزایش رونق اقتصادی خود از ایمنی کارگران می‌زنند

رکنا دوشنبه 02 مهر 1403 - 08:26
رکنا: یک کارشناس ایمنی معادن گفت: در کنار وزارت کار، نهادی که این معادن را واگذار می کند کجاست؟ چرا معادن را به شرکت هایی واگذار می کنید که هیچ گونه تعهداتی را برای خود قائل نبود و برای افزایش چرخه اقتصادی خود از هر جایی که می توانند کم کاری می کنند. تکنولوژی خود را بروزرسانی نمی کنند و با ساده ترین ابزار و رویه ها کار می کنند و نتیجه آن می شود این حوادثی که در کشور رایج است. هیچ معدن زغالی در کشور که این مشکلات ایمنی را نداشته باشد در سطح کشور موجود نیست و با بررسی های صورت گرفته تا زمانی که شیوه ها و دستور العمل های لازم اصلاح نشود این روند ادامه خواهد داشت.
تمام معادن زغال سنگ کشور نا ایمن هستند/شرکت های خصوصی برای افزایش رونق اقتصادی خود از ایمنی کارگران می‌زنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،در پی انفجار یکی از کارگاه های معدن زغال‌سنگ  طبس ده ها کارگر معدن جانباختند. با توجه به اینکه اولین بار نیست که با چنین سوانحی در سطح کشور روبرو هستیم؛ باید دید به چه علت حفظ  ایمنی کارگرانی که در معادن کار می کنند از سمت وزارت صمت، کار و... جدی گرفته نمی شود و تضامین مناسبی در خصوص تعهداتی که شرکت های خصوصی در مورد ایمنی کارگران دارند اتخاد نمی شود.

خطر انفجار، پیوسته برای معادن وجود دارد

سعید صدر منصوری کارشناس ایمنی معادن در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا مبنی بر علت عدم رعایت ایمنی در معادن ایران، گفت: بنابر صحبت هایی که مکرر تکرار می شود؛ مدام می گوییم تجهیزات و شیوه های استخراجی بروزرسانی نشده، نظارت کافی نیست و کارایی لازم را ندارد و... اما واقعیت امر این است که می بایست این موضوع را از سطوح بالاتر نگاه کنیم. بخش های خصوصی برای افزایش چرخه اقتصادی خود، در برخی از بخش ها مثل نیروی انسانی کم کاری می کنند.

او با اشاره به خطرات استخراج ذغال سنگ در معادن، گفت: مشخصا استخراج زغال سنگ از معادن همیشه با خطر انفجار گاز متان همراه است؛ همچنین بنابر اطلاعات موجود گفته می شود برخی از گاز ها که پشت توده ها مبحوث شده اند، بر اثر حفاری یا شکاف ممکن است وارد محیط کاری شده و منجر به انفجار شوند.

ادامه فعالیت معادن زغال سنگ منجر به فاجعه می شود

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر با توجه به انفجار ها و ریزش معادنی که در سال های گذشته اتفاق افتاده و آمار مرگ و میر ناشی از آن؛ ریسک کار در معادن بالا است. با کمی کمرنگ کردن حوزه های اقتصادی در خصوص این اتفاقات باید دید این انفجارها و مرگ و میرهای ناشی از آن می تواند چه پیامدهای انسانی داشته باشد. از نظر من با توجه به آمار مرگ و میر ناشی از این سوانح و شرایط موجود در معادن کشور (از نظر روش، تکنولوژی های نوین، دستورالعمل، نظارت و...) ادامه فعالیت معادن زیر نظر شرکت های خصوصی غیرقابل پذیرش است.

این کارشناس با تاکید بر لزوم تغییر نگرش در سطوح حکمرانی بخش معادن، گفت: این تغییر نگرش به صورت ویژه باید در بخشی که می خواهند معادن را به شرکت های خصوصی واگذار کنند، صورت گیرد. بر این اساس لازم است قبل از واگذاری معادن میمزی هایی را از زمان واگذاری تا بهره برداری به کار گیرند تا با رعایت سطحی از تکنولوژی، دستورالعمل ها، و مسائل ایمنی به حفظ زندگی و جان کارگران توجه بیشتری شود. در غیر این صورت باید منظر تکرار این حوادث و افزایش آمار مرگ ناشی از آن باشیم.

متولیان معادن بر چه اساس آن را واگذار می کنند؟ آیا صرفا داشتن ماشین آلات و پول کافی است؟

منصوری در خصوص چیستی شرایط بهره برداری از معادن توسط شرکت های خصوصی، افزود: باید دید مسئولان و متولیان معادن چگونه معادن را واگذار و بازرسی می کنند ایا صرفا وجود ماشین آلات، توان مالی و رزومه قبلی برای اداره یک معدن کفایت می کند؟ لازم است برخی از ملاحظات جدید در خصوی این معادن به کار گرفته شده و به صوت مداوم بازرسی صورت گیرد. تا بر این اساس مشخص شود امکان ادامه همکاری با شرکت مورد نظر وجود دارد یا خیر.

شرکت های خصوصی معادن زغال سنگ جمع شوند

وی افزود: لازم است شرکت های خصوصی معادن زغال جمع شوند. تا کی باید منتظر باشیم که کارگری از طبقه محروم و ضعیف وارد این شغل سخت شده و در نهایت، بخاطر افرادی که مایل به دریافت سود بیشتر هستند، کشته شود. برای چه؟

 زندگی کارگر؛ چیزی که برای افزایش چرخه اقتصادی شرکت ها نادیده گرفته می شود

او با تاکید بر اهمیت بازرسی این معادن از سوی وزارت کار، گفت: در کنار وزارت کار، نهادی که این معادن را واگذار می کند کجاست؟ چرا معادن را به شرکت هایی واگذار می کنید که هیچ گونه تعهداتی را برای خود قائل نبود و برای افزایش چرخه اقتصادی خود از هر جایی که می توانند کم کاری می کنند. تکنولوژی خود را بروزرسانی نمی کنند و با ساده ترین ابزار و رویه ها کار می کنند و نتیجه آن می شود این حوادثی که در کشور رایج است. هیچ معدن زغالی در کشور که این مشکلات ایمنی را نداشته باشد در سطح کشور موجود نیست و با بررسی های صورت گرفته تا زمانی که شیوه ها و دستور العمل های لازم اصلاح نشود این روند ادامه خواهد داشت.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.