کارگران همچنان با چالش های بیمه درگیر هستند/بیمه بیکاری حق کارگران است، چرا سختگیری می‌کنید؟

رکنا دوشنبه 02 مهر 1403 - 09:59
رکنا: یک فعال کارگری گفت: کارگران در طول بیمه‌پردازی، بابت بیمه بیکاری پول می‌دهند و باید بتوانند هنگام نیاز از آن استفاده کنند. چرا باید از هفت‌خوانِ رستم بگذرند تا بتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند. بعد از آن هم با سخت‌گیری‌ها و حضور و غیابهای بی‌مورد سعی می‌کنند مقرریِ آنها را قطع کنند
کارگران همچنان با چالش های بیمه درگیر هستند/بیمه بیکاری حق کارگران است، چرا سختگیری می‌کنید؟

به گزارش رکنا و به نقل از ایلنا، عبدالعظیم همایونی (نماینده کارگران در هیئت تشخیص استان زنجان) به طولانی شدن روند دریافت مقرریِ بیمه بیکاری اعتراض کرد و گفت: کارگران برای گرفتن بیمه بیکاری باید روند طولانی‌ای طی کنند و تازه بعد از آن هم مشخص نیست که بتوانند از این حقِ خود استفاده کنند یا نه!

وی ادامه داد: با وجود اینکه دیوان عدالت اداری رأی داده بود که دیگر نیازی به ارائه‌ی نامه‌ی عدم نیاز از سوی کارفرما نیست، اما همچنان از کارگران این نامه را می‌خواهند و خب ممکن است کارفرمایی به خاطر لجبازی با کارگر این نامه را در اختیار قرار ندهد و مسیر کارگر را برای دریافت بیمه بیکاری طولانی‌تر کند.

همایونی گفت: کارگران در طول بیمه‌پردازی، بابت بیمه بیکاری پول می‌دهند و باید بتوانند هنگام نیاز از آن استفاده کنند. چرا باید از هفت‌خوانِ رستم بگذرند تا بتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند. بعد از آن هم با سخت‌گیری‌ها و حضور و غیابهای بی‌مورد سعی می‌کنند مقرریِ آنها را قطع کنند و بعد فرد باید دوباره به سراغ برقراریِ آن برود.

این فعال کارگری همچنین در مورد طولانی شدنِ روند شکایت از کارفرما در ادارات کار گفت: بررسیِ پرونده‌ها بسیار زمان‌‎بر است. از زمانی که کارگر ثبت شکایت می‌کند تا زمانی که به نتیجه می‌رسد، گاهی حتی بالای یکسال زمان می‌برد که باید برای این وضع، تدبیری شود.

همایونی گفت: مسائلِ اصلیِ کارگران مثل افزایش حقوق و حذف پیمانکاران و حذف قراردادهای موقت، مخالفانِ جدی و قدرتمندی دارد و هر جا که درخواستی در این خصوص می‌شود، مقابل این خواسته‌ها می‌ایستند و به این بهانه که باید به فکرِ کارفرمایان هم بود، امکانِ هر گونه گشایشی به نفع کارگران در این مسائل را می‌گیرند. اما در رابطه با کوتاه‌تر شدنِ زمانِ رسیدگی به شکایات، باید بگویم که این‌ مسائل را می‌توان با تدبیر حل کرد و یا حداقل، اوضاع را بهتر کرد، چرا این کار را انجام نمی‌دهند؟ این نشان می‌دهد که کارگران آنطور که ادعا می‌شود، اهمیتی برای مسئولان ندارند.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.