ضرورت احیای شورای عالی تجارت

صدا و سیما دوشنبه 02 مهر 1403 - 12:37

ضرورت احیای شورای عالی تجارت

محمدصادق قنادزاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه تجارت خارجی خبرگزاری صدا و سیما، درباره وظایف سازمان توسعه تجارت در اجرای برنامه هفتم گفت: در برنامه هفتم، سازمان توسعه تجارت مکلف شده هر ۶ ماه به صورت منظم گزارش عملکرد ارائه دهد و در این برنامه ایجاد و توسعه شرکت‌های مدیریت صادرات و شرکت زنجیره تامین اتحادیه‌ها از جمله وظایفی است که به سازمان توسعه تجارت محول شده است.
وی ادامه داد: ما برای افزایش و بهبود صادرات کشور، نیازمند شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ هستیم تا بتوانیم منابع را در قالب «شرکت مدیریت صادرات» متمرکز کنیم؛ البته شیوه نامه این کار نوشته شده و به همه استان‌ها ابلاغ شده است.
قنادزاده تصریح کرد: بر اساس شاخص ها، همه شرکت‌های مدیریت صادرات مشخص می‌شوند و بعد از برگزاری نشست‌های تخصصی، ظرفیت این شرکت‌ها را معرفی خواهیم کرد تا بعد از توانمندسازی، تسهیلات و حمایت‌های طراحی شده در قانون را ارائه کنیم. هدف ما این است که در همه استان ها، حوزه کالایی و خدماتی توانمندی داشته باشیم.
معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به موانع صادرات افزود: موانعی در صادرات وجود دارد که اگر برطرف شود ما می‌توانیم صادرات کشور را به رشدی که در برنامه هفتم تکلیف شده، یعنی رشد ۲۳ درصدی برسانیم. در حال حاضر ظرفیت و شرایط تولید را داریم، اما برخی قوانین و ضوابط در صادرات موجب شده صادرات به آن رشد مدنظر دست پیدا نکند. 
قنادزاده بیان کرد: یکی از راهکار‌های پیشنهادی ما احیای شورای عالی تجارت است، که امیدواریم در دولت چهاردهم به آن توجه شود. این شورا با ریاست رئیس جمهور می‌تواند از موازی کاری‌ها و قانون‌های یک شبِ جلوگیری کند.
معاون سازمان توسعه تجارت همچنین در خصوص موافقت نامه‌های تجاری با دیگر کشور‌ها اظهار داشت: هم اکنون ۲۰ موافقت نامه فعال با کشور‌های مختلف دنیا داریم البته موافقت نامه اوراسیا و تجارت آزاد با ۵ کشور عضو از مهمترین موافقت نامه‌های ماست، که اگر در مجلس مصوب شود یکی از موفقیت هایمان خواهد بود. 
وی افزود: اجلاس نخست وزیر‌های اوراسیا نهم و دهم مهر در ارمنستان برگزار می‌شود، که از معاون اول رئیس جمهور و وزیر صمت دعوت شده است. همچنین یک روز را به ایران اختصاص دادند که در تلاشیم حدود ۱۵۰ شرکت تخصصی را برای معرفی اعزام کنیم.
قنادزاده تصریح کرد: با کشور‌های پاکستان، عمان و ونزوئلا در حال توافق هستیم تا تجارت آزاد را امضا کنیم، که در هفته‌های آینده نهایی می‌شود. همچنین با سوریه، اندونزی و ازبکستان تجارت آزاد امضا کردیم و منتظر تصویب مجلس هستیم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.