برگزاری جشنواره ملی گاو هلشتاین در پاییز/ لزوم واگذاری برگزاری نمایشگاه‌ها به تشکل‌ها

خبرگزاری ایسنا دوشنبه 02 مهر 1403 - 14:06
دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ضمن تاکید بر لزوم واگذاری برگزاری نمایشگاه‌های دام و طیور به تشکل‌ها اظهار کرد: تمامی تشکل‌ها برای برگزاری این نمایشگاه‌ حضور دارند. بعد از سه دهه جشنواره ملی گاو هلشتاین برگزار می‌شود که از قوی‌ترین دامداران ایرانی از سراسر کشور دعوت شده که در این نمایشگاه از دام خود رونمایی کنند.  

به گزارش ایسنا، مهدی مسعودی - دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون - در نشست خبری نمایشگاه دام و طیور که امروز در اتاق تعاون ایران برگزار شد، اظهار کرد: اتاق تعاون یکی از سه رکن بخش اقتصاد کشور است.  ۴۰ اتحادیه ملی عضو کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران هستند. سال گذشته تصمیم گرفتیم امور مربوط به نمایشگاه‌های بزرگ کشاورزی و دامپروری را انجام دهیم. جلسات متعددی برگزار شد و اولین هیئت امنا و شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه‌های دام و طیور را در اتاق تعاون تشکیل دادیم که ۲۵ اتحادیه، تعاونی و تشکل وجود دارند.

وی افزود: ما ۲۵ تشکل را در هیئت امنا عضو کردیم و نامه‌ای از سوی اتاق تعاون به وزیر وقت ابلاغ کردیم و صراحتا مطرح شده که این هیئت امنا تشکیل شده و وزیر نیز دستور داده است که معاونت دامی و مرکز اطلاع رسانی آنجا حضور یابند. بنابراین ما در کشور تنها شورای سیاست‌گذاری و هیئت امنای نمایشگاه کشور هستیم.

مسعودی ادامه داد: سال ۱۳۸۵ نمایشگاه دام و طیور را تشکل‌ها برگزار کردند و یکی از بهترین نمایشگاه‌هایی بود که برگزار شد، ولی متاسفانه طی سال‌های بعدی این نمایشگاه‌ها از دست تشکل‌ها خارج شد و در خواست ما این است که تشکل‌ها برگزارکننده این نمایشگاه‌ها باشند.

وی تصریح کرد: تمامی تشکل‌ها برای برگزاری این نمایشگاه‌ حضور دارند. بعد از سه دهه جشنواره ملی گاو هلشتاین به معنای محل نمایش قدرت دامداران ایرانی، توان ژنتیکی دامداران ایرانی و پتانسیل تولید دامداران ایرانی برگزار می‌شود که از قوی‌ترین دامداران ایرانی از سراسر کشور دعوت شده که در این نمایشگاه از دام خود رونمایی کنند.  

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ادامه داد: بزرگترین همایش مرغداران گوشتی کشور نیز طی بازه زمانی دو روزه برگزار می‌شود که از سراسر ایران برای شرکت در آن دعوت شده و اتحادیه مرغداران گوشتی، انجمن جوجه یکروزه و انجمن زنجیره‌های گوشت و مرغ کشور برگزارکننده این همایش هستند. این همایش بر محوریت تامین‌ نهاده‌های دامی مورد نیاز صنعت طیور گوشتی، بررسی راهکارهای تولید و حمل جوجه یکروزه سالم بر اساس نیاز کشور، بهداشت مزارع مرغ گوشتی از دستورالعمل تا عملکرد، نقش بهسازی و نوسازی سالن‌های پرورش مرغ گوشتی، اصلاح فرهنگ مصرف گوشت مرغ با مصرف مرغ سایز و در نهایت نقش اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها در ارائه خدمات پایدار به مرغداران گوشتی  برگزار خواهد شد.

مسعودی افزود: نکته مهم دیگر این است که این هیئت امنا برای اولین بار تشکیل شده و زیر نظر اتاق تعاون است.  

وی درباره نتایجی که این همایش‌ها به دنبال دارد، ادامه داد: در تمام دنیا هر ساله همایش‌های دام و طیور برگزار می‌شود چراکه علم ژنتیک با سرعت در حال تغییر و پیشرفت است و ژنتیک دام‌ها موجب می‌شود که آن‌ها بتوانند تولید بهتری داشته باشند و به همین دلیل نیز دامداران مختلف اصلاحات ژنتیکی متفاوتی انجام می‌دهند تا به نسخه مناسب‌تری از یک دام دسترسی پیدا کنند و این همایش‌ها برای تبادل نظرات و تجربیات و نژادهای مناسب بسیار کاربردی است.

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ادامه داد: در مرکز اصلاح نژاد کاملا این تغییر ژنتیک و تولیدات نظارت می‌شود. در جشنواره گاو نیز اتحادیه‌های دامداران کشور هستند و مرکز اصلاح نژاد و سازمان دامپزشکی حضور دارند. دراین همایش گاوهای هلشتاین در محوریت قرار دارند اما به دلیل اینکه گاوهای نژاد جرسی اخیرا خیلی مورد توجه قرار گرفته است، مقرر شده که یک رینگ برای گاو نژاد جرسی نیز در نظر گرفته شود.

وی به دستاوردهای موجود در زمینه دام و طیور در کشور اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته به دلیل مشکلات متفاوتی که وجود داشت ایران در زمینه مرغ به یک کشور واردکننده تبدیل شده بود اما با اعتماد دولت به تشکل‌ها ایران به یک کشور صادرکننده تبدیل شد. این نوسانات به صنعت مرغ آسیب می‌زند. روزی گوشت نداریم و باید وارد کنیم و روزی به قدری زیاد داریم که باید صادر کنیم. روزی اجازه صادرات می‌دهند و امروزه به دلیل افزایش قیمت مرغ وارد دوره ممنوعیت صادرات مرغ شده‌ایم. در این همایش نیز مشکلات صنعت مرغداری از جمله تامین نهاده‌های مورد نیاز همچون ذرت که وارداتی است مطرح می‌شود.

مسعودی ادامه داد: از جمله مشکلاتی که طی سال گذشته وجود داشت این است که تخم مرغ نطفه‌دار و جوجه یکروزه وارد کشور می‌شد و این مسئله نیز به مشکلات صنعت مرغداری اضافه می‌کرد و به همین دلیل دومین محوری که در همایش مطرح خواهد شد بررسی راهکارهای تولید و حمل جوجه یکروزه سالم بر اساس نیاز کشور تعیین شد چراکه ارز دولتی را می‌گرفتند و جوجه ناکارآمدی را از ترکیه وارد کشور می کردند و وقتی جوجه وارد کشور می‌شد حجم قابل توجهی از آن نیز در کانال بازار به فروش می‌رسید و بسیار به‌صرفه بود.

وی افزود: بسیاری از سالن‌های پرورش مرغ گوشتی فرسوده شده‌اند و از دور تولید خارج می‌شوند که مسئله بهسازی و نوسازی سالن‌های پرورش مرغ گوشتی را در محوریت نمایشگاه قرار دادیم که بسیار مفید است.  

دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون در پایان اظهار کرد: اقتصاد ما دچار مشکل است و تشکل‌ها و اتحادیه‌ها خیلی می‌توانند کمک کنند، اما متاسفانه همه به فکر منافع خود هستند. در حال حاضر تعدد تشکل‌ها در تصمیم‌گیری مشکلاتی را برای دولت ایجاد کرده است. اگر قرار است تشکل‌ها به دنبال امتیاز شخصی خود باشند نمی‌توانند به اقتصاد کشور کمک کنند. یکی از بحث‌های مطرح در بندهای ۲ و ۳ بهبود فضای کسب و کار این است که تشکل‌های موازی‌کار باید حذف شوند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.