رکوردزنی قیمت طلا در سایه نوسان دلار/ رفت و برگشت قیمت سکه در بازار

اقتصادنیوز دوشنبه 02 مهر 1403 - 16:43
اقتصادنیوز: بازار ارز و طلا امروز شاهد نوسانات قابل توجهی بوده است؛ دلار هرات و تهران هر دو با افزایش قیمت مواجه شدند، در حالی که قیمت اونس طلا نیز رکورد جدیدی را ثبت کرد.

عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز،‌ بازار طلا و ارز امروز شاهد صعود قیمت‌ها در سایه رکوردزنی دوباره اونس طلا بود؛ روندی که در پی آن سکه امامی کانال جدیدی را فتح کرد و دلار تهران هم در مرز کانال 60 هزار تومان نوسان داد. معامله گران کاهش ارزش دلار به عنوان یکی از عوامل کلیدی در افزایش قیمت طلا مطرح می‌شود. معامله‌گران معتقدند کاهش ارزش دلار به عنوان یکی از عوامل کلیدی در افزایش قیمت طلا عمل کرده است و با تضعیف قیمت این اسکناس آمریکایی، سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌هایی مانند طلا روی آوردند که به عنوان یک پناهگاه امن در برابر نوسانات اقتصادی و سیاسی شناخته می‌شود؛ روندی که افزایش تقاضا برای طلا و در نتیجه افزایش قیمت این فلز گرانبهای داخلی را به همراه دارد.

با این حال، قیمت دلار هرات معاملات امروز را با گپ مثبت 30 تومانی نسبت به آخرین معاملات پشت خطی روز یکشنبه، در 59 هزار و 500 تومان آغاز کرد و طی یک روند صعودی تا 59 هزار و 920 تومان پیش‌روی کرد. قیمت دلار تهران هم امروز در 59 هزار و 450 تومان بازگشایی کرد و همچون هرات افزایشی بود و تا محدوده 59 هزار و 650 تومان صعود کرد.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله‌گران فنی، در حال حاضر شاهد رشد قوی قیمت انس طلا هستیم که به نوعی بر بازار دلار تأثیر گذار بوده است و در پی آن قیمت دلار در میانه کانال 59 هزار و 500 تومان با نوسانات کمتری مواجه شود. این وضعیت نشان‌دهنده‌ فشار فروش بر دلار است که به دلیل افزایش ارزش انس طلا ایجاد شده است. اگر انس طلا در آینده‌ای نزدیک دچار اصلاح قیمتی شود، این اصلاح می‌تواند فرصتی برای رشد قیمت دلار فراهم کند. در این صورت، اولین هدف برای دلار می‌تواند کانال‌های جدید باشد. معامله‌گران باید به سطح 59 هزار تا 59 هزار و 300 تومان توجه ویژه‌ای داشته باشند. این محدوده به عنوان کف قیمتی در نظر گرفته می‌شود و خرید در این ناحیه می‌تواند کم‌ریسک و منطقی باشد.

قیمت درهم امارات هم امروز با گپ مثبت 40 تومانی در 16 هزار و 320 تومان بازگشایی کرد و در حالی که در نیمه اول معاملات بین پله سوم و پنجم در نوسان رفت و برگشتی بود؛ در نیمه دوم معاملات صعودی شد و تا 16 هزار و 400 تومان بالا رفت. بازار رسمی هم امروز شاهد افزایش قیمت دلار، یورو مبادله‌ای و دلار نیمایی بود. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز با افزایش، 49569 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار امروز 46456 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای امروز را با افزایش سپری کرد و 55330 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 51856 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13497 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 12649 تومان قیمت خورد. 

بازار طلا و سکه هم امروز مسیر صعودی را در پیش گرفت؛ روندی که در پی رکوردزنی قیمت اونس طلا در اوایل صبح امروز شکل گرفت. این فلز گرانبهای داخلی در معاملات امروز 2624 دلار معامله شد. تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که با عبور قیمت طلا از سطح 2625 دلار، احتمال رسیدن به هدف 2700 دلار به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که ارزش دلار آمریکا در حال کاهش است و این موضوع به نفع طلا عمل کرده و موجب ثبت رکوردهای جدید برای این فلز گرانبها شده است.

تحلیلگران معتقدند که اگر طلا بتواند سطوح مقاومتی را که در حال حاضر با آن مواجه است، پشت سر بگذارد، راه برای رسیدن به 2700 دلار هموار خواهد شد. رسیدن به این سطح قیمتی نه تنها نشان‌دهنده‌ی قدرت بازار طلا است، بلکه می‌تواند نشانه‌ای از نگرانی‌های بیشتر دربارهٔ وضعیت اقتصادی جهانی و تداوم کاهش ارزش دلار باشد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که با ادامه‌ روند فعلی، طلا می‌تواند به سطوح بالاتری دست یابد و به یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

نوسانات صعودی اونس طلا، زمین هساز افزایش قیمت طلای آبشده هم در 16 میلیون و 465 هزار تومان معاملات را آغاز کرد و با افزایش به 16 میلیون و 570 هزار تومان رسید. طلای آبشده در ادامه معاملات میانه کانال 16 میلیون در معامله بود. همچنین قیمت هر گرم طلای 18 عیار امروز با افزایش سه میلیون و 825 هزار تومان نرخ‌گذاری شد.

تحلیلگران بازار طلا پیش‌بینی می‌کنند که قیمت طلای آبشده به رشد خود ادامه دهد و به سطح 16 میلیون و 600 هزار تومان برسد. این افزایش قیمت، با اولین بسته شدن (کلوز) بالای این عدد، نشان‌دهنده‌ قدرت خریداران در بازار است. اگر قیمت امروز بالای 16 میلیون و 600 هزار تومان تثبیت شود، احتمال صعود آن به سطوح 16 میلیون و 700 هزار تا 16 میلیون و 800 هزار تومان افزایش می‌یابد. با این حال، از این ناحیه ممکن است بازار یک اصلاح قیمتی حدود ۵۰۰ تومان را تجربه کند.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشت، کف بازار در محدوده 16 میلیون و 250 هزار تا 16 میلیون و 100 هزار تومان است که در این ناحیه خریداران فعال هستند. از سوی دیگر، در صورت رسیدن قیمت به سطوح 16 میلیون و 700 هزار تا 16 میلیون و 800 هزار تومان، زمان مناسبی برای فروش خواهد بود. به طور کلی، شرایط فعلی بازار نشان‌دهنده‌ی فرصت‌های معاملاتی متنوعی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.

قیمت سکه امامی شروع معاملات را در 44 میلیون و 750 هزار تومان آغاز کرد و با صعود به کانال بالاتر تا 45 میلیون و 100 هزار تومان بالا رفت اما برگشت خورد و در 44 میلیون و 950 هزار تومان به کار خود پایان داد. همچنین قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز صعودی بودند و هر کدام به ترتیب 24 میلیون و 700 هزار تومان و 16 میلیون و 500 هزار تومان در معامله بودند. قیمت سکه گرمی نیز با افزایش تا هفت میلیون و 500  هزار تومان پیشروی کرد.

علاوه بر این، اخبار سیاسی نیز بر بازار تأثیرگذار است. عباس عراقچی اعلام کرده که تلاش دارند دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای آغاز شود و اگر طرف‌های مقابل آمادگی داشته باشند، می‌توانند در سفر نیویورک شروع مجددی از مذاکرات را داشته باشند. این خبر می‌تواند به نوسانات در بازار ارز و طلا منجر شود.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.