اساسنامه سازمان غذا و دارو در مرحله نهایی/ تمدید مهلت رفع تعهدات ارزی شرکتهای دارویی

خبرگزاری ایسنا دوشنبه 02 مهر 1403 - 17:22
رییس سازمان غذا و دارو درباره عزم وزیر بهداشت برای نهایی شدن اساسنامه این سازمان در هیات دولت و همچنین اقدامات انجام شده جهت رفع مشکل نقدینگی شرکت‌های دارویی توضیح داد.

به گزارش ایسنا، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری نهمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما ضمن اشاره به جلسات برگزاری شده در جهت نهایی سازی اساس نامه سازمان غذا و دارو گفت: بحث اساسنامه سازمان غذا و دارو یکی از موضوعات مهم است که باید اجرایی شود، این اساسنامه نهایی شده و با دستور وزیر بهداشت به زودی به هیئت دولت می‌رود، باید توجه داشت که ابلاغ این اساسنامه تکلیف برنامه هفتم است.

وی گفت: البته بحث اساسنامه چندین مرتبه در مدیریت‌های مختلف تهیه و ارسال شد اما به هر دلیلی معارضینی داشت که انجام نمی‌شد اما اکنون هم تکلیف برنامه هفتم توسعه است و هم شخص وزیر بهداشت مصمم به انجام آن است.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه صحبت‌هایش به دستاوردهای حوزه داروسازی کشور اشاره کرد و گفت: صنعت داروسازی کشور از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و صنایع دارویی ما با حداقل امکانات دستاوردهای برجسته‌ای دارند و نتایج تلاش‌های زنجیره دارو این است که از ماده اولیه و ماشین ‌آلات تا تولید نهایی محصول در کشور انجام می شود. نمایشگاه ایران فارما نیز زمینه‌ای است برای عرضه توانمندی‌های صنعت داروسازی و نمایش اقتدار ملی است.

محمدی گفت: در شرایط کنونی تحریم ما توانسته‌ایم به خودکفایی برسیم و نیاز کشور را تامین کنیم. البته یکی از نقایص ما در حوزه صادرات داروست که بخشی به عدم حضور ما در رویدادهای بین‌المللی بر می‌گردد و بخشی از ضعف ما هم این است که نتوانسته‌ایم توانمندی‌هایمان را به سایر کشورهای دنیا نشان دهیم.

وی همچنین گفت: یکی از مزایای برگزاری این نمایشگاه، حضور مسوولان دولتی در نمایشگاه است و بنابراین مسوولان مربوطه بسیاری از مشکلات را از نزدیک مشاهده می کنند و می توانند به حل آن کمک کنند. میز خدمت سازمان غذا و دارو نیز در این نمایشگاه برقرار است.

وی ضمن تاکید بر لزوم حضور دانشجویان و همچنین دانش آموزان در این نمایشگاه، در عین حال به ۳۳ دانشکده داروسازی در کشور اشاره کرد و گفت: ما حرف‌های زیادی در حوزه بیولوژیک داریم و امیدواریم در حوزه سلول و بافت هم به همین جایگاه برسیم. البته چند شرکت تولید کننده سلول و ژن درمانی وارد این عرصه شده اند و تا کنون چهار پروانه نیز صادر کرده ایم.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین در ادامه صحبت‌هایش به مشکلات تعهد ارزی شرکت‌های داروسازی اشاره کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌های داروسازی با مشکل رفع تعهد ارزی مواجه هستند ‌و البته با کمک بانک مرکزی مهلت‌های رفع تعهد ارزی شرکت‌های داروسازی مجدد تمدید شد.

رئیس سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت تامین دارو نیز بیان کرد: ما در ابتدای سال کاهش ۱۷ درصدی تولید را شاهد بودیم و یکی از دلایل آن این است که ارز دارو تغییر نرخ داشت که موجب منطقی شدن مصرف می‌شود. از طرفی هم شرکت‌های داروسازی با مشکل نقدینگی مواجه هستند البته همت دولت و رئیس جمهور موجب شد که گشایش‌هایی رخ دهد، رئیس جمهور جلسه ویژه‌ای برای حل مشکلات دارویی برگزار کردند و با توجه به اشراف کامل وی به این حوزه، راهکارهایی هم برای حل مشکل ارایه دادند؛ یکی از پیشنهادهای رئیس جمهور این بود اعتبارات دارو از بودجه عمومی تامین شود. یکی دیگر از راهکارها آن بود که اعتبارات مستقیما به شرکت‌های تامین کننده چه شرکت‌های تامین و چه پخش پرداخت شود. البته برای این موضوع باید مصوبه هیات وزیران را داشته باشیم و اقداماتی در این راستا صورت گرفته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: امیدواریم بانک‌ها تسهیلات لازم را به شرکت‌های دارویی پرداخت کنند. به جز تسهیلات قبلی از ۵۰ هزار میلیارد تسهیلات ریالی که امسال تعلق گرفته بخش اعظم آن به دست شرکت‌های دارویی نرسیده است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.