۱۱ مهرماه؛ برگزاری نمایشگاه ایران فارما/هدفگذاری توسعه صادرات دارو

خبرگزاری ایسنا دوشنبه 02 مهر 1403 - 17:57
نهمین دوره نمایشگاه بین المللی ایران فارما با حضور ۴۱۴ شرکت ایرانی و ۳۲۳ شرکت خارجی از ۱۱ تا ۱۳ مهرماه در مصلی امام خمینی تهران برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر عبده‌زاده - رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در نشست خبری نهمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، گفت: این نمایشگاه از ۱۱ تا ۱۳ مهرماه در مصلی تهران برگزار می شود. این نمایشگاه با دعوت از شرکت های ایرانی، خارجی و سفرا برگزار خواهد شد. شعار امسال نمایشگاه نیز «همه بازیگران صنعت دارو زیر یک سقف» در راستای وفاق ملی انتخاب شده است. حضور سفرا در نمایشگاه ایران فارما در این راستاست تا زمینه همکاری با کشورهای خارجی و صادرات دارو فراهم شود. پیش بینی ما این است که حدود ۴۰ هزار بازدیدکننده تخصصی از این دوره نمایشگاه داشته باشیم.

وی با اشاره به تکلیف برنامه هفتم توسعه در راستای توسعه صادرات دارویی کشور گفت: تلاش آن است که با برگزاری این نمایشگاه بتوانیم در تامین پایدار دارو و توسعه صادرات برنامه ریزی داشته باشیم. این نمایشگاه با دو رویکرد مشخص برگزار می شود؛ صنعت داروسازی ایران از سرمایه گذاری خارجی استقبال می کند و همچنین با توجه به توسعه دانش داروسازی و عمق آن در کشور، بحث انتقال دانش فنی و تولیدات مشترک برون مرزی را با حضور شرکای خارجی در دستور کار داریم.

عبده زاده وجه مشخص این دوره از نمایشگاه ایران فارما را برگزاری پنلهای متعدد و حضور پررنگ دانشجویان و شرکتهای دانش بنیان عنوان کرد و گفت: تمام تلاش آن است که هم برای توسعه صادرات، توانمندیهای صنعت را به نمایش بگذاریم و هم سرمایه گذار خارجی جذب کنیم. بنابراین توسعه تجاری مثبت جزو اهداف است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش در پاسخ به خبرنگاری درباره مشکلات تولید و تامین دارو در کشور گفت: در بحث تامین دارو یک بخش آن وزارت بهداشت است و بخش زیادی از آن فرابخشی است. در این نمایشگاه فرصت هست تا با توجه به حضور همه ذینفعان مسایل در فضایی خارج از فضای اداری مطرح شود.

وی ادامه داد: امسال بخش دانشجویی پر رنگ تر از سال‌های قبل خواهد بود چرا که فضای کار داروخانه‌ای اشباع شده و در تلاش هستیم تا داروسازان جوان را به سمت صنعت سوق دهیم. افزون بر اینها فضای رایگان برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته‌ایم تا از این شرکت‌ها حمایت کنیم.

حضور بیش از ۳۰۰ شرکت دارویی خارجی در نمایشگاه ایران‌فارما

همچنین دکتر پیرصالحی - نائب رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در این نشست گفت: ۳۶ رویداد مهم در نمایشگاه ایران فارما تعریف شده است. یکی از این رویدادها «ایران فارما کانکت» است که نشست هایی بین شرکت‌های داخلی و خارجی برگزار می شود، در «ایران فارما بریج» نیز نشست هایی بین استارتاپ ها و سرمایه‌گذاران برگزار خواهد شد.

وی همچنین گفت: ۴۱۴ شرکت داروسازی ایرانی و ۳۲۳ شرکت خارجی از ۲۵ کشور در ایران فارما شرکت کرده اند و دو پاویون هند و چین هم بخشی از نمایشگاه را تشکیل می‌دهند. همچنین ۱۲ تور دانشجویی در این نمایشگاه خواهیم داشت.

حجم مطالبات داروخانه ها از بیمه ها و طرح دارویار

در ادامه نیز خیرآبادی – عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در پاسخ به سوالی درباره پرداخت مطالبات حوزه دارو گفت: یارانه دارو حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان است که از این رقم تا به حال ۲۳.۸ همت سازمان برنامه و بودجه اعتبار تخصیص داده و دستور پرداخت آن به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ابلاغ شده است. از این مبلغ نیز درصدی برای بخش بستری و سرپایی بود که تا ماه گذشته ۱۲.۸ همت آن پرداخت شد. ۱۰ همت مانده بود که بدهی داروخانه‌ها را شامل می شد که از این مبلغ هم ۹ همت پرداخت شده است.

وی گفت: به این منظور جلساتی با سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان غذا و دارو برگزار و موافقت شد که سازمان برنامه و بودجه مطالبات بخش دارو را مستقیما به شرکت های پخش پرداخت کند و این پول به بیمارستان‌ها پرداخت نشود، در واقع پول مستقیم به ذی‌نفع نهایی یعنی شرکت‌های پخش دارو پرداخت شود و برآورد ما این است که ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های پخش پرداخت شود و تحقق آن نیازمند مصوبه هیئت وزیران است.

وی گفت: تا پایان ماه گذشته حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان از بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی طلبکار هستیم.

وی همچنین درباره مطالبات داروخانه ها از تامین اجتماعی اظهارکرد: سازمان برنامه موافقت کرده که ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق چاپ کند و بانک رفاه نقد کند و وجه نقد به دست سازمان تامین اجتماعی رسید و درخواست دادیم که طلب‌ها به دست شرکت‌های پخش برسد اما هنوز چیزی به شرکتهای پخش نرسیده است.

خیرآبادی گفت: از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم که بودجه را به وقت تخصیص دهند تا مطالبات شرکت‌های دارویی به موقع پرداخت شود. مشکل نقدینگی و به دنبال آن کمبود دارو غیر قابل انکار است و دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل تراز مالی منفی پول دارو را جای دیگر هزینه می‌کنند و در نتیجه آن با چک برگشتی شرکت‌های پخش دارو مواجه هستیم.
انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.