پیش بینی بورس فردا 3 مهر ماه 1403 / بازگشت اعتماد به بازار سهام در سایه بودجه 1404

اقتصادنیوز دوشنبه 02 مهر 1403 - 19:22
اقتصادنیوز: بورس اوراق بهادار تهران امروز وضعیت مثبتی را به خود گرفت و در پایان معاملات شاهد رشد بیش از 17 هزار واحدی در شاخص کل بودیم. تا شاخص خود را بالاتر از 2 میلیون و 100 هزار واحدی ببیند. اما ارزش بازار همچنان کمتر از 7 هزار همت است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، ارزش معاملات در بازار روز جاری همچون روزهای گذشته خیلی تغییر خاصی را به چشم ندیده است. هر چند که گروه بانکی این بار پرچم‌دار برترین ارزش معاملاتی بود و در رتبه نخست ایستاد. ارزش معاملاتی گروه بانکی در پایان جلسه معاملاتی روز جاری بیش از 315 میلیارد تومان ثبت شد و خودرویی‌ها به دنبال آنها با ارزش معاملاتی 244 میلیارد تومانی در جایگاه دوم قرار گرفتند و اختلاف چشم گیری نیز در این دو گروه دیده می‌شد.

 گروه بانکی‌ها چند وقتی است که مورد استقبال خریداران بازار قرار گرفته است و خود را در سه گروه اول برترین ارزش معاملات می‌بینند.

 اهالی بازار سرمایه به نشست‌های خبری و صحبت‌های دکتر پزشکیان نیم نگاهی را دارند و تیتر یکی خبرهای به این سفر اختصاص پیدا کرده است تا حدی که رویترز گزارش داده است که مقامات ایرانی و اروپایی هفته جاری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار خواهند کرد تا بررسی کنند که آیا دو طرف می‌توانند راهی برای بازگشت به دیپلماسی بر سر برنامه هسته‌ای ایران و درعین‌حال مسیری برای کاهش تنش‌ها با اسرائیل و غرب پیدا کنند؟

 این در حالی است که در بازار داخلی نیز اهالی بازار نگاهی به وضعیت بودجه نویسی برای سال آینده را دارند. ناصر عاشوری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پالایش نفت به شبکه خبر اعلام کرده که قیمت تمام شده بنزین در کشور 30 هزار تومان است که این خود یک چالش جدی برای بودجه سال آینده خواهد بود.

 اما هادی محمدپور، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس این طور عنوان کرده که مهم‌ترین موضوع برای حمایت از بازار سرمایه در بودجه ۱۴۰۴ را بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام و همچنین کاهش دخالت‌های دولت در بازار سرمایه است. البته انتظار می‌رود دولت در زمان تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۴ نگاه ویژه‌تری به بازار سهام داشته باشد.

خبر مرتبط
مجمع ۵ شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت از ابتدای سال برگزار شد

اقتصادنیوز: مجمع ۵ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شد.

 از طرفی دولت دو موضوع تک نرخی شدن و کنترل ارز را در اولویت اقدامات خود برای حمایت از بورس در نظر گرفته است. با توجه به اینکه کاهش تعداد نرخ ارز کاری بسیار سخت است اما به نظر می‌رسد با کاهش فاصله ارز نیمایی و ارز بازار آزاد، خود به خود شاهد کنترل ارز در کشور باشیم که این مهم به ثبات بازار سرمایه و کاهش نوسان در آن کمک خواهد کرد.

در همین رابطه دنیای اقتصاد نوشته است که اختلاف میان نرخ بازار آزاد و نرخ نیمایی به کمترین مقدار از زمستان سال گذشته رسیده است. در ابتدای سال جاری و در فروردین ماه اختلاف دلار نیما و آزاد به حوالی 65 درصدی رسیده بود حالا این نرخ روی اعداد کمتر از 30 درصدی محاسبه می‌شود.

 

بررسی تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در پایان معاملات خود اعداد بالاتر از 2 میلیون و 100 هزار واحدی را به خود دید که این موضوع را مدیون معاملات انجام شده در گروه بانکی و گروه خودرویی است. چرا که این دو گروه بعد از مدت‌ها مجدداً مورد استقبال خریداران بازار قرار گرفته‌اند.

از نظر تحلیل تکنیکال ارزش معاملات به حدی نیست که بتوان از رفتار نمودار حرکت خاصی را پیش‌بینی کرد چرا که در کنار این ارزش کم معاملاتی محدوده دامنه نوسان 3 درصدی همچنان سایه خود را روی بازار قرار داده است و رئیس جدید سازمان بورس هنوز برای این موضوع تصمیم اتخاذ نکرده است.

 با این حال شاخص با تمام حواشی توانسته است از پس مقاومت ابتدایی میانگین 55 روزه خود برآید و به اهداف احتمالی بالاتر فکر کند.

کل

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.