ری را یا هایما S۵؟ مقایسه کراس اوور ایرانی با رقیب چینی/ عکس

خبرآنلاین دوشنبه 02 مهر 1403 - 21:32
در یک مقایسه جذاب دیگر به سراغ دو کراس اوور بازار ایران رفته‌ایم که تولید ایران خودرو هستند. از بین ری را یا هایما S۵، انتخاب شما کدام است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از گجت‌نیوز، یکی از محصولات جدید و موردانتظار سال جاری که از آن به‌ عنوان نخستین کراس اوور ملی یاد می‌شود، ری‌را بوده که هم اکنون حواله‌های آن با قیمت‌های نجومی در حال دست به دست شدن است. ایران خودرو ماه گذشته و برای نخستین مرتبه این محصول ایرانی را در طرح فروش فوق العاده‌اش به فروش رساند.

ری را یا هایما S۵؟

ری‌را یک کراس اوور پرآپشن و جدید است که طراحی زیبا، پیشرانه قدرتمند و عملکردی مطلوب دارد. اگر بخواهیم یک رقیب مناسب برای این خودرو در میان سبد محصولات ایران خودرو پیدا کرده و مثال بزنیم، هایما S۵ است. این دو کراس اوور از زوایای مختلفی شبیه به یکدیگر بوده و چون ابعاد و مشخصات نزدیک به یکدیگر دارند، بد نیست به مقایسه آن‌ها بپردازیم.

هایما S۵

اولین باری که آبی‌ پوشان جاده مخصوص از یک خودرو ملی رونمایی کردند، اوایل دهه ۸۰ شمسی بود. سمند بیش از دو دهه پیش به خیابان‌های ایران آمد و حالا پس از گذشت سال‌ها کسب تجربه، اولین کراس اوور ملی این شرکت با نام ری‌را به بازار راه یافته است.

شاید سمند در دهه ۸۰ شمسی رقیب خاصی نداشت، اما در عوض ریرا یک محصول جذاب در سگمنت کراس اوور با رقبای بی‌شمار چینی است. یکی از رقبای جدی این ماشین، هایما اس ۵ است که در ایران خودرو مونتاژ و راهی بازار می‌شود. این کراس اوور از نظر ابعاد، قیمت و مشخصات شبیه به ری‌را است و به همین خاطر تصمیم گرفته‌ایم به مقایسه آن‌ها با یکدیگر بپردازیم.

ری را یا هایما S۵؟ مقایسه کراس اوور ایرانی با رقیب چینی/ عکس

ری را یا هایما S۵؟ مقایسه کراس اوور ایرانی با رقیب چینی/ عکس

ری‌ را

معرفی اجمالی

سگمنتی که کراس اوور ری‌را در آن قرار دارد، B بوده و براساس نسخه اصلاح شده و ارتقایافته اولین نسل از پژو ۲۰۰۸ طراحی شده است. اولین بار در سال ۱۴۰۱ معرفی شد و دو سال بعد، فروش اول خود را تجربه کرد.

و اما هایما S۵ را داریم که برای نخستین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۴ رونمایی شد و از اواخر ۱۳۹۶ شمسی به خط مونتاژ ایران خودرو راه یافت. ماجراجویی هایما S۵ در سال ۲۰۱۸ با یک فیس لیفت دنبال شد، اما هیچ وقت خبری از نسخه بهبودیافته منتشر نشد.

طراحی ظاهری

اشاره کردیم که کراس اوور هایما S۵ در سال ۲۰۱۵ طراحی و تولید شد و در یک دهه فعالیت خود، تغییری در ظاهر آن اعمال نشده است. با ملاحظه قسمت‌های بیرونی این خودرو می‌توان نتیجه گرفت که در مقایسه با ری‌را با یک کراس اوور سالخورده طرف هستیم که بوی کهنگی می‌دهد.

ری را یا هایما S۵؟ مقایسه کراس اوور ایرانی با رقیب چینی/ عکس

ری را یا هایما S۵؟ مقایسه کراس اوور ایرانی با رقیب چینی/ عکس

هایما S۵

با این اوصاف رقیب چینی ریرا حرفی برای گفتن در طراحی ظاهری ندارد و قافیه را به راحتی می‌بازد. البته نباید فراموش کرد در طی سال‌های فعالیت این خودرو، یک تغییر هرچند کوچک را تجربه کرده و آن، جلوپنجره کهکشانی جدیدی است که به آن افزوده شده. البته چنین تغییری نتوانسته ظاهر خودرو را نو کند.

در آن سوی میدان رقابت با کراس اوور ری‌را سروکار داریم که به وضوح در نمای جلو از هیوندای سانتافه الگوبرداری کرده است. البته ایران خودرو تمام تلاش خود را کرده تا با اضافه کردن المان‌های مدرن و چراغ‌های دو تکه‌ای، نمای به‌روز و جذابی طراحی کند. به هر حال ظاهر این خودرو در مقایسه با رقیب کهنسالی همچون اس ۵ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

ری را

تنها ایرادی که به ری‌را وارد شده، طراحی چراغ‌های عقب با قاب مشکی تعبیه شده زیر شیشه عقب است که می‌توانست بهتر از وضعیت فعلی باشد. در نمای بیرونی، قطع به یقین ریرا برنده خواهد بود. ابعاد این خودرو عبارتنداز:

ابعاد هایما S۵

  • طول: ۴۳۵۸ میلی متر

  • عرض: ۱۸۲۳ میلی متر

  • ارتفاع: ۱۶۳۰ میلی متر

ابعاد ری را

  • طول: ۴۳۳۴ میلی متر

  • عرض: ۱۸۰۸ میلی متر

  • ارتفاع: ۱۶۳۸ میلی متر

طراحی داخلی

ایران خودرو سعی کرده نخستین کراس اوور خود را مجهز به امکانات به‌روز و مدرنی مثل نمایشگرهای پیوسته برای صفحه آمپر، سیستم اطلاعات سرگرمی، غربیلک فرمان دو پره و کنسول مرکزی با شیفتر الکترونیکی گیربکس و مواردی از این قبیل کند تا نسبت به رقبا بهتر ظاهر شود.

هایما S۵

ری را یا هایما S۵؟ مقایسه کراس اوور ایرانی با رقیب چینی/ عکس

پیروی از ترندهای روز و زبان طراحی جدیدتر باعث شده تا این خودرو در مقایسه با چهره سالخورده و نسبتا قدیمی هایما اس ۵ عملکرد بهتری از خود نشان دهد. گرچه برای خودروسازان ایرانی همواره جا برای پیشرفت وجود دارد و نمایشگرهای ری را می‌توانست بهتر از شکل کنونی طراحی شوند، اما باید فعلا به همین حد از طراحی قانع بود.

هایما S۵ متاسفانه هم داشبورد قدیمی دارد و هم از کلاستر آنالوگ، دسته دنده سنتی، صفحه نمایش کوچک بالای داشبورد و پلاستیک خاکستری بهره می‌برد. اگر بخواهیم با توجه به استانداردهای طراحی امروزی به این کراس اوور چینی نگاه کنیم، ایرادات زیادی می‌توان به این ماشین وارد کرد.

ری را یا هایما S۵؟ مقایسه کراس اوور ایرانی با رقیب چینی/ عکس

ری را

در نهایت باید اعتراف کنیم که به لحاظ طراحی داخلی کابین، هیچ یک از این دو خودرو نتوانسته‌اند آن طور که باید ظاهر شوند و علیرغم اینکه ری‌را چهره لوکس و گران‌تری دارد، متریال ناپخته و بی‌کیفیتی برایش در نظر گرفته شده که می‌توانست خیلی بهتر از آب دربیاید.

در معرفی پرآپشن‌ترین خودروهای بازار ایران گفتیم که ری‌را آپشنال‌ترین محصول تولید خودروسازان داخل است که توانسته رضایت بسیاری از صاحب نظران را جلب کند. بعضی از امکانات این کراس اوور برای اولین بار است که در یک خودرو ایرانی دیده می‌شود و باید گفت که تقابل سختی با هایما اس ۵ خواهد داشت. در ادامه به معرفی امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی این دو کراس اوور می‌پردازیم.

ری‌را هایما S۵
نمایشگر ۱۲ اینچی نمایش ۷ اینچی
صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی کروز کنترل
کروز کنترل ۶ عدد ایربگ
۴ عدد ایربگ ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای صندلی راننده برقی ۶ جهته
صندلی راننده برقی ۶ جهته صندلی سرنشین جلو برقی ۴ جهته
صندلی سرنشین جلو برقی ۲ جهته آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم کن
گرم کن صندلی‌های جلو تودوزی چرم و پارچه
آینه‌های جانبی تاشو برقی فرمان هیدرولیک
تودوزی چرم و پارچه کنترل شروع حرکت در سربالایی
فرمان برقی سیستم کنترل پایداری
ترمز پارک برقی سیستم کنترل کشش
اتوهلد ترمز کمکی
کنترل شروع حرکت در سربالایی پایش باد تایرها
کنترل حرکت در سراشیبی دوربین دید عقب
سیستم کنترل پایداری سنسور پارک عقب
سیستم کنترل کشش دوربین ۳۶۰ درجه
ترمز کمکی سانروف
پایش باد تایرها شارژر بی‌سیم گوشی
دوربین دید عقب رینگ ۱۷ اینچی
سنسور پارک جلو و عقب
دوربین ۳۶۰ درجه
سانروف
سنسور نور و باران
شارژر بی‌سیم گوشی
نورپردازی داخلی
رینگ ۱۸ اینچی دورنگ
در صندوق برقی با سنسور پایی

با توجه به جدول فوق می‌توان گفت برتری کامل با کراس اوور ملی ایران خودرو بوده و هایما اس ۵ حرفی برای گفتن در این قسمت ندارد. سنسور نور و باران، نورپردازی داخلی، در صندوق برقی با سنسور پایی و ترمز پارک برقی از جمله مهم‌ترین آپشن‌هایی هستند که ری‌را دارد اما رقیب چینی از آن‌ها بی‌بهره است.

قوای محرکه

ری را یا هایما S۵؟ مقایسه کراس اوور ایرانی با رقیب چینی/ عکس

ری را یا هایما S۵؟ مقایسه کراس اوور ایرانی با رقیب چینی/ عکس

ایران خودرو برای زیر کاپوت ری را از یک پیشرانه بنزینی ۱.۷ لیتری EF۷P توربو استفاده کرده که نسخه بهبودیافته موتور ای اف ۷ توربو به حساب می‌آید. پیشرانه جدید هم اکنون مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر دوگانه سوپاپ شده و می‌تواند در شرایط ایده آل برای این کراس اوور ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

به خاطر وزن ۱۴۲۵ کیلوگرمی این خودرو، عملکرد پیشرانه قابل قبول است. نیروی محرکه این موتور ۱.۷ لیتری از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE به محور جلو انتقال می‌یابد که پیش تر روی دنا و تارا نصب شده بود و شاهد بودیم که ایرادات و نواقصی داشت که گرچه در ری‌را تا حدی برطرف شده، اما همچنان تأخیر دارد و منجر به کاهش شتاب و کشش ماشین می‌شود.

و اما ایران خودرو سال‌ها پیش هایما اس ۵ را مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری کرد تا این کراس اوور بتواند در جاده‌های صاف و هموار، حداکثر ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. در ابتدا گیربکس این خودرو سی وی تی بود تا اینکه آبی پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفتند از اواخر سال ۱۴۰۰، نسخه جدیدی از آن را با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به بازار عرضه کنند. گیربکس ریرا و هایما S۵ مشابه بوده و عملکرد یکسانی با یکدیگر دارند.

نوع خودرو هایما S۵ ری را
پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۵۰ اسب بخار ۱۶۰ اسب بخار
گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر ۲۴۰ نیوتن متر
جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۸.۰ لیتر ترکیبی ۷.۴ ترکیبی
وزن ۱۴۴۵ کیلوگرم ۱۴۲۵ کیلوگرم
طول ۴۳۵۸ میلی متر ۴۳۳۴ میلی متر
عرض ۱۸۲۳ میلی متر ۱۸۰۸ میلی متر
ارتفاع ۱۶۳۰ میلی متر ۱۶۳۸ میلی متر
فاصله محوری ۲۶۳۰ میلی متر ۲۵۹۰ میلی متر
ظرفیت باک ۶۰ لیتر ۵۰ لیتر
قیمت کارخانه یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان

قیمت

قیمت اولین کراس اوور ملی ایران خودرو یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان اعلام شده در حالی که رقیب چینی این خودرو با قیمت یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت کارخانه‌ای این دو کراس اوور نزدیک به هم است، اما قیمت هایما در بازار آزاد تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می رسد.

ری‌را هنوز به مشتریان تحویل داده نشده و نمی‌دانیم که اگر به بازار بیاید، با چه بهایی خرید و فروش می‌شود. از آنجایی که هم اکنون حواله‌های ری‌را با قیمت‌های نجومی در حال معامله است و اینکه ری‌را نسبت به هایما اس ۵ برتری‌های زیادی دارد، می‌توان حدس زد که قیمت بیشتری داشته باشد.

ری را یا هایما S۵؟ مقایسه کراس اوور ایرانی با رقیب چینی/ عکس

کلام آخر

با در نظر گرفتن طراحی ظاهری و داخلی، قوای محرکه، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی دو کراس اوور ایرانی و چینی بازار کشورمان، می‌توان گفت اگر به طراحی ظاهری اهمیت می‌دهید و برایتان مهم است که المان‌های مدرن و به‌روز در یک خودرو حضور داشته باشد باید انتخاب شما ری‌را باشد. همچنین اگر قوای محرکه، امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر می‌خواهید جز ری را نباید انتخاب کنید.

هایما اس ۵ گرچه یک خودرو قدیمی‌تر نسبت به ریرا تازه وارد به حساب می‌آید، اما حداقل حساب خود را پس داده و می‌توان امیدوار بود که مشکل غیرمنتظره‌ای قرار نیست برای این کراس اوور چینی به وجود بیاید. ری را هنوز وارد بازار نشده و معلوم نیست کیفیت سواری و هندلینگ آن و عملکرد پیشرانه در تطابق با گیربکس چگونه است!

۲۲۷۳۲۳

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.