مهم ترین مراقبت های پس از پاکسازی پوست

همشهری آنلاین دوشنبه 02 مهر 1403 - 22:43
در عصر حاضر همه‌ی ما به قدری در کار و مشغله‌های زندگی غرق شده‌ایم که دیگر زمانی برای مراقبت از پوست خود و رسیدگی به آن نداریم.

با این وجود پیگیری این روند نتیجه‌ی درخشانی را در پی نخواهد داشت و منجر به مسدود شدن منافذ، بروز آکنه، خشکی و چین و چروک می‌شود. به همین جهت یکی از بهترین راهکارهای پیش رو پاکسازی پوست است که ظاهری زیبا و شاداب به آن می‌بخشد؛ با این حال اگر مراقبت های بعد از پاکسازی پوست را رعایت نکنید، نتیجه‌ی ماندگاری از این کار عاید شما نخواهد شد. در ادامه کلیه‌ی نکاتی که باید پس از پاکسازی در نظر بگیرید، بررسی شده است تا فواید این کار را به حداکثر برسانید، پس تا انتها همراه ما در همشهری آنلاین بمانید.

اهمیت مراقبت از پوست پس از پاکسازی

بعد از فیشیال و پاکسازی صورت، پوست شما به صورت کامل لایه‌برداری می‌شود؛ به همین جهت حداقل تا چند روز حساس است و باید به درستی از آن مراقبت کرد تا جوش‌های پوستی در آن ظاهر نشوند. علاوه بر این توجه به نکات مراقبتی و دنبال‌ کردن آن‌ها ضمن کاهش التهاب پوست به افزایش رطوبت‌رسانی کمک می‌کند و ظاهری جوان و سالم به آن می‌بخشد.

البته پیگیری دقیق مراقبت های بعد از پاکسازی جریان خون را هم در پوست افزایش می‌دهد و منجر به افزایش کلاژن‌سازی و در نهایت استحکام و طراوت آن خواهد شد.

مهم ترین مراقبت های پس از پاکسازی پوست

مراقبت های بعد از پاکسازی پوست

همان‌طور که اشاره کردیم بعد از پاکسازی، پوست به سبب لایه‌برداری استرس زیادی را تحمل می‌کند و میزان حساسیت آن افزایش می‌یابد؛ به همین جهت لازم است با پیگیری مراحل و نکاتی که در ادامه بررسی شده‌اند ضمن تمیز نگه‌داشتن پوست و کاهش التهاب از ایجاد جوش در آن جلوگیری کنید:

استفاده نکردن از صابون های خشک

با وجود اینکه صابون معمولاً آسیب فوری ایجاد نمی‌کند، استفاده از آن بلافاصله بعد از فیشیال و زمانی که صورت هنوز در حالت التهاب و تورم قرار دارد، چندان توصیه نمی‌شود؛ چرا که می‌تواند روغن‌های طبیعی سطح پوست را پاک کند و در نهایت منجر به خشکی آن شود. علاوه بر این تعدادی از صابون‌های موجود در بازار حاوی ترکیبات خشنی هستند که پوست را تحریک می‌کنند.

مهم ترین مراقبت های پس از پاکسازی پوست

شست و شوی صورت

صرف‌نظر از روش مورداستفاده برای پاکسازی صورت باید پوست خود را هم به درستی شستشو دهید؛ البته در نظر داشته باشید که این کار بلافاصله بعد از اتمام فرآیند توصیه نمی‌شود و بهتر است حداقل یک روز برای انجام آن صبر کنید. در نهایت حتی بعد از این زمان هم به منظور ممانعت از تحریک پوست باید به آرامی آن را بشویید و از هرگونه حرکت ناگهانی و خشک کردن خشن با حوله و دستمال بپرهیزید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ اشتباه رایج در شست‌وشوی صورت که به پوست آسیب می‌رساند

مهم ترین مراقبت های پس از پاکسازی پوست

نوشیدن آب کافی و هیدراته بودن

نوشیدن آب کافی و هیدراته نگه‌داشتن بدن علاوه بر اینکه از جمله مهم‌ترین مراقبت های بعد از پاکسازی پوست محسوب می‌شود برای حفظ سلامت کلی شما هم ضروری است. با وجود اینکه نوشیدن آب به صورت مستقیم نقشی در مرطوب کردن پوست شما ایفا نمی‌کند، اما دهیدراته شدن توانایی آن را در جذب و نگهداری آب به خطر می‌اندازد و چین و چروک‌ها و خطوط ریز و درشت موجود را هم افزایش می‌دهد.

استفاده از کرم های مرطوب کننده

حتی اگر پوست شما چرب است، برای حفظ اثرات مثبت پاکسازی باید آن را مرطوب نگه دارید. با استفاده از انواع کرم‌های مرطوب کننده نوعی لایه‌ی محافظتی بر روی پوست تشکیل می‌شود که میزان رطوبت آن را افزایش می‌دهد و در عین حال مانع پوسته پوسته شدن و تیرگی می‌شود. علاوه بر این مرطوب بودن پوست عملکرد صحیح و موثر ترکیبات ضدپیری را تضمین می‌کند.

نکته: بعد از فیشیال باید از مرطوب کننده‌های ملایم و بدون عطر استفاده کنید که ضمن ممانعت از تحریک بیشتر پوست منجر به درخشندگی آن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آیا مرطوب کننده همان آب ‌رسان است؟ + تفاوت ها و نحوه انتخاب

مهم ترین مراقبت های پس از پاکسازی پوست

پرهیز از تعریق زیاد

تا یک روز بعد از فیشیال باید از انجام فعالیت‌های شدید و سنگین ورزشی که منجر به تعریق بیش از اندازه می‌شوند خودداری کنید. تعریق زیاد احتمال گیر افتادن باکتری‌ها را در عرق افزایش می‌دهد و با ورود آن‌ها به منافذ پوست انواع حساسیت‌های پوستی نظیر آکنه بروز می‌کنند.

شستن صورت با آب ولرم

معمولاً توصیه می‌شود بعد از پاکسازی پوست برای شستشوی صورت خود از آب ولرم استفاده کنید؛‌ چرا که دمای آن به اندازه‌ای است که باکتری‌ها، چربی‌های اضافه و سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد. علاوه بر این به باز کردن منافذ پوست و نفوذ عمیق‌تر محصولات مراقبتی هم کمک می‌کند.

خودداری از آرایش سنگین

از جمله حیاتی‌ترین مراقبت های بعد از پاکسازی پوست می‌توانیم به پرهیز از آرایش‌های سنگین اشاره کنیم. بعد از پاکسازی پوست شما قرمز و ملتهب و تمامی منافذهای آن باز می‌شوند؛ به همین جهت احتمال جذب باکتری‌ها به آن و ایجاد مشکلات و حساسیت‌های پوستی بسیار بالا است. متخصصان با در نظر گرفتن این مسئله توصیه می‌کنند بین یک تا دو روز بعد از فیشیال قید آرایش‌های سنگین را بزنید و از روز دوم به بعد هم تمامی وسایل و برس‌های خود را پیش از استفاده به دقت تمیز کنید.

عدم استفاده از تونر

تونرها از جمله محصولات مراقبت پوستی هستند که بعد از پاک‌کننده‌ها برای زدودن کلیه‌ی ترکیبات باقی‌مانده بر روی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند و ضمن از بین بردن چربی، پوست را رطوبت‌رسانی می‌کنند. با این وجود بهتر است یک تا دو روز پس از پاکسازی از این ترکیبات به خصوص محصولاتی که حاوی الکل در فرمولاسیون خود هستند، استفاده نکنید؛ چرا که صرفاً منجر به تحریک و خشکی بیشتر پوست شما می‌شوند و نتیجه‌ی دیگری به همراه ندارند.

بیشتر بخوانید: تونر پوست چیست؟

مهم ترین مراقبت های پس از پاکسازی پوست

پرهیز از شوینده‌های قوی

در صورت تمایل به شستشوی صورت با انواع شوینده‌ها باید دور مدل‌های قوی حاوی ترکیبات شیمیایی را خط بکشید و به سراغ محصولاتی که فاقد عطر و اسانس‌های خاص هستند بروید. در حقیقت به دلیل برداشته شدن لایه‌ی محافظتی پوست در زمان فیشیال میزان حساسیت آن افزایش می‌یابد؛ به همین جهت صرفاً پاک‌کننده‌های ملایم برای آن مناسب هستند.

مهم ترین مراقبت های پس از پاکسازی پوست

عدم استفاده از سونا

با وجود اینکه بخار آب تاثیر فوق‌العاده مثبتی بر روی پوست و لایه‌برداری آن دارد؛ اما باید بعد از فیشیال به پوست خود استراحت بدهید و از رفتن به سونا هم بپرهیزید. استخرهای عمومی و سوناهای موجود در آن‌ها اغلب با ترکیبات حاوی کلرید ضدعفونی می‌شوند که خشکی بیشتر پوست و طولانی‌ترشدن زمان بهبود آن را به همراه دارند.

سخن پایانی

فیشیال راهکاری موثر برای جوانسازی پوست و شادابی بیشتر آن است؛ با این وجود برای اثربخشی بیشتر و بهبود مزایای حاصل از آن لازم است مراقبت های بعد از پاکسازی پوست را کاملاً جدی بگیرید و به دقت تمامی آن‌ها را دنبال کنید. با این وجود اگر پوستی حساس و مستعد آکنه و جوش دارید بهتر است پیش از پاکسازی با متخصص پوست خود در این زمینه مشورت کنید و در صورت موافقت او این کار را در سالن‌های زیبایی مجرب و حرفه‌ای انجام دهید.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.