چرا دارو های خارجی در مهم‌ترین رویداد دارویی کشور حضور ندارند؟ | نسل Z به ایران فارما رسید

همشهری آنلاین دوشنبه 02 مهر 1403 - 23:23
صحبت از نمایشگاه بین‌المللی دارو که می‌شود، خیلی‌ها تصور می‌کنند برندهای مطرح دارویی هم حضور خواهند داشت. اما سیاستگذاری متولیان نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) حمایت از تولید داخل است و هر فرآیندی که بتواند این تولید را ارتقا دهد دنبال می‌شود.

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: بزرگترین رویداد بین‌المللی صنعت داروسازی کشور چند روز آینده در مصلی تهران آغاز می‌شود؛ ایران فارما که به ایستگاه نهم رسیده و طی این سال‌های ظرفیت و توانمندی حوزه دارویی کشور را به نمایش گذاشته است. نمایشگاهی که امسال قرار است با ۴۱۴ شرکت ایرانی، ۳۲۳ شرکت خارجی از ۲۵ کشور ۱۱ تا ۱۳ مهر در مصلی امام خمینی تهران برگزار شود. البته ایران‌فارمایی‌ها یک سیاست مهم را در تمام این سال‌ها در دستور کار خود قرار داده‌اند. این که با هدف حمایت از تولیدات دارویی داخلی، شرکت‌های خارجی تولیدکننده محصول نهایی دارو در آن حضور ندارند و عمده غرفه‌های خارجی همان‌هایی هستند که موارد اولیه تولید می‌کنند.

پیش‌بینی حضور۴۰ هزار بازدیدکننده

دکتر محمد عبده‌زاده، رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در نشست خبری نهمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، گفت: این نمایشگاه با دعوت از شرکت‌های ایرانی، خارجی و سفرا برگزار می‌شود. شعار امسال هم نیز «همه بازیگران صنعت دارو زیر یک سقف» است که در راستای وفاق ملی انتخاب شده است. حضور سفرا در نمایشگاه ایران فارما در این راستاست تا زمینه همکاری با کشورهای خارجی و صادرات دارو فراهم شود.

به گفته عبده‌زاده پیش‌بینی می‌شود که امسال استقبال خوبی از این نمایشگاه صورت بگیرد و حدود ۴۰ هزار بازدیدکننده تخصصی داشته باشیم.

او با اشاره به توسعه صادرات دارویی کشور در راستای برنامه توسعه هفتم بیان کرد: تلاش این است که با برگزاری نمایشگاه بتوانیم در تامین پایدار دارو و توسعه صادرات و تراز تجاری مثبت برنامه‌ریزی داشته باشیم و دو رویکرد مشخص هم امسال دنبال می‌شود. اول صنعت داروسازی ایران از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کند و دوم این که با توجه به توسعه دانش داروسازی و عمق آن در کشور، بحث انتقال دانش فنی و تولیدات مشترک برون‌مرزی را با حضور شرکای خارجی در دستور کار داریم.

عبده‌زاده وجه مشخص این دوره از نمایشگاه ایران فارما را برگزاری پنل‌های متعدد و حضور پررنگ دانشجویان و شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: تمام تلاش آن است که هم برای توسعه صادرات، توانمندی‌های صنعت را به نمایش بگذاریم و هم سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم. بنابراین توسعه تجاری مثبت جزو اهداف است. امسال بخش دانشجویی هم پر رنگ‌تر از سال‌های قبل است چرا که فضای کار داروخانه‌ای اشباع شده و در تلاش می‌کنیم تا داروسازان جوان را به سمت این صنعت سوق دهیم. افزون بر اینها فضای رایگان برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته‌ایم تا از این شرکت‌ها حمایت کنیم.

عبده‌زاده در پاسخ به سوال همشهری آنلاین درباره این‌که کمبودهای دارویی مشکلات زیادی برای مردم به وجود آورده و نشان دادن این ظرفیت‌ها با کاهش دسترسی مردم به داروهای مورد نیازشان همسو نیست، عنوان می‌می‌کند: قطعا کمبودهای دارویی قابل انکار نیست اما کمبود نقدینگی را هم نمی‌توان انکار کرد. در بحث تامین دارو یک بخش آن وزارت بهداشت است و بخش زیادی از آن فرابخشی است.

او ادامه داد: دلایل متعددی برای کاهش تولید در حوزه دارو وجود دارد که یکی از آنها نقدینگی است. زمانی که این کمبود وجود داشته باشد، ثبت سفارش آنها به تاخیر می‌افتد و امکان تامین ماده اولیه را ندارد. ما از سال گذشته به طور مرتب با حضور مسئولان وزارت بهداشت پیگیری کردیم. شرکت‌های دارویی در این شرایط مجبور به دریافت تسهیلات هستند که آن را هم با سود ۳۰درصد و بالاتر دریافت می‌کنند. اما همین زمان هم طولانی است و خروجی آن در پرداخت‌ نشدن مطالبات و تاخیر در پرداخت تسهیلات همین کمبودهایی است که به دلیل کاهش ذخیره مواد اولیه رخ می‌دهد.

به گفته عبده‌زاده نمایشگاه ایران‌فارما فرصتی است که تا با توجه به حضور همه ذینفعان این مسایل در شرایطی خارج از فضای اداری مطرح شود.

چرا دارو های خارجی در مهم‌ترین رویداد دارویی کشور حضور ندارند؟ | نسل Z به ایران فارما رسید

حضور ۳۰۰ شرکت خارجی

دکتر مهدی پیرصالحی، نائب رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی هم در ادامه این نشست بیان کرد: ۳۶ رویداد مهم در ایران فارما تعریف شده است. از جمله «ایران فارما کانکت» است که نشست‌هایی بین شرکت‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شود. در «ایران فارما بریج» نیز نشست‌هایی بین استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران برگزار خواهد شد. نشست‌های دانشجویی هم به دلیل اهمیتی که نسل زد در آینده داروسازی کشور دارد، برگزار می‌شود. در «ایران فارما استیج» هم ۶ پنل تخصصی برگزار خواهد شد.

به گفته پیرصالحی، ۴۱۴ شرکت داروسازی ایرانی و ۳۲۳ شرکت خارجی از ۲۵ کشور در ایران فارما شرکت کرده اند و دو پاویون هند و چین هم بخشی از نمایشگاه را تشکیل می‌دهند. همچنین ۱۲ تور دانشجویی در این نمایشگاه انجام می‌شود.

ایران فارما، عرضه توانمندی‌های صنعت داروسازی

دکتر سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری نهمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما با اشاره به جلسات برگزاری شده در جهت نهایی سازی اساس نامه سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت گفت: بحث اساسنامه سازمان غذا و دارو یکی از موضوعات مهم است که باید اجرایی شود، این اساسنامه نهایی شده و با دستور وزیر بهداشت به زودی به هیئت دولت می‌رود، باید توجه داشت که ابلاغ این اساسنامه تکلیف برنامه هفتم است.

او تاکید کرد: البته بحث اساسنامه چندین مرتبه در مدیریت‌های مختلف تهیه و ارسال شد اما به هر دلیلی معارضینی داشت که انجام نمی‌شد اما اکنون هم تکلیف برنامه هفتم توسعه است و هم شخص وزیر بهداشت مصمم به انجام آن است.

رییس سازمان غذا و دارو به دستاوردهای حوزه داروسازی کشور اشاره کرد و گفت: صنعت داروسازی کشور از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و صنایع دارویی ما با حداقل امکانات دستاوردهای برجسته‌ای دارند و نتایج تلاش‌های زنجیره دارو این است که از ماده اولیه و ماشین ‌آلات تا تولید نهایی محصول در کشور انجام می‌شود. نمایشگاه ایران فارما نیز زمینه‌ای است برای عرضه توانمندی‌های صنعت داروسازی و نمایش اقتدار ملی است.

محمدی ادامه داد: در شرایط کنونی تحریم ما توانسته‌ایم به خودکفایی برسیم و نیاز کشور را تامین کنیم. البته یکی از نقایص ما در حوزه صادرات داروست که بخشی به عدم حضور ما در رویدادهای بین‌المللی بر می‌گردد و بخشی از ضعف ما هم این است که نتوانسته‌ایم توانمندی‌هایمان را به سایر کشورهای دنیا نشان دهیم.

به گفته معاون وزیر بهداشت یکی از مزایای برگزاری این نمایشگاه، حضور مسوولان دولتی در نمایشگاه است و بنابراین مسوولان مربوطه بسیاری از مشکلات را از نزدیک مشاهده می کنند و می توانند به حل آن کمک کنند. میز خدمت سازمان غذا و دارو نیز در این نمایشگاه برقرار است.

او ضمن تاکید بر لزوم حضور دانشجویان و همچنین دانش آموزان در این نمایشگاه، در عین حال به ۳۳ دانشکده داروسازی در کشور اشاره کرد و گفت: ما حرف‌های زیادی در حوزه بیولوژیک داریم و امیدواریم در حوزه سلول و بافت هم به همین جایگاه برسیم. البته چند شرکت تولید کننده سلول و ژن درمانی وارد این عرصه شده اند و تا کنون چهار پروانه نیز صادر کرده ایم.

کاهش ۱۷ درصدی تولید در ابتدای امسال

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین درباره وضعیت تامین دارو نیز بیان کرد: ما در ابتدای سال کاهش ۱۷ درصدی تولید را شاهد بودیم و یکی از دلایل آن این است که ارز دارو تغییر نرخ داشت که موجب منطقی شدن مصرف می‌شود. از طرفی هم شرکت‌های داروسازی با مشکل نقدینگی مواجه هستند البته همت دولت و رئیس جمهور موجب شد که گشایش‌هایی رخ دهد، رئیس جمهور جلسه ویژه‌ای برای حل مشکلات دارویی برگزار کردند و با توجه به اشراف کامل وی به این حوزه، راهکارهایی هم برای حل مشکل ارایه دادند؛ یکی از پیشنهادهای رئیس جمهور این بود اعتبارات دارو از بودجه عمومی تامین شود. یکی دیگر از راهکارها آن بود که اعتبارات مستقیما به شرکت‌های تامین کننده چه شرکت‌های تامین و چه پخش پرداخت شود. البته برای این موضوع باید مصوبه هیئت وزیران را داشته باشیم و اقداماتی در این راستا صورت گرفته است.

او تاکید کرد: امیدواریم بانک‌ها تسهیلات لازم را به شرکت‌های دارویی پرداخت کنند. به جز تسهیلات قبلی از ۵۰هزار میلیارد تسهیلات ریالی که امسال تعلق گرفته بخش اعظم آن به دست شرکت‌های دارویی نرسیده است.

حجم مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها و طرح دارویار

دکتر مرتضی خیرآبادی، عضو هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی هم در پاسخ به سوالی درباره پرداخت مطالبات حوزه دارو گفت: یارانه دارو حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان است که از این رقم تا به حال ۲۳.۸ همت سازمان برنامه و بودجه اعتبار تخصیص داده و دستور پرداخت آن به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ابلاغ شده است. از این مبلغ نیز درصدی برای بخش بستری و سرپایی بود که تا ماه گذشته ۱۲.۸ همت آن پرداخت شد. ۱۰ همت مانده بود که بدهی داروخانه‌ها را شامل می شد که از این مبلغ هم ۹ همت پرداخت شده است.

او ادامه داد: به این منظور جلساتی با سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان غذا و دارو برگزار و موافقت شد که سازمان برنامه و بودجه مطالبات بخش دارو را مستقیما به شرکت های پخش پرداخت کند و این پول به بیمارستان‌ها پرداخت نشود، در واقع پول مستقیم به ذی‌نفع نهایی یعنی شرکت‌های پخش دارو پرداخت شود و برآورد ما این است که ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های پخش پرداخت شود و تحقق آن نیازمند مصوبه هیئت وزیران است.

بیشتر بخوانید

هشدار متخصصان برای دستگاه های غیراستاندارد فشار و قند خون

متخصصان ایرانی به دنبال توسعه درمان ژنتیکی

نامه به دولت جدید درباره پیک احتمالی کمبودهای دارویی

به گفته خیرآبادی تا پایان ماه گذشته حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان از بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی طلبکار هستیم. درباره مطالبات داروخانه‌ها از تامین اجتماعی هم سازمان برنامه موافقت کرده که ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق چاپ کند و بانک رفاه نقد کند و وجه نقد به دست سازمان تامین اجتماعی رسید و درخواست دادیم که طلب‌ها به دست شرکت‌های پخش برسد اما هنوز چیزی به شرکت‌های پخش نرسیده است.

خیرآبادی تاکید کرد: از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم که بودجه را به وقت تخصیص دهند تا مطالبات شرکت‌های دارویی به موقع پرداخت شود. مشکل نقدینگی و به دنبال آن کمبود دارو غیرقابل انکار است و دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل تراز مالی منفی پول دارو را جای دیگر هزینه می‌کنند و در نتیجه آن با چک برگشتی شرکت‌های پخش دارو مواجه هستیم.

چرا خارجی‌ها نمی‌آیند؟

خیرآبادی در پاسخ به سوال همشهری آنلاین درباره کشورهایی که در این نمایشگاه حضور دارند، بیان کرد: تاکنون ۸ دوره نمایشگاه ایران فارما برگزار شده و شرکت‌های خارجی هم در آن حضور داشته‌اند. ما هر سال حدود هزار تا ۲ هزار تقاضاکننده خارجی برای شرکت در نمایشگاه داریم که صاحب

برندهای معتبر هم هستند. اما مجموعه سندیکا و سازمان به این نتیجه رسیده‌اند که ما محصول نهایی خارجی را در نمایشگاه نداشته باشیم، بلکه فقط غرفه‌هایی خارجی که باعث افزایش تولید داخلی می‌شوند حضور داشته و هر سال هم افزایش پیدا می‌کنند.

او ادامه داد: شرکت‌هایی که در نمایشگاه حضور دارند، به پروسه‌ای که در نهایت در کشور منجر به تولید دارو می‌شود کمک می‌کنند و ما در ایران فارما تبلیغ کننده محصول نهایی دارویی شرکت‌های خارجی نیستیم.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.