مجوزی برای مدارس شاهد و نمونه دولتی صادر نمی‌شود

الف دوشنبه 02 مهر 1403 - 23:29
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: به منظور تقویت مدارس عادی دولتی از دو سال گذشته مجوزی برای مدارس شاهد و نمونه دولتی صادر نشده و این تلاش ما تقویت مدارس عادی دولتی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، محمدمهدی کاظمی در گردهمایی مدیران مدارس استان کرمانشاه که در سالن شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: هدف از برگزاری جلسات با مدیران مدارس این است که علاوه بر گفت‌وگو و تبیین برنامه‌ها، از اتفاقات جاری مدرسه آگاه شویم.

وی براساس سند تحول بنیادین مدرسین کانون تحول در نظام آموزشی است، عنوان کرد: یکی از دلایل عدم اجرای سند تحول بنیادین این است که خواسته‌ایم این سند را از بالا به پایین اجرا کنیم در صورتی که این سند با بخشنامه محقق نمی‌شود.

معاون وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تا زمانی که سند تحول در مدرسه عملیاتی نشود اتفاق خاصی نیفتاده است، گفت: یکی از ضعف‌های ما علاوه بر گفتمان‌سازی این است که نسخه اجرایی‌سازی سند تحول را تدوین و ارائه نکرده‌ایم.

کاظمی با بیان اینکه سند تحول بنیادین باید به نسخه‌ای تبدیل شود که در مدرسه قابلیت اجرا داشته باشد، افزود: با تأکیدات مقام معظم رهبری نقشه راه سند تحول تدوین شد.

وی بیان کرد: تحول یک امر تدریجی است و برای این امر نیازمند درک مشترک از اجرای سند تحول هستیم و الگویی که اکنون تدوین شده برگرفته از تجربیات گذشته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش، گفت: رکن اصلی تحول در مدرسه و اجرای برنامه الگوی مدرسه تراز مدیران مدرسه هستند و آنچه قرار است به عنوان مبنای اجرایی قرار بگیرد مدیران هستند.

کاظمی با اشاره به اینکه از نقش تربیتی معلمان غافل بوده‌ایم افزود: همه باید به این باور برسیم که تحول یک امر شناختی و قابل اجرا است.

تنها 2 درصد بودجه آموزش و پرورش برای کیفیت‌بخشی هزینه می‌شود

وی با اشاره به اینکه 98 درصد بودجه آموزش و پرورش پرسنلی است و تنها دو درصد برای کیفیت بخشی هزینه می‌شود، بیان کرد: واقف هستیم که نتوانستیم در زمینه سرانه آموزشی سرانه لازم را بین مدارس توزیع کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش، گفت: نظام سلامت از دوران کرونا استفاده کرد و منابعی به این بخش تخصیص یافت، اما با گذشت چند سال از کرونا اثرات آن همچنان در آموزش و پرورش وجود دارد.

کاظمی با بیان اینکه هر چند کرونا برای نظام آموزش و پرورش معایبی داشت، اما نقاط قوتی نیز به همراه داشت، افزود: دو سال گذشته پیش‌بینی ردیف مستقلی تحت عنوان اثرات کرونا بر نظام تعلیم و تربیت را داشتیم، اما در بودجه نیامد.

وی گفت: سال 1401 طرحی ارائه شد و با حمایت شهید رئیس طرح تعمیق و تثبیت یادگیری در تابستان 1401 اجرا شد؛ هر چند منابع کامل پرداخت نشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: چنانچه سیستم مدرسه را به مثابه یک هرم تصور کنیم یک ضلع آن معلمان و کادر آموزشی، یک ضلع امکانات و تجهیزات و یک ضلع محیط پیرامونی است و مدیر در مرکز این هرم قرار دارد.

کاظمی با بیان اینکه رهبر یا مدیر از تمام ظرفیت‌های مدرسه برای دستیابی به اهداف استفاده می‌کند، گفت: مدیر مدرسه می‌تواند با خلق موقعیت‌های تربیتی و آموزشی زمینه بهبود کیفیت آموزش را فراهم کند.

وی با بیان اینکه برخی راهکارهای سند تحول بسیار ساده است افزود: باید مهارت‌های شغلی به دانش آموزان آموزش داده شود که زمینه کسب را در دانش‌آموزان ایجاد کند.

سالانه بیش از 156 میلیون جلد کتاب درسی مدارس توزیع می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح خیران یا وافقان کوچک عنوان کرد: سالانه 156 میلیون جلد کتاب و بیش از 47 هزار تن کاغذ که تا دو سال قبل برای واردات آن ارز از کشور خارج می‌شد، چاپ می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه در طرح واقفان کوچک دانش‌آموزان کتاب‌های درسی خود را اهدا می‌کنند گفت: برای چاپ کتاب در دوره متوسطه چند ده میلیارد تومان منابع ایجاد می‌کند و سالانه هدر می‌رود و در صورت وقف کتاب‌ها این کاغذ در کشور از بین نمی‌رود.

وی با اشاره به اینکه باید تمرکز روی کلاس درس باشد اما مدیران به دلیل برخی مشکلات این تمرکز را ندارند افزود: مدیران باید بر کلاس درس و عملکرد معلمان نظارت داشته باشند زیرا بین معلمی که فعالیت بیشتری دارد با معلم کم‌کار تفاوت وجود دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز استفاده از هوش مصنوعی و بازی‌سازی یکی از روش‌های جدید برای کمک به یادگیری است که برخی معلمان از آن استفاده می‌کنند و این یک امتیاز است و باید این معلمان تشویق شوند.

کاظمی افزود: اگر تمرکز بر کلاس درس و رصد فعالیت‌های معلمان مدنظر باشد به زور قطع کمک می‌کند معلمان تنوع در محیط یادگیری، خلق محیط یادگیری و استفاده از فناوری و روش‌های نوین یادگیری را مدنظر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مدیران نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزان سابق خود حساس باشند و پیگیری کنند گفت: چنانچه دانش‌آموزانی که ثبت‌نام نکرده‌اند قبل از شروع سال تحصیلی و هفته اول مهر شناسایی شدند احتمال بازگشت آن‌ها به مدرسه وجود دارد اما چنانچه مدتی بگذرد بازگشت آن‌ها بسیار دشوار است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: به طور قطع کیفیت آموزش نیازمند برنامه‌ریزی و مداخله‌هایی از دوره ابتدایی و به ترتیب در مقاطع بالاتر است و چنانچه به دنبال کیفیت آموزشی در دوره متوسطه دوم هستیم باید کیفیت در متوسطه اول ارتقا یابد.

کاظمی بیان کرد: دوره اول متوسطه دوره هویت ساز دانش‌آموزان محسوب می‌شود و شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان در این دوره انجام می‌شود و بنابراین این دوره بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه ما نیز در جذب منابع و نیروی انسانی اقداماتی انجام داده‌ایم گفت: نگاه وزارت آموزش و پرورش در 10 سال گذشته این بوده که دوره متوسطه نیاز به نیروی انسانی ندارد و این نگاه تغییر کرد و در دو سال گذشته بیش از 48 هزار نفر نیرو برای این دوره جذب شد و از این تعداد 10 هزار نفر برای هنرستان‌ها بوده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توانمندسازی معلمان یک ضرورت در نظام تعلیم و تربیت است افزود: باید برنامه توانمندسازی نیروی انسانی داشته باشیم و یکی از اولویت‌های ما برای امسال نیز همین موضوع است و منابعی را در این راستا تخصیص داده‌ایم.

اعتباری برای توانمندسازی و به‌روزرسانی معلمان وجود ندارد

کاظمی با بیان اینکه از دهه 80 منابع مربوط به حوزه آموزش و توانمندسازی معلمان حذف شده است عنوان کرد: اعتبار آموزشی همه دستگاه‌ها حذف شد اما آموزش و پرورش متفاوت است و نمی‌توان توانمندسازی را در آن حذف کرد زیرا محتوای آموزشی در حال تغییر است و معلمان باید آموزش ببینند.

وی گفت: اکنون ردیفی برای این موضوع وجود ندارد اما با پیگیری انجام شده امسال 70 میلیارد تومان برای آموزش و توانمندسازی تعیین شده که حدود یکماه گذشته 14 درصد این اعتبار تخصیص یافته است و بخشی از نیازهای آموزشی معلمان با اولویت انجام شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش متأسفانه هیچ تفاوتی بین مدیران مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم وجود ندارد افزود: این تفاوت در گذشته با اضافه کار جبران می‌شد اما اکنون این امکان با قانون مدیریت خدمات کشوری وجود ندارد.

پیگیری افزایش حق پرداخت مدیران مدارس متناسب با ساعات کاری

کاظمی با اشاره به اینکه حق پرداخت مدیران متناسب با ساعات کاری باید پیگیری شود عنوان کرد: حق مدیریت مدیران پیگیری شده، در این زمینه دو بار در شورای حقوق و دستمزد بحث شده اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی با تأکید بر ضرورت تقویت هنرستان‌ها گفت: ِآیین نامه توسعه و تقویت مهارت آموزی دانش‌آموزان باید تدوین شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی از دروس همچون کار و فناوری و مدیریت خانواده و تفکر و سواد رسانه‌ای مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند در حالی که نیاز امروز نسل جوان ما هستند و باید به این دروس توجه بیشتری شود و تلاش ما تجهیز کارگاه‌های لازم برای این دروس است.

تخصیص 1750 میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها

کاظمی بیان کرد: در دو سال گذشته 1750 میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها تخصیص یافته که هرچند این رقم مقدار زیادی نیست اما تجهیزات تخصیص یافته نسبت به 10 سال قبل از آن بی سابقه بوده به طوری که در 10 سال قبل از این دوره  دو ساله در مجموع 700 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه در بودجه امسال دو همت برای تجهیزات هنرستان‌ها تخصیص یافته است گفت: این دو همت در صوتی که تخصیص یابد اتفاقات مبارکی رخ می‌دهد و البته از منابع دیگری برای تجهیز دبیرستان‌ها نیز استفاده می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: چنانچه بتوانیم نیروی انسانی مناسب و مطلوبی را جذب کنیم نتایج مطلوبی به دست خواهد آمد و بخشی از کمبود نیروی انسانی تاکنون رفع شده است.  

کاظمی با بیان اینکه مدارس عادی دولتی باید تقویت شوند گفت: مدارس عادی دولتی که عملکرد خوبی دارند به مدارس شاهد و نمونه دولتی تبدیل می‌شود در صورتی که چنانچه به دنبال عدالت هستیم کاهش تنوع مدارس یکی از شروط اصلی آن است.

وی افزود: در این زمینه پیشنهادی در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده و در صورت تأیید رئیس جمهور ابلاغ خواهد شد که تعداد مدارس شاهد و نمونه دولتی افزایش پیدا نکند و در دو سال گذشته نیز هیچ مجوزی برای توسعه دبیرستان‌ها و دبستان‌های نمونه دولتی و شاهد نداشته‌ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امسال حدود 60 مدرسه نمونه دولتی به مدرسه عادی دولتی تبدیل شده است و تمرکز ما بر این مدارس سبب می‌شود تقویت شوند.

ارتقای 0.8 درصدی میانگین نمرات پایه دوازدهم

کاظمی با اشاره به افزایش رتبه‌های تک رقمی در استان‌هایی که سال‌هاست رتبه برتر نداشته‌اند گفت: در استان کرمانشاه رتبه‌های زیر 100حدود 32 درصد و رتبه‌های زیر 1000 نسبت به گذشته حدود 37 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در کنکور 1401 که تنها آزمون کنکور مدنظر بود تنها دو نفر از رتبه‌های تک رقمی از مدارس عادی دولتی بودند در صورتی که سال گذشته 6 نفر و امسال هشت نفر از مدرسه عادی دولتی بودند و به نظر می‌رسد این نتیجه برگرفته از تأثیر قطعی سوابق تحصیلی است و چنانچه اضطرابی برای دانش‌آموزان ایجاد شده باید ریشه یابی شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی به عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی کمک کرده است عنوان کرد: سال گذشته میانگین نمرات پایه دوازدهم در سراسر کشور بیش از 0.8 درصد رشد یافته که برگرفته از تلاش بیشتر معلمان، راهبری مدیران و تلاش مضاعف دانش‌آموزان بود.

کاظمی بیان کرد: این روند باید چند سال به صورت مستمر ادامه یابد و بعد از آن با بررسی کارشناسی نقاط ضعف شناسایی و رفع شود.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.