وی با تاکید بر درنظرگرفتن مشوقهای صادراتی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان واقعی، تصریح کرد: رویکرد تولید محصولات صادراتمحور باهدف خلق و افزایش ارزشافزوده باید در دستور کار سیاستهای صادراتی ما قرار بگیرد. طالبیانمقدم با طرح این پرسش که بازارسازی جدید چگونه محقق میشود؟ افزود: امضای موافقتنامههای تجارت ترجیحی و آزاد و سرمایهگذاریهای مشترک در کشورهای ثالث میتواند بازارهای جدید و نوظهور را پیشروی ما قرار بدهد. این مقام مسوول با انتقاد از برخی قوانین و مقررات صادراتی، بیان کرد: بهنظر میرسد برخی قوانین صادراتی یکدیگر را نقض میکنند؛ از اینرو پیشنهاد میشود قوانین با رویکرد صادراتمحور تدوین و بازنگری شوند. ایران در شرایط تحریم است و در منطقه پرتنش قرارگرفته اما میتوان با ظرفیتهای موجود نیز ارزآوری قابلتوجهی در صادرات خلق کنیم. به گفته مدیرکل دفتر شبهقاره هند سازمان توسعهتجارت ایران؛ بازارسازی، نگاه، طراحی جدید و نوآور میطلبد و باید دانش و تجربه در یک راستا و مسیر حرکت کنند؛ علاوهبر این برای تصاحب بازارهای جدید باید سرمایهگذاری مناسبی صورتبگیرد. طالبیانمقدم بر ایجاد پایگاههای صادراتی تاکید کرد و افزود: روشهایی برای نگهداشتن بازارهای صادراتی درنظر گرفتهشده که یکی از آنها امضای قراردادهای هوشمند است؛ مطابق با این قراردادها کالاها باکیفیت و در زمان تعیینشده به مقصد میرسند.وی با اشاره به ایجاد تعامل میان وزارتخانههای مختلف، تصریح کرد: مردمیسازی صادرات باید باجدیت دنبال شود و برای جهش تولید باید مشارکت مردم در مسیر صادرات را تقویت کنیم.مدیرکل دفتر شبهقاره هند سازمان توسعهتجارت ایران در پایان گفت: انتخاب صادرکنندگان نمونه نباید بهدادن لوح محدود شود و حمایت از آنها باید بهصورت مستمر باشد. در این شرایط میتوان از آنها انتظار رونق صادرات را داشته باشیم. گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشوری و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار خواهد شد.