چرخش نگاه بورس به نیمه پر لیوان

دنیای اقتصاد سه شنبه 03 مهر 1403 - 00:06
بی‌توجهی بازار سرمایه ایران به ریسک سیاسی اخیر که رسانه‌ها از آن به‌عنوان «حملات پیجری به لبنان» یاد می‌کنند، حاوی چند نکته مهم بود. بورس که تا چند ماه اخیر آغوش خود را به روی هر بهانه‌ای برای ریزش بازمی‌کرد حالا بنا به دلایلی از ریسک‌های سیاسی خاورمیانه چشم‌پوشیده و روند روبه‌رشد خوبی را شروع کرده‌است. روز گذشته شاخص‌کل بورس بعد از 11روز معاملاتی کانال دو‌میلیون و 100‌هزار واحد را پس گرفت و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم هم بعد از 48روز معاملاتی به بالای 4همت برگشت. کارشناسان بازار سرمایه دلایل متعددی را برای رشد بازار سرمایه ‌برشمردند که در صدر آنها تغییر در بدنه سازمان بورس، دولت و نگاه حاکم نسبت به بورس و سیاست‌های اقتصادی به‌چشم می‌خورد. این موضوع باعث‌شده تا مهمان سال‌های دور بورس که اعتماد سهامداران بود، دوباره پا به تالار شیشه‌ای بگذارد و شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات باشیم. تحلیلگران می‌گویند رشدی که اخیرا در پی چند وعده و شایعه مثبت ایجادشده در صورت وقوع آنها می‌تواند با قدرت بیشتری ادامه یابد و مثبت‌های این روزها البته با نوسان می‌تواند تقویت شود.

روند مثبت ادامه دارد

برزو حق شناس copy

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه تیم مدیریتی سازمان بورس عوض‌شده و تیم جدیدی آمده، گفت: علاوه‌بر این وزیر اقتصاد هم اظهارنظر‌هایی مبنی‌بر اینکه بورس بازار جامانده‌ای است و ارزش بازار پایینی دارد، داشته و در حال‌حاضر بازار به این موضوع بها می‌دهد و ارزش جایگزینی را لحاظ می‌کند. دلیل رشد بازار هم بیشتر همین است. از طرفی به سمت نیمه دوم سال ‌می‌رویم و انتظارات تورمی برای نیمه دوم سال ‌بالا می‌رود. این موضوع در دلار و طلا هم دیده می‌شود. علاوه‌بر بحث طلای جهانی، در دلار به‌رغم اینکه خبرهای خوشی مبنی‌بر مذاکرات نتیجه‌بخش شنیده می‌شود اما تقاضا بالا رفته‌است.

وی ادامه‌داد: بازار سرمایه بازار جامانده‌ای است و وزیر اقتصاد هم حمایت تمام‌قدی از این بازار‌کرده و علنا اعلام‌کرده که ارزش بازار باید به نزدیک 450‌میلیارد دلار در سال‌99 برسد. اینکه این موضوع چقدر شدنی است، بماند اما مفهوم کلامش این است که این بازار جا مانده‌است و بازار هم این اظهارنظر را لحاظ می‌کند، پول به بازار می‌آید، گردش می‌کند و بین گروه‌های مختلف در حرکت است و این خبر خوبی است و این روند فعلا می‌تواند با لحاظ افت و خیزهایی ادامه داشته‌باشد.

بورس خوشبین است

خبری زاد copy

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با بیان اینکه در دو هفته اخیر و بعد از تغییراتی که در سازمان بورس انجام شد، شاهد بهبود شرایط بازار بودیم، گفت: تقریبا بازار روند مثبتی را طی کرد و دو روز معاملاتی اخیر هم با وجود اینکه ریسک ژئوپلیتیک تحمیل شد، بازار چندان اهمیتی به آن نداد. روز گذشته با شایعه‌ای که در مورد تصویب FATF شنیده شد، بازار شرایط مثبتی به خود گرفت، خودروسازان، بانکی‌ها و بعد از آن سایر شرکت‌ها روند مثبتی گرفتند و دلیل اصلی آن خوش‌بینی به ادامه روند مثبت اقتصادی کشور بود و فعلا بازار این خوش‌بینی را دارد و به همین‌دلیل هم امروز بازار مثبت بود.

وی ادامه‌داد: موضوع دیگر این است که بازار واقعا در نقطه ارزنده‌ای است و اگر مشکلات پیش‌رو برداشته شود، واقعا مثبت‌های اخیر با نقطه‌ای که بازار باید باشد خیلی فاصله دارد و به همین‌دلیل به‌نظر می‌رسد بازار و سرمایه‌گذار اگر در عمل اجرا‌شدن وعده‌ها را ببینند، روند بازار خیلی بهتر از روند فعلی خواهد شد. روزهای گذشته شاهد چشمه کوچکی از رشدها بودیم و بازار اگر به برداشته‌شدن مشکلات از سر راه مطمئن شود قطعا شرایط خیلی بهتر خواهد شد.

سبزی این روزها کافی نیست

ایمان رییسی copy

ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با روی کار آمدن دولت جدید و توجه و چرخش نگاه‌ها به‌سمت بازار سرمایه اتفاق‌های مثبتی از قبیل کاهش نرخ اخزا از عدد‌های بالای ۳۴‌درصد به زیر ۳۰ را شاهد بودیم که خود مولفه بسیار تاثیر‌گذاری است. همچنین افزایش نرخ نیما از ۳۸ به بالای۴۶هزارتومان که صحبت‌هایی مبنی‌بر ادامه این رشد تا تک‌نرخی‌شدن قیمت ارز به گوش می‌رسد، اما ارتباط سیاسی صحبت‌های رئیس‌جمهور و وزیرخارجه مبنی‌بر سیاست مذاکره و صلح و کاهش تحریم می‌تواند فضا را برای رشد بازار سرمایه آماده کند.

وی ادامه‌داد: باید توجه داشت ثبات و سبزی این روزهای بازار کافی نیست و باید همچنان با عوامل بنیادی به کمک بازار آمد و به‌قول آقای وزیر، رئیس سازمان کت را دربیاورد تا اعتماد به این بازار مولد بازگردد و مردم دیگر برای حفظ ارزش سرمایه به ذخیره طلا، خودرو و... پناه نبرند. در دومین روز پاییز ۱۴۰۳ ارزش معاملات هم از ۵همت عبور کرد و خوش‌بینی‌ها موجب‌شده گام‌های ابتدایی رشد بازار را بالاخره بعد از چند سال ‌ببینیم. رئیسی افزود: در این میان صحبت‌هایی هم برای گروه بانکی داشتیم که شرایط تسعیر ارز بانک‌ها صف خرید را در اکثر نماد‌های این گروه موجب شد. همینطور بحث تخصیص ارز به قطعه‌سازها که محرک خوبی برای این گروه است و مجددا افزایش سرمایه از تجدید بسیاری از شرکت‌ها آنها را مورد‌توجه قرار داده‌است.

محرک‌های اقتصادی و سیاسی

مریم محبی copy

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه «در دومین روز کاری هفته شاهد افزایش حجم معاملات و بیشتر‌شدن تعداد نمادهای مثبت در بازار سرمایه بودیم»، در مورد دلایل این اتفاق گفت: شاهدیم که ورود پول حقیقی و حقوقی به‌کار‌‌گزاری‌ها افزایش پیدا کرده‌است. علاوه‌بر این شاهد رشد شتاب‌زده نرخ دلار در بازار نیما به سمت کانال 50‌هزار‌تومان هستیم و به‌نظر می‌رسد که این موضوع ادامه‌دار باشد تا فاصله نرخ دلار در بازار آزاد و دلار نیمایی با افزایش نرخ دلار نیما کمتر شود و این موضوع به نفع بازار سرمایه ارزیابی می‌شود.

وی ادامه‌داد: همچنین ما شاهد حمایت‌های آقای همتی به‌عنوان وزیر اقتصاد از بازار سرمایه در قالب سهم‌های پروژه محور و شرکت‌های سهامی در این مقطع هستیم که نشان می‌دهد رویکرد دولت فعلی حمایت از بازار سرمایه وعمق بخشیدن به این بازار است. از طرف دیگر سفر رئیس‌جمهور با جمله صلح‌آمیز به نیویورک هم می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که سمت و سوی صحبت‌های مذاکرات به سمت افزایش احتمال توافق‌ها  یا کاهش تحریم‌ها دور از انتظار نیست، بنابراین ما هم در فضای اقتصادی شاهد افزایش تقاضا در بازار و افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه هستیم.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.