بورس از بازار پول سبقت می‌گیرد؟

دنیای اقتصاد سه شنبه 03 مهر 1403 - 00:06
با توجه به اینکه در ابتدای نیم‌سال دوم قرار داریم، خوب است که نیمه اول سال ‌را به‌طور اجمالی بررسی کنیم تا بتوان افق پیش‌‌‌‌‌‌‌روی خود را در نیمه دوم سال ‌متصور شویم. در نیمه اول سال، بازار پول رتبه نخست بازدهی را درمیان بازارهای مالی به‌ثبت رساند و توانست یک رشد 15‌درصدی را در نیمه اول سال ‌داشته‌باشد. بازار طلا نیز در این نیمه رتبه دوم بازدهی را از آن خود کرد و پس از بازار پول و سپرده‌های بانکی نسبت به سایر بازارها بیشتر درخشیده است. علت اینکه بازار طلا درمیان بازارهای مالی رتبه دوم را توانست به‌دست آورد، رکوردهای تاریخی بازار جهانی طلا است که اخیرا شکسته شده‌است. همچنین کاهش نیم‌ واحددرصدی نرخ بهره در ایالات‌متحده نیز در رشد و رکوردزنی‌‌‌‌‌‌‌های بازار طلا بی‌‌‌‌‌‌‌تاثیر نبوده‌است.

در ۶ماه گذشته ربع سکه، سکه طرح جدید و نیم‌سکه در رتبه‌‌‌‌‌‌‌های بعدی بازدهی قرارگرفتند. اگر به‌طور دقیق ۵ماهه اخیر یعنی از فروردین تا شهریورماه را بررسی کنیم، مشاهده خواهیم کرد که ارز و شاخص‌کل بورس بازدهی مطلوبی را به‌ثبت نرسانده‌‌‌‌‌‌‌اند، اما بازدهی بازار سرمایه در یک ماه گذشته، به دلیل انتظارات سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه به علت تغییر وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار، نسبت به آینده‌ تا حدی مطلوب بود و باید دید که با آمدن وزیر جدید در وزارت امور اقتصادی و دارایی و فرد دیگر در قامت ریاست سازمان بورس و اوراق‌بهادار، چه تصمیماتی گرفته خواهد شد.

آنچه که از رفتار سرمایه‌گذاران در‌برابر اتفاقات متعدد اخیر شاهد بودیم، یک سیگنال مثبت محسوب می‌شود. از ادعاها و صحبت‌های عبدالناصر همتی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی، به‌نظر می‌رسد که وی سود سپرده‌های بانکی را کاهش دهد و به‌نظر می‌رسد در ۶ ماه دوم، شاهد تفاوت میان بازدهی بازارهای مالی با آنچه که در نیم سال‌اول رخ‌داد و جابه‌جایی میان بازارها باشیم. احتمال اینکه بازار سرمایه از بازار سپرده‌های بانکی پیشی بگیرد وجود دارد، اما باید دانست که رشد و صعودی که در نیمه دوم سال ‌رخ می‌دهد، مانند آنچه که در سال‌۹۹ رخ‌داده بود، نخواهد شد، اما یک بازار سرمایه روبه‌رشد و به‌همراه عقلانیت را شاهد خواهیم بود. در یک ماه گذشته هم شاخص‌کل بورس حدودا‌ ۲.۹ تا ۳‌درصد بازدهی مثبت را به‌ثبت رسانده‌است.

با توجه به اینکه سایه جنگ و تنش از سر کشور برداشته شده و تعامل‌‌‌‌‌‌‌ها و ارتباط‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی که توسط دولتمردان در حال پیگیری است، نمی‌تواند بی‌‌‌‌‌‌‌تاثیر باشد و روابط حسنه با سایر کشورها، به داشتن یک اقتصاد باثبات کمک می‌کند و به‌طور طبیعی، سرمایه‌گذاران با آرامش خیال راحت‌تری می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، در نتیجه به‌نظر می‌رسد در نیمه دوم سال، شاهد رشد دلار باشیم اما چندان چشمگیر و قابل‌توجه نباشد. در مجموع رفتار تصمیم‌گیران اقتصادی و به‌طور خاص اقدامات بعدی رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار و وزیر امور اقتصادی و دارایی، می‌تواند چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز بهتری در بازار سرمایه را برای نیمه دوم سال ‌رقم بزند.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.