عبور بورس از سد بتنی

دنیای اقتصاد سه شنبه 03 مهر 1403 - 00:06
در معاملات دیروز برای سومین‌بار در یک سال اخیر، شاخص کل بورس موفق به بازگشت به بالای سطح 2میلیون و 100هزار واحدی شد. دلار نیمایی در روزهای اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده و اثر مثبت این موضوع در معاملات این روزها نمایان شده است.
untitled
علی‌محمدی / دنیای‌اقتصاد

علی عبدالمحمدی: معاملات بورس تهران در روز گذشته با افزایش تقاضا در اکثر نمادهای معاملاتی پیگیری شد. از میانه‌های بازار دیروز، موجی از تقاضا در سمت خرید نمادهای مختلف بازار پدیدار شد و اکثر نمادها را تا محدوده سقف قیمتی روزانه هدایت کرد. دامنه‌نوسان 3‌درصدی نیز مزید بر علت شد تا نمادها زودتر به صف خرید برسند و این موضوع بر تقویت جریان تقاضا اثرگذار بود.

بازار از دریچه آمار

در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌شاخص‌کل با رشد 0.84‌درصدی همراه شد و به سطح 2‌میلیون و 116‌هزار‌واحدی رسید. به‌این‌ترتیب در روز گذشته، مجددا کانال 2‌میلیون و 100‌هزار‌واحدی پس‌گرفته شد. نماگر هموزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است، رشد 0.9‌درصدی داشت. رشد بیشتر نماگر هموزن نسبت به کل در اثنای معاملات، بیانگر استقبال ادامه‌دار از نمادهای کوچک‌تر بازار است. بررسی رشد نماگر هموزن از کف تجربه شده در 23مرداد نشان می‌دهد که این شاخص از آن محدوده، رشد 10‌درصدی را به‌ثبت رسانده‌است.

رشد ادامه‌دار دلار نیمایی

دلار نیمایی که در سال‌جاری همواره در مسیر صعودی گام برداشته‌است، در معاملات دیروز نیز به حرکت خود در این مسیر ادامه داد. دلار نیمایی در روز گذشته با رشد 0.4‌درصدی همراه شد و به میانه‌های کانال 46‌هزار‌تومان رسید. این نرخ از ابتدای سال ‌تا روز گذشته، رشد 14.8‌درصدی را تجربه کرده‌ و رشد بیشتر این نرخ نسبت به نرخ بازار آزاد، موجب کاهش شکاف میان این دو نرخ شده‌است. به‌رغم اینکه این نرخ، یکی از مهم‌ترین پارامترهای اثرگذار بر وضعیت بازار سهام است، در سال‌جاری اثر مثبت این موضوع بر وضعیت بازار نمایان نشده‌است. درحالی‌که دلار نیمایی از ابتدای سال ‌بازدهی نزدیک به 15‌درصدی را تجربه کرده‌، بازدهی کلیه نماگرهای اصلی بازار در محدوده سرخ قرار داشته‌ که نشانگر به‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی و بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تفاوتی بورس تهران نسبت به این مقوله بنیادی تاثیرگذار است.

رشد معنادار ارزش معاملات بازار

بررسی ارزش معاملات سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی نشان می‌دهد که در روز گذشته، 5‌هزار و 325‌میلیارد‌تومان سهام، حق‌‌‌‌‌‌‌‌‌تقدم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و واحد صندوق سهامی معامله شده‌است که بیشترین مقدار این متغیر در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود. آخرین‌باری که ارزش معاملات ارقامی بیش از این را تجربه کرده‌بود، به 16 و 17 تیرماه سال‌جاری بازمی‌گردد که در نتیجه مشخص‌شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، بازار با رشد قابل‌توجهی همراه شد و در دو روز معاملاتی پس از این ماجرا، ارزش معاملات نسبتا بالایی نیز در بازار به‌ثبت رسید.

سهامداران در زیان

به‌رغم رشد قیمت‌ها و نماگرها در تالار شیشه‌ای که در چند وقت اخیر به‌وقوع پیوسته است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازدهی شاخص‌های سهامی از ابتدای سال، همچنان در محدوده سرخ قرار دارد. این موضوع بدان معناست که اگر مبنای قضاوت در مورد بازار را شاخص‌کل قرار دهیم، همچنان پرتفوی سهامداران نسبت به ابتدای سال‌در محدوده زیان قرار دارد. آمار‌ها حاکی از آن است که شاخص‌کل در سال‌جاری، 3.58‌درصد افت را تجربه کرده‌است. شاخص هموزن با افت 6.28‌درصدی همراه شده و شاخص‌کل فرابورس نیز 12.97‌درصد از ارتفاع خود را از دست داده‌است.

اعلام نرخ تورم شهریور

مرکز آمار امروز گزارش تورم آخرین ماه تابستان را منتشر کرد که بر اساس آن، نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های کشور به 34.2‌درصد رسیده‌است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 0.6واحد‌درصد کاهش‌ یافته‌است. همچنین فاصله میان نرخ تورم خانوار‌های کشور در بین دهک‌های اول تا دهم در این بازه به 4.1‌درصد رسیده‌است. تورم نقطه‌به‌نقطه خانوار‌های کشور نیز در این ماه به 31.2‌درصد رسیده‌است. گفتنی است که تورم ماهانه خانوار‌های کشور در این ماه ‌برابر با 1.7‌درصد بوده‌است.

سیگنال صندوق‌های اهرمی و آپشن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها

در معاملات دیروز، سمت خرید قراردادهای اختیار خرید با استقبال قابل‌توجهی از سوی خریداران همراه شد که می‌تواند در حکم خوش‌بینی نسبت به آینده بازار باشد. همچنین کلیه صندوق‌های اهرمی نیز با استقبال از سوی خریداران همراه شدند و به سقف قیمتی روزانه خود رسیدند. آنچه که از رصد تحرکات بازار استنباط می‌شود این است که اوضاع و احوال بازار نسبت به روزهای رکودی و فرسایشی تیر و مرداد بهتر شده‌است و ارقام بهتری در سرانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خرید و ارزش معاملات به‌ثبت می‌رسد که تداوم این روند، منجر به‌دستیابی قیمت‌ها و شاخص‌های سهامی به ارتفاعات بالاتر خواهد شد. به هر روی باید منتظر ماند و دید که سریال بورس تهران در سال‌جاری در نهایت چگونه رقم خواهد خورد. بورس نیمه نخست سال ‌را در جدال با دیگر بازارها، با تحقیر واگذار کرد و باید دید که در نیمه دوم، بازار سهام چه تحفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را برای سهامداران به ارمغان خواهد آورد.

شرط شتاب بورس در ۶ ماه

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.