این شهرهای ایران بالاتر از ابرها قرار گرفته اند | سفر به اقیانوس ابرها

همشهری آنلاین سه شنبه 03 مهر 1403 - 07:13
همه آنها که اهل سفر و گشت و گذار هستند، خوب می دانند که کشورمان دارای طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری طبیعی مسحورکننده‌ای است.

به گزارش همشهری آنلاین، در میان همه این جاذبه های طبیعی، مناطق سحرانگیزی در ارتفاعات ایران وجود دارند که اقیانوسی از ابر در آن‌ها جریان دارد و می‌توان حس بی‌نظیر حضور در میان ابرها و رویای راه رفتن روی آن‌ها را تجربه کرد. جایی که بتوانید بر فراز ابرها حرکت کنید، جز صدای پرندگان چیزی به گوشتان نرسد و سرشار از حس آرامش و امید شوید. این مناطق که اغلب در بخش‌های شمالی ایران قرار گرفته‌اند، نه‌تنها طبیعت بکر و دلنوازی دارند، بلکه با جنگلی از ابرهای رقصان و زیبا، هر بیننده‌ای را به حیرت و تحسین وامی‌دارند.

اقیانوس ابر پدیده‌ای طبیعی است که سطح ابرها پایین‌تر از سطح زمین قرار می‌گیرد و اغلب به‌دلیل شرایط اقلیمی یک منطقه مانند ارتفاع زیاد از سطح دریا، رطوبت زیاد هوا به خاطر بارش فراوان باران و وجود کوه‌ها در اطراف است که از فرار ابرها جلوگیری می‌کند. با سرد شدن هوا ابرها افزایش پیدا کرده و سطح زمین و درختان را می‌پوشانند و فرشی از ابر سطح زمین را فرا می‌گیرد.

حالا که پاییز از راه رسیده و هوا کم کم دارد سرد می شود، بهترین موقع برای سفر به این مناطق شگفت انگیز است. اگر تا به حال این زیبایی را مشاهده نکرده‌اید و مشتاق آن شده‌اید ما شهرهایی از ایران که این پدیده در آن‌ها رخ می‌دهد را برایتان لیست کرده‌ایم.

فیلبند

این شهرهای ایران بالاتر از ابرها قرار گرفته اند | سفر به اقیانوس ابرها

فیلبند با حدود ۲۳۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، بهشتی در شهرستان بابل استان مازندران است که در در فصل بهار و تابستان می‌توانید اقیانوسی از ابر را زیر پای خود ببینید و با استشمام هوای تازه و شنیدن صدای زنگوله دام‌ها از دوردست، رویایی دوست‌داشتنی را تجربه کنید. فیلبند را روستایی چهارفصل می‌دانند؛ چراکه به‌قول محلی‌ها، در طول یک روز می‌توانید شاهد بارش باران، تگرگ، وزش باد، تابش آفتاب و حتی رنگین‌کمان باشید!

سوباتان

این شهرهای ایران بالاتر از ابرها قرار گرفته اند | سفر به اقیانوس ابرها

ییلاق سوباتان که در ۳۶ کیلومتری شهر تالش و ۲۱ کیلومتری دریاچه نئور اردبیل قرار دارد، به‌عنوان یکی از زیباترین مناطق ییلاقی استان گیلان با هوای مطبوع و خنک و چشم‌اندازی پوشیده از ابر، مقصدی جذاب برای گردشگران است. این منطقه که در ارتفاع ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته، این موقع از سال به بهشتی برای گردشگران تبدیل می‌شود؛ به‌خصوص که همچنان بکر و دست‌نخورده باقی مانده است.

اولسبلنگاه

این شهرهای ایران بالاتر از ابرها قرار گرفته اند | سفر به اقیانوس ابرها

شاید تلفظ کردن نام اولسبلنگاه سخت باشد، ولی به شما اطمینان می‌دهیم که وقتی به آن‌جا برسید دیگر نامش را از یاد نخواهید برد. اولسبلنگاه ییلاقی شگفت انگیز در ماسال است که شما را وارد دنیایی دیگر می کند. این روستا هنوز هم بکر است و دارای امکانات اولیه شهری مانند برق نیست و آب روستا نیز از چشمه تامین می شود. با این حال دیدن این بهشت روی زمین وقتی ابرها زیر پایتان قرار دارد، حتما می ارزد.

اشکورات

این شهرهای ایران بالاتر از ابرها قرار گرفته اند | سفر به اقیانوس ابرها

رامسر را همیشه بخاطر هتل قدیم و جدید، شهربازی و خیابان های زیبای شهر می شناسیم و انصافا لقب عروس شهرهای مازندران لایق این شهر زیبا است. ولی در منطقه‌ای اطراف رامسر، در شهر رودسر، در روستایی به نام اشکورات هم شما می توانید ابرها را زیر پایتان ببینید. علاوه بر زیبایی ابرها در این منطقه، دریاچه روستای صمد آباد و تالاب آن از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه است.

جنگل ابر

این شهرهای ایران بالاتر از ابرها قرار گرفته اند | سفر به اقیانوس ابرها

در میان کوه‌های البرز مرکزی و درست در مرز مناطق نیمه‌بیابانی استان سمنان و جنگل‌های انبوه استان گلستان، یکی از زیباترین مناطق ایران که می‌توان در آنجا شاهد اقیانوس ابر بود، قرار دارد. جنگل ابر که جزو جنگل‌های هیرکانی است در روستای ابر، در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود در بخش بسطام و دهستان خرقان قرار دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل تشکیل اقیانوس ابر، جغرافیای منطقه ابر است، چون این جنگل بین دو منطقه مرتفع و کم‌ارتفاع قرار دارد و دو ناحیه کم‌فشار و پرفشار (دشت گرگان و منطقه ابر) در نزدیکی هم قرار گرفته اند.

اوپرت

این شهرهای ایران بالاتر از ابرها قرار گرفته اند | سفر به اقیانوس ابرها

روستای اوپرت، مرزی طبیعی بین دو استان سمنان و مازندران و محل تلاقی کویر و جنگل است که در ۵۵ کیلومتری شمال شهرستان مهدیشهر (سنگسر) قرار دارد. طبیعت سرسبز و بکر، چشمه‌ها و دشتی دیدنی، تنها بخشی از جذابیت روستای اوپرت هستند؛ چراکه اقیانوس ابر اوپرت، آن را منحصربه‌فرد کرده و خود دلیل مهمی برای جذب گردشگر شده است. ارتفاعات زیاد اوپرت مانع از عبور ابرهای باران‌زای مناطق جنگلی و شمالی کشور به‌سمت مناطق کویری سمنان می‌شود که همین امر به‌شکل‌گیری اقیانوسی از ابر در طبیعت بکر این منطقه می‌انجامد. ماندگاری طولانی‌تر ابرها و وجود دو چشم‌انداز جنگلی و کویری در کنار نیز باعث شده است که اقیانوس ابر اوپرت، تماشایی‌تر باشد.

جواهردشت

این شهرهای ایران بالاتر از ابرها قرار گرفته اند | سفر به اقیانوس ابرها

جواهردشت، روستایی ییلاقی در رودسر گیلان است که در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به همین دلیل در گرم‌ترین روزهای سال، با آب‌وهوای خنک و مطبوع خود گردشگران را به وجد می‌آورد. نه‌تنها مسیر منتهی به جواهردشت، زیبا و دیدنی است؛ بلکه طبیعت بکر، دشت‌های سرسبز، هوای پاک، زندگی سنتی مردم بومی و سکوت رویایی آن می‌تواند برای مدتی کوتاه شما را از هیاهو و مشغله‌های زندگی شهری دور کرده و لذتی وصف‌ناپذیر را نصیب‌تان کند.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.