سفر کریستیانو رونالدو به قلعه حسن خان تهران ؛ ماجرا چیست؟

همشهری آنلاین سه شنبه 03 مهر 1403 - 07:20
وقتی رونالدو با النصر عربستان قرار دادش را می بست کسی فکرش را هم نمی کرد که به واسطه حضور او در این تیم عربی روزی روزگاری شهر قدس یا قلعه حسن سابق هم میزبان حضور این ورزشکار جهانی در ورزشگاه خود باشد.

هشمهری آنلاین - فاطمه عسگری نیا: هرچند این روزها گمانه زنی برای حضور یا عدم حضور رونالدو در ورزشگاه شهدای شهر قدس خودش داستان بزرگی شده است اما باور کنید حتی خبر این حضور هم برای اهالی قلعه حسن خان شیرین و جذاب است. جوانهایی که همه رویاهای این روزهایشان میزبانی از رونالدو شده و در برابر موضع گیریهای کارشناسان مبنی براین که مجموعه ورزشی شهدای شهر قدس نمی تواند میزبان خوبی برای میزبانی از رونالدو باشد محکم می ایستند و معتقدند این میزبانی می تواند برای همیشه تاثیرش را در منطقه ای که آنها که زندگی می کنند بگذارد. حالا با توجه به سرو صدایی که احتمال حضور رونالدو در شهر قدس به پا کرده تصمیم گرفتیم سفری به این شهر کوچک بزنیم تا برایتان بگوییم رونالدو قرار است کجا برود؟

قلعه حسن خان کجاست؟

فاصله اش از میدان آزادی تا وردی شهر چیزی حدود ۲۰ کیلومتر است اما از ان جا که در میانه دو استان تهران و البرز قرار گرفته موقعیت جغرافیایی و سوق الجیشی خوبی دارد. همین مسئله باعث شده تا به هر دو طرف اتوبان تهران و کرج، اتوبان حکیم، جاده مخصوص، جاده قدیم یا فتح و همچنین اتوبان همت دسترسی داشته و تعامل خوبی هم با شهرستاان ملارد، مارلیک، اسلامشهر، احمد آباد مستوفی و داشته باشد. در واقع برخلاف این که خیلی ها می گویند قلعه حسن خان یا شهر قدس جزء منطقه ۲۲ است باید بگوییم این شهر کوچک هیچ ربطی به آخرین منطقه شهری تهران ندارد بلکه در جنوبی ترین قسمت این منطقه واقع شده است. و برای خودش شهرداری و فرمانداری و تشکیلات خاص خود را دارد.

سفر کریستیانو رونالدو به قلعه حسن خان تهران ؛ ماجرا چیست؟

کارونسرای سنگی

ورودی شهر قدس به کاروانسرای سنگی مشهور است جایی که در گذشته اتراقگاه و استراحتگاه کاروانیان بود و این روزها شاهد فعالیت مکانیک های ردیف شده پشت سر هم است. قدیمی های قلعه حسن خان می گویند علت این که به آن کارونسرای سنگی می گفتند دیواره سنگی آن بوده است که این روزها جزء کوچکی از ان باقی مانده است البته از انجا که این کاروانسرا بین جاده قدیم کرج و جاده مخصوص قرار داشت به سه راهی کاروانسرا سنگی هم شهرت دارد. پای قصه ریش سفیدان این منطقه که می نشینیم حرف های زیادی برای روایت تاریخ این منطقه دارند اما گلایه مندند که کسی برای ثبت این روایت ها پا پیش نمی گذارد الان در کنار این کاروانسرای قدیمی که دیگر رد و نشانی جز نامش از آن باقی نمانده پل های بزرگ و چند طبقه ای در ورودی شهر قدس ساخته شده و نمای این سه راهی قدیمی را که به سه راه کاروانسرا مشهور است کلی مدرن کرده است.

سفر کریستیانو رونالدو به قلعه حسن خان تهران ؛ ماجرا چیست؟

شهرک صنعتی اسماعیل آباد

یکی از جاذبه های مهم این شهر بافت صنعتی آن است صنایعی که همگی در شهرک صنعتی اسماعیل آباد قرار دارند. این شهرک صنعتی یکی از بهترین شهرکهای صنعتی غرب تهران است که به خاطر دسترسی های خوبش به میدان فتح، جاده مخصوص، اتوبان تهران کرج و اتوبان شهید همدانی باعث شده تا کارگران زیادی هر روز برای کار در شرکتهای صنعتی آن راهی شهر قدس شوند ناگفته نماند که همین مسئله یکی از مهمترین علل زندگی کارگران در شهر قدس هم هست. بافت صنعتی در این شهرک آنقدر متراکم است که پیدا کردن قطعه خالی در آن این روزها از محالات است. آلیش گاز، تهران سبحان، چیچک، طوس، کول سامر و ... از جمله مهمترین صنایع فعال در این شهرک صنعتی هستند. البته در میان همه صنایعی که کلی اسم و آوازه بلند دارند شرکت نفت پارس در شهر قدس در میان رقبای صنعتی خودش یک تازی می کند و وجود این صنعت در این شهر باعث شده تا نام شهر قدس با صنایع تاثیر گذار بزرگی گره بخورد.

سفر کریستیانو رونالدو به قلعه حسن خان تهران ؛ ماجرا چیست؟

قشرکارگر در شهر قدس

از شهرک صنعتی اسماعیل آباد که وارد شهر می شویم بافت شهری ساده با سکونت مردمانی که از قشر کارگر هستند شروع می شوند اغلب این مردم چه زن چه مرد، چه پیر و چه جوان در واحدهای صنعتی شهر قدس مشغولند و اغلب مهاجرینی هستند که از شهرهای بزرگ و کوچک کشور به امید زندگی بهتر در تهران دل از شهرو دیارشان کنده اند اما از انجا که زندگی در شهر پرزرق و برق تهران گران و سخت بوده زندگی در شهر قدس را به عنوان نزدیک ترین شهر به تهران با امکان اشتغال انتخاب کرده اند. در گفتگویی که با بومی های منطقه داشتیم معتقدند طی یکی دو سال گذشته که هزینه های اجاره مسکن در تهران سر به فلک کشید اغلب مستاجران این شهر برای سکونت راهی شهر قدس شدند همین مسئله باعث شد کمی تغییرات فرهنگی و اجتماعی در آن اتفاق بیفتد.

مسجد جامع شهر قدس

یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مساجدی که در شهر قدس وجود دارد و اغلب برنامه های فرهنگی و مذهبی در آن برگزار می شود مسجد جامع شهر قدس است البته قدمت وجود این مسجد به دوره های تاریخی خیلی قبل برمی گردد آنقدر که حتی ریش سفیدان این شهر آن را به خوبی به یاد دارند اما به مرور زمان و با تبدیل روستای قلعه حسن خان به شهر قدس این مسجد هم طی عملیات های نوسازی و بازسازی بزرگتر و بزرگتر شد تا جایی که حالا لقب مسجد جامع شهر قدس را گرفته است.

سفر کریستیانو رونالدو به قلعه حسن خان تهران ؛ ماجرا چیست؟

حمام تاریخی سرجوب

شهر قدس که در میان قدیمی ها و بومی های منطقه به همان قلعه حسن خان شهرت دارد پیشینه تاریخی خوبی دارد هر چند از اثار تاریخی ان جز نامشان زیاد چیز دیگری باقی نمانده اما یکی از بناهای تاریخی ارزشمند به یادگار مانده در این شهر کوچک حمام تاریخی سرجوب است که درست در مقابل مسجد جامعه قرار دارد در انتهای کوچه بن بستی که البته چند سالی است بعد از بازسازی به یک مجموعه فرهنگی تبدیل شده است. درست است در این شهر بازار تاریخی به شکل و شمایل بازارهای تاریخی دیگر که در شهرهای تاریخی و قدیمی وجود دارد خبری نیست اما بازار رضای مشهور این شهر از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را برای اهالی این شهر فراهم کرده است بازاری که روزانه پذیرای جمعیت زیادی از شهروندان قدس برای تامین نیازهایشان است

سفر کریستیانو رونالدو به قلعه حسن خان تهران ؛ ماجرا چیست؟

استادیوم شهدای شهر قدس

ورزشگاه شهدای شهرقدس در ۲۰ کیلومتری بزرگراه فتح، در شهر قدس بلوار شهید کلهر و ابتدای خیابانن ۳۰ متری واقع شده است وسعت این ورزشگاه چیزی حدود ۸ هکتار است. خرداد ۸۴ که این ورزشگاه افتتاح شد خیلی ها امیدوار بودند این ظرفیت ورزشی کم و کاستی های موجود را در این حوزه رفع کند همین هم شد و ورزشگاه شهدای شر قدس از آن تاریخ شاهد برگزاری مسابقات زیادی در خود بود. در حال حاضر استادیوم شهر قدس میزبان تیم های مختلف سطح شهر قدس است که در این مجموعه به تمرین و مسابقه می‌پردازند. اما به طور کلی می توان گفت که ورزشگاه شهدای شهر قدس استادیوم خانگی تیم فوتبال پیکان و همچنین سایپا است که بازی‌های خود را در این زمین انجام می‌دهند. این ورزشگاه هم‌اکنون گنجایش ۸ هزار تماشاگر را دارد اما آیا واقعاً این ظرفیت کافی است؟ ورزشگاه شهدای شهر قدس تهران شامل سالن همایش، رختکن، سکوی تماشاگران، قسمت اداری، سرویس‌ها و پارکینگ است که قسمت‌هایی از آن به خاطر کمبود منابع مالی نیمه‌کاره باقی مانده است. با این حال استادیوم شهدای شهر قدس میزبان مسابقات متعدد استانی و کشوری و همچنین مسابقات فوتبال نوجوانان غرب آسیا بوده است. در حال حاضر پروژکتورهای ورزشگاه مطابق استانداردهای ای اف سی است و ۸ درب نیز برای خروج تماشاگران تعبیه شده، ظرفیت نیمکت ذخیره ها افزایش یافته و سیستم آبیاری چمن ورزشگاه نیز کاملا هوشمند است. النصر قرار است با رونالدو به ایران بیاید و آیا می‌توان باور کرد که تنها ۸ هزار نفر از این بازی دیدن می‌کنند، آن هم در حالی که شرایط فیزیکی ورزشگاه به گونه‌ای است که تماشاگران بیشتری می‌توانند به استادیوم راه پیدا کنند.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.