صدرنشینی زعفران در بازدهی

فرارو سه شنبه 03 مهر 1403 - 09:42

بررسی آمار‌های مربوط به بازدهی بازار‌های کالایی، از صدرنشینی طلای سرخ در رتبه بازدهی خبر می‌دهد.

به گزارش دنیای اقتصاد، زعفران سال گذشته، نسبت به سایر بازار‌های سرمایه‌گذاری، بیشترین میزان سود را از آن خود کرد. با نزدیک‌شدن به فصل برداشت، گمانه‌زنی‌ها برای میزان تولید زعفران و قیمت آن در بازار سنتی و آتی افزایش پیدا کرده است.

بررسی آمار‌های مربوط به بازدهی بازار‌های کالایی، از صدرنشینی طلای سرخ در رتبه بازدهی خبر می‌دهد. زعفران سال گذشته، نسبت به سایر بازار‌های سرمایه‌گذاری، بیشترین میزان سود را از آن خود کرد. با نزدیک‌شدن به فصل برداشت، گمانه‌زنی‌ها برای میزان تولید زعفران و قیمت آن در بازار سنتی و آتی افزایش پیدا کرده است.

 براساس پیش‌بینی‌ها زعفران برداشت امسال از اواخر مهرماه به بازار وارد می‌شود. آمار‌ها حاکی از آن است که بازار طلای سرخ را می‌توان بازار برنده سال ۱۴۰۲ دانست؛ این کالای کشاورزی در بازه زمانی ابتدای فروردین ۱۴۰۲ تا انتهای فروردین ۱۴۰۳ رشد ۱۷۰ درصدی را در گواهی سپرده سحرخیز تجربه کرد و همچنین رشد             ۱۳۵درصدی را در صندوق نهال شاهد بودیم؛ رشدی بیش از طلا، دلار، بورس و بیت‌کوین که به علت سرمای زمستان سال ۱۴۰۱ و گرمای تابستان ۱۴۰۲ بود. متوسط بهای هر کیلوگرم زعفران در طول چهارسال گذشته از حدود ۸میلیون تومان به ۹۰ تا ۱۱۰میلیون تومان رسیده است.

 بنا بر اعلام رضا محمدی اکباتان، کارشناس مشتقه، براساس نرخ‌های اول مهر گواهی سپرده زعفران سحرخیز با قیمت ۹۳ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر گرم و سررسید‌های آتی زعفران نگین آبان، دی و اسفند به ترتیب با قیمت‌های ۸۲ هزار و ۶۷۰، ۸۶‌ هزار و ۱۰۰ و ۹۳‌هزار و ۴۰۰تومان در حال معامله هستند. سررسید زعفران نگین تحویل اسفندماه ۱۴۰۳ از ۲۰شهریور تا چهاردهم اسفندماه قابل معامله خواهد بود. شایان ذکر است که زعفران نگین تحویلی این قرارداد در سررسید، زعفران نگین برداشت ۱۴۰۳ در انبار‌های جدید است.

زعفران کیلویی چند؟

آن‌طور که محمدی اکباتان می‌گوید، قبل از بررسی قیمتی زعفران باید به این نکته توجه کرد که زعفران به عنوان کالای کشاورزی قابلیت تحلیل دقیقی ندارد و سیستم عرضه و تقاضا در آن دخالت دارد که در سمت تقاضا با مواردی همچون نوسانات نرخ ارز، تعرفه‌های گمرکی کشور‌های وارد‌کننده و موانع صادراتی و عرضه کشور‌های رقیب در بازار روبه‌رو هستیم و در سمت عرضه، شرایط آب و هوایی، فصل کاشت و برداشت و مقررات و دستورالعمل‌ها دخالت دارند. پیش‌بینی می‌شود از اواخر مهر محصول تازه وارد بازار شود.

طبق گفته مسوولان کشاورزی استان خراسان به‌عنوان قطب تولید زعفران، با توجه به شرایط مساعد بارش در فصل بهار انتظار می‌رفت تولید زعفران به بیش از ۴۰۰ تن برسد، اما به دلیل تنش‌های گرمایی در مردادماه، این میزان حداکثر به ۳۵۰ تن خواهد رسید و رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل که تولیدی معادل ۲۳۸تن داشتیم، خواهیم داشت.

 به گفته این کارشناس مشتقه، پیش‌بینی‌ها از افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید زعفران حکایت دارد. براساس گمانه زنی‌ها، با ثبات قیمتی دلار در محدوده ۶۰‌ هزار تومان، در حال حاضر کف قیمتی ۹۰میلیون تومانی برای هر کیلو را می‌توان برای حمایت معرفی کرد. ضمن آنکه برخی معتقدند احتمال تجربه قیمت‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومان تا انتهای سال نیز وجود دارد.

 براساس شواهد، هم اکنون تمام دنیا خالی از زعفران است. هم اکنون تنها ۴.۵ تن زعفران در بورس عرضه می‌شود و بازار آماده رشد قابل‌توجه سطح قیمت‌هاست.

 محمدی اکباتان همچنین به تشریح راه‌های سرمایه‌گذاری و کسب سود از بازار طلای سرخ برای صاحبان سرمایه و عموم مردم پرداخت و گفت: هم اکنون ۶راه برای کسب سود از نوسانات قیمتی زعفران در بازار وجود دارد. اولین راهکار، خرید و فروش در بازار سنتی است. خرید و فروش با اهداف صادراتی از دیگر راهکار‌های کسب سود از بازار زعفران در شرایط فعلی است. همچنین خرید و فروش اوراق بهادار مبتنی بر کالا (گواهی سپرده) در این بازار یکی دیگر از راه‌های سرمایه‌گذاری و کسب سود برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود.

از جمله راهکار‌های دیگر در این زمینه می‌توان به خرید و فروش صندوق‌های کالایی، خرید و فروش قرارداد‌های آتی زعفران و همچنین خرید و فروش قرارداد‌های اختیار معامله زعفران در بورس‌کالا اشاره کرد.

درخشش طلای سرخ در قرارداد‌های آتی

بررسی معاملات هفتگی بازار مشتقه بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد حدود ۶۰‌ هزار قرارداد آتی به ارزش ۵۴۱ میلیارد تومان در هفته انتهایی تابستان منعقد شد که ۸۶‌درصد این معاملات با حجم ۵۴‌ هزار قرارداد و ارزش ۴۶۳ میلیارد تومان مربوط به زعفران بود. پیش‌بینی می‌شود با نزدیک شدن به فصل برداشت زعفران شاهد نوسانات و ارزش معاملات بیشتری در بازار آتی زعفران باشیم.

صدرنشینی زعفران در بازدهی///

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.