برنامه‌های درسی مدارس باید تربیتی و مهارتی شوند

خبرگزاری مهر سه شنبه 03 مهر 1403 - 09:43
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای رفع مشکلات و چالش‌های آموزش و پرورش به صورت منطقه‌ای و نقطه‌ای ورود کردیم و ۲۶ هزار نیروی خرید خدمات را ساماندهی کردیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، هزار و چهل و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در ابتدای این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و تسلیت به بازماندگان حادثه تلخ معدن طبس، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله تشکر از مدیریت آموزش و پرورش به خاطر اجرای خوب پروژه بازگشایی مدارس، توجه جدی به شأن و جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش، ثبات مدیریت در آموزش و پرورش، لزوم ارتقا کیفیت و تقویت مدارس دولتی، توجه جدی به مسائل تربیتی دانش آموزان، لزوم اصلاح مصوبه کنکور، پیگیری اجرای سند تحول بنیادین در مدارس، طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به آموزش و پرورش باید نظریه کارشناسی و تاییدیه شورای عالی داشته باشند، تدوین سیاست‌های ویژه دانش آموزان اتباع خارجی، تأمین بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش، بازنگری مصوبه ترمیم معدل، توجه جدی به آسیب‌های اجتماعی در مدارس، ارتقای جایگاه شورای عالی، هوش مصنوعی، رفع نواقص طرح رتبه بندی فرهنگیان و … مطالبی را بیان کردند.

در ادامه این جلسه علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و همچنین هفته دفاع مقدس و با ارائه گزارشی درباره پروژه بازگشایی مدارس گفت: یکی از سخت‌ترین پروژه‌ها در آموزش و پرورش، بازگشایی مدارس در مهرماه است. از این رو از هم اکنون برای سال آینده باید به فکر چاپ کتاب، تأمین نیروی انسانی، امکانات و… مهر سال آینده باشیم تا با کمترین دغدغه برگزار شود.

وی با اشاره به اقداماتی که برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش انجام شده است اظهار کرد: برای رفع مشکلات و چالش‌های آموزش و پرورش به صورت منطقه‌ای و نقطه‌ای ورود کردیم و ۲۶ هزار نیروی خرید خدمات را ساماندهی کردیم تا بخشی از مشکلات نیروی انسانی مرتفع شود.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های ارسالی استان‌ها در خصوص پروژه مهر؛ وضعیت استان‌ها سازماندهی شده است و مشکل خاصی وجود ندارد. ولیکن طبیعی است که در هفته‌های اول مهر، همچنان مسائلی در جابجایی نیروها وجود داشته باشد. البته بنا شده است تا هفته آخر مهر تمامی نقل و انتقالات نهایی شود و پس از آن ثبات در آموزش و پرورش برقرار می‌شود.

وی بر ارتقای جایگاه نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد و ادامه داد: باید در گفتار و عمل، نظام آموزش و پرورش را به اولویت اول حاکمیت تبدیل شود تا مشکلات این حوزه برطرف گردد. باید برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت، نقشه راهی تعریف و تدوین شود.

باید معماری نظام تعلیم و تربیت باز طراحی شود

کاظمی ادامه داد: شورای عالی دو مرجعیت دارد اول سیاستگذاری و دوم مشورتی. باید معماری نظام تعلیم و تربیت باز طراحی و برنامه‌های درسی مدارس نیز در کنار آموزشی بودن، تربیتی و مهارتی شود.

وی به رویکردهای نظام آموزش و پرورش اشاره و بیان کرد: ما بنا نداریم کیلومتر آموزش و پرورش را صفر کنیم. بی شک در این مسیر، نقشه راه سند تحول، مهم‌ترین مأموریت آموزش و پرورش است. موفقیت ما در گرو اجرای برنامه‌های باز طراحی شده در کف مدرسه است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به سه محور برنامه‌های پیش رو اشاره کرد گفت: ارتقای کیفیت آموزشی، توسعه عدالت و توسعه مهارت آموزی دانش‌آموزان از مهم‌ترین محورهایی است که باید با همکاری و همراهی همه عزیزان برای بهبود آنها تلاش کنیم.

در ادامه این جلسه محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گزارشی از حضور اعضای شورای عالی آموزش و پرورش در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ ارائه و از زحمات آنان تشکر کرد.

همچنین دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به افتتاح مدرسه دو کلاسه در روستای قمچیان شهرستان مریوان استان کردستان توسط دکتر علی اصغر فانی عضو شورای عالی آموزش و پرورش و همکاران و دوستان ایشان، از این کار خداپسندانه آنان تشکر و قدردانی نمود.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.