تماشای نوستالژی‌های سینما در باغ فردوس

همشهری آنلاین سه شنبه 03 مهر 1403 - 11:11
عمارت زیبای باغ فردوس پیشکش ناصرالدین‌شاه به دختر و دامادش در حوالی تجریش، این روزها با عنوان موزه سینما، تبدیل به گنجینه خاطرات سینمایی‌ها شده است. موزه سینمای ایران تقریباً از شهریور ماه سال ۱۳۷۷با تلاش چهره‌های نامدار هنر و بزرگانی چون عباس کیارستمی، عزت‌الله ‌انتظامی و... راه اندازی شد.

همشهری آنلاین - بهاره خسروی : موزه سینما ابتدا در ساختمانی قدیمی در حوالی لاله‌زار راه‌اندازی شد، اما بعد از مدتی، از سال ۱۳۸۱، مکان موزه به عمارت باغ فردوس منتقل شد. داخل این موزه نوستالژیک تا دلتان بخواهد پر از نخستین‌های جالب سینمایی ایران و جهان است. نگاهی به برخی از آثار شاخص به‌نمایش‌در آمده از نخستین‌های سینمای ایران در این عمارت زیبا داریم.

تماشای نوستالژی‌های سینما در باغ فردوس

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

شهرفرنگ حاجی واشنگتن: در روزگاری که اسباب سرگرمی در تهران انگشت‌شمار بود شهر فرنگ یکی از سرگرمی‌های پرطرفدار میان کودکان بود. جعبه چهارگوش یا دواری که روی چهار چرخ متحرک سوار بود و دیواره‌های آن چند دریچه داشت که از آن عکس‌های رنگارنگ از دیدنی‌های ایران و جهان نمایش داده می‌شد و متصدی آن با تعریف قصه عکس‌ها حسابی بازارگرمی می‌کرد. نمایش جعبه شهر فرنگ، یکی از بخش‌های دیدنی موزه سینما است. این شهر فرنگی که در معرض بازدید عموم قرار گرفته در واقع همان شهر فرنگی است که در فیلم حاجی واشنگتن مرحوم علی حاتمی با بازی درخشان عزت‌الله ‌انتظامی مورد استفاده قرار گرفته است.

سند واگذاری سینماتوگراف: یکی از قدیمی‌ترین سندهای سینمایی مربوط به در خواست مظفرالدین شاه برای دریافت دستگاه سینماتوگراف است. تاریخ در خواست این سند قدیمی درخواست شاهانه، به بهمن‌ماه سال ۱۲۷۸ می‌رسد. این سند در واقع نشانگر اهمیت و توجه پادشاه وقت ایران به هنر سینماست و ورود تجهیزات سینمایی به کشور را نشان می‌دهد.

تالار آغازگران: نخستین‌ها همیشه جذاب و پرمخاطب هستند، یکی از بخش‌های دیدنی موزه سینما تالار آغازگران است؛ تالاری که در آن تا دلتان بخواهد پر از نوستالژی است؛ نخستین تجهیزات فیلمسازی برای بازدید عموم به نمایش درآمده و وقتی با تجهیزات و تکنولوژی امروز مقایسه‌شان می‌کنیم تفاوت‌ها و سختی کار دیروز سینما را می‌بینیم.

تالار تماشاخانه: در این تالار به تهران دهه ۳۰و ۴۰ سفر می‌کنید. تا دلتان بخواهد در این تالار فیلم، عکس و پوستر مربوط به فیلم و سینماهای همان سال‌ها هست؛ پوسترهایی زیبا و جذاب که با صرف کلی وقت برای جذب مخاطب طراحی شده است.

تالار معاصران: ساکنان این تالار برای ما با فیلم و نقش‌هایشان کلی خاطره و لحظات خوب ساخته اند؛ بعضی از آنهاها در میان ما هستند و بعضی هم به آسمان ابدیت پرواز کرده‌اند. در این تالار بیشتر از ۷۰۰ عکس کارگردان، صدابردار، آهنگ‌ساز، بازیگر و ... وجود دارد. در این تالار برای اشخاصی مانند ساموئل خاچیکیان، رخشان بنی اعتماد، داریوش مهرجویی، پوران درخشنده و عزت‌الله ‌انتظامی، غرفه‌های اختصاصی در نظر گرفته شده است.

همچنین، تالار علی حاتمی، خانه فرهاد، نمایشگاه سینمای کودک و نوجوان، تالار نام‌آوران سینمای ایران، نمایشگاه سینمای دفاع مقدس، تماشاخانه، سالن‌های سینما، غرفه عباس کیارستمی، گنجینه ساموئل خاچیکیان و ... از دیگر بخش‌های تماشایی موزه سینما در باغ فردوس است.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.