جهانگیر: صلح و سازش در ۴۳ درصد از دعاوی/ میزان دریافتی کارکنان شورا‌ها چه تغییری کرد؟

اقتصادنیوز سه شنبه 03 مهر 1403 - 11:54
اقتصادنیوز: سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه با تشکیل شورا‌های حل اختلاف بهره‌وری رشد بسیار خوبی داشته است از صلح و سازش در ۴۳ درصد از دعاوی خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از میزان، اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مشترک با حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه، با موضوع دادگاه‌های صلح امروز سه‌شنبه (۳ مهرماه) با گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس آن را به همه ملت شریف ایران و همه آزاداندیشان جهان تبریک گفت و افزود: این هفته نشانگر عرصه‌های شهادت‌طلبی توسط رزمندگان غیوری است که با دستان خالی در برابر استکبار جهانی ایستادند و نشان دادند که خون بر شمشیر پیروز است.

وی ادامه داد: جوانان غیور ایران در ۸ سال دفاع مقدس علی‌رغم تلاش مذبوحانه دشمن برای دسترسی به خاک عزیزمان، اجازه ندادند که حتی یک وجب از خاک میهن عزیزمان به دست دشمن بیفتد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه راهی که شهدا برای حفظ این میهن، ملت و نظام شروع کرده‌اند ادامه دارد، گفت: اگرچه جنگ سخت ما با دشمن در ظاهر تمام شد، اما مبارزه برای حفظ استقلال، آزادی و شرف ملت و ارزش‌هایی که نظام به ما سپرده ادامه دارد و ما برای حفظ این ارزش‌ها جان‌فشانی کرده و خواهیم کرد.

جهانگیر اظهار کرد: امروز رژیم جنایتکار صهیونیستی با همکاری دولتمردان آمریکا و سایر دولت‌های استکبار جهانی در حال ادامه دادن به پروژه کودک‌کشی و آدم‌کشی خود بوده و با استفاده از انواع سلاح‌های جدید هوشمند و آزمایش آن‌ها با کودکان و نوجوانان و زنان نشان داده‌اند که خلق ددمنشانه آن‌ها نسبت به انسان‌های بی‌گناه ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به فرمایشات امام خمینی‌(ره)، بیان کرد: امیدواریم با تلاشی که دولت‌ها در کنار ملت‌های مظلوم می‌کنند یک‌بار برای همیشه این غده سرطانی ریشه‌کن شود.

جهانگیر ضمن محکومیت تجاوزات صهیونیست‌ها به کشور لبنان، اظهار کرد: در سایه این تجاوزات متاسفانه تعدادی از غیورمردان و قهرمانان عرصه مقاومت در لبنان از فرماند‌هان عزیز مقاومت به شهادت رسیدند، جا دارد به مردم شریف لبنان و همه ملت‌های آزاده جهان تسلیت عرض کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی این اطمینان را به همه آزادی‌خواهان می‌دهد که ما در سراسر دنیا، مدافع مظلومان و آزادیخواهان خواهیم بود و همه گونه حمایت را برای برطرف کردن ظلمی که استکبار علیه این ملت‌ها به‌کار گرفته از تمام توان خود استفاده کرده و تمام توان خود را برای مقابله با این دشمنی‌های ددمنشانه می‌گذاریم.

وی با اشاره به حادثه ریزش معدن طبس نیز عنوان کرد: متاسفانه در پی این اتفاق تعدادی از کارگران عزیز و زحمتکش معادن ما جان خود را از دست دادند که به ملت ایران و خانواده‌های این عزیزان تسلیت عرض می‌کنیم. بلافاصله بعد از وقوع این اتفاق، رئیس قوه قضاییه دستورات مهمی را هم به دادگستری استان برای پیگیری فوری قضایا و هم به دادستانی کل کشور صادر کرد و به سازمان بازرسی کشور دستور داده شد که جوانب کار مورد بررسی قرار بگیرد که اگر قصوری متوجه مسئولان امر است، سریعا اقدامات قانونی در این رابطه به عمل آید. امیدواریم با تلاش‌هایی که همه مسئولان دارند شاهد تکرار چنین حوادث دردناکی در جامعه نباشیم.

جهانگیر ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به دانش‌آموزان و دانشجویان و همچنین معلمان و اساتید که با علم و علم‌آموزی تلاش می‌کنند مسیر پیشرفت و توسعه را بر روی سرمایه‌های آینده جامعه که دانش‌آموزان و دانشجویان هستند باز کنند، گفت: اگر تمام ارکان جامعه در جهت خدمت به علم باشند و کمک کنند دانش‌آموزان، دانشجویان و علم آموزان این مسیر را به درستی پیش روند و شرایط لازم را پیدا کنند قطعا مسیر کشور مسیری خاص می‌شود که در آن توسعه و پیشرفت می‌تواند حرف اول را در زندگی مردم بزند.

سخنگوی دستگاه قضا ضمن ابراز امیدواری درباره اینکه همه دستگاه‌ها برای کمک به ارکان آموزشی کشور پیش قدم شوند، ادامه داد: دستگاه قضایی نیز این آمادگی را دارد که در مواردی که می‌تواند به علم و علم‌آموزی کمک کند، وارد عمل شود.

جهانگیر با بیان اینکه جلسه مشترک امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی ریاست شورا‌های حل اختلاف تشکیل شده است، اظهار کرد: بحث صلح و سازش و میانجیگری در دعاوی به عنوان یکی از تاکیدات موکد دینی، اخلاقی، قانونی است و هرجا که از این امکانات استفاده کردیم مسیر کاهش پرونده‌ها و برکات آن به نحوی سرازیر شده که امروز شاهد آن هستیم.

وی ضمن اشاره به تصویب قانون جدید شورا‌های حل اختلاف که در آنجا صلاحیت‌های جدید و بحث تشکیل دادگاه‌های صلح دیده شده، بیان کرد: با توجه به صلاحیت‌ها، مزایا و چالش‌هایی که برای این دادگاه‌ها مطرح بود فرصت را مغتنم دانسته و از ریاست شورای حل اختلاف دعوت کردیم تا نشست مشترک برای تفهیم فعالیت دادگاه‌های صلح و فعالیت شورا‌های حل اختلاف در این حوزه داشته باشیم.

جهانگیر ادامه داد: یکی از موضوعاتی که شورا‌ها به‌حق توانستند در عمل انجام دهند افزایش بهره‌وری بود؛ در گذشته شورا‌های حل اختلاف را نداشتیم و با ابتکار آیت‌الله هاشمی شاهرودی این شورا‌ها فعالیت خود را شروع و پس از اینکه موفقیت آن‌ها دیده شد به دنبال قانون آن رفته و تبدیل به قانون شد. اگرچه قبل از تشکیل شورا‌ها بحث صلح و سازش در محاکم مطرح بود، اما هدفمند و تخصصی به آن پرداخته نشده بود؛ با تشکیل شورا‌های حل اختلاف موضوع بهره‌وری اتفاق افتاد که در چهار سال اخیر رشد بسیار خوبی داشته است. تا ۴ سال گذشته حداکثر ۲۹ درصد از دعاوی منجر به صلح و سازش می‌شد که امروز این رقم به ۴۳ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه رسیدگی‌ها در شورای حل اختلاف در ۴ سال اخیر از ۳۹ روز به ۲۹ روز کاهش یافته است، اظهار کرد: این روند به کاهش اطاله دادرسی و رضایت‌مندی مردم انجامیده است. چنین اقداماتی اهمیت مدیریت بر شورا‌ها را نشان می‌دهد لذا این اقدام ۴ ساله در صورتی رقم خورده است که در چهار سال اخیر تقریبا ۵ هزار نفر از پرسنل شورای حل اختلاف کاهش پیدا کرده است و از ۳۲ هزار نفر به ۲۷ هزار نفر رسیده است.

جهانگیر ضمن اشاره به این موضوع که در گذشته با دارا بودن ۳۲ هزار نفر پرسنل شورای حل اختلاف به طور میانگین سالانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار پرونده در شورا‌ها رسیدگی می‌شد، بیان کرد: هم اکنون با اینکه ۵ هزار نفر از این نیرو‌ها کاهش یافته، شاهد این هستیم که با تلاش بیشتر و با مدیریت صحیحی که بر ارکان شورا‌های حل اختلاف صورت می‌گیرد، رقم رسیدگی در سال به عدد ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار فقره پرونده رسیده است که در نوع خود کم نظیر است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: بر اساس نظرسنجی که سازمان صداوسیما از بخش‌های مختلف به عمل می‌آورد، شاهد این هستیم که شاخص رضایت‌مندی مردم از شورای حل اختلاف به ۶۹ درصد رسیده است که شاخص بسیار خوبی است. این مسائل در کنار فرهن‌گسازی برای صلح و سازش، با ابتکاراتی که در مجموعه شورا‌ها پیش بینی شد، اینکه مردم بیایند به عشق ائمه اطهار علیهم السلام ببخشند، از حق خود گذشت کنند یک فرهنگی است که کمتر در جا‌های دیگر انجام شده است.

وی ضمن بیان اینکه شورا‌ها در ۴ سال اخیر به صورت برنامه‌ای عمل کردند و بدین روش توانستند جایگاه خود را ارتقا بخشند و در کنار آن جذب داوری و میانجیگری از طریق آزمون سراسری اتفاق افتاد، مطرح کرد: امروز شاهد هستیم ۲ هزار و ۴۰۰ پروانه داوری حرفه‌ای و هزار و ۸۰۰ پروانه میانجیگری توسط شورا‌ها صادر شده است.

سخنگوی دستگاه قضا ضمن تغییرات اتفاق افتاده درباره شوراها، بیان کرد: به‌روز شدن پرداخت بیمه به عنوان دغدغه‌ای که داشتند، برطرف شده است؛ همچنین چند برابر شدن میزان دریافتی کارکنان شورا‌ها از موضوعات دیگری بوده که در این دوره به آن پرداخته شده است.

جهانگیر افزود: نظارت بر شورا‌ها برای اینکه حقوق مردم بیشتر تحقق یابد از طریق بازرسی‌های مستمر و دوره‌ای و متمرکز به عنوان بخشی از فعالیت‌های جدید بوده که در ۴ سال اخیر با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین صادقی رخ داده است.

ادامه دارد...

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.