افزایش 15 درصدی سطح عمومی قیمت‌ها/ بهداشت و درمان بیشترین تورم را تجربه کرد

اقتصادنیوز سه شنبه 03 مهر 1403 - 13:47
اقتصادنیوز: سطح عمومی قیمت‌ها در نیمه اول سال ۱۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای ایرانی در پایان شهریور  ۲۶۴.۷ واحد به ثبت رسید، این در حالیست که همین شاخص در ابتدای سال جاری برابر با ۲۳۰.۲ بود. در واقع، تورم شش ماه نخست سال برابر با ۱۵ درصد بوده است. به عبارت دیگر، سطح عمومی قیمت‌ها در نیمه اول سال ۱۵ درصد افزایش یافته است.

گروه «بهداشت و درمان» با تورم شش ماهه تقریبا ۲۰ درصدی بیشترین رشد قیمت را داشته است. اصلی‌ترین دلیل آن می‌تواند افزایش تعرفه ویزیت پزشکان در ابتدای سال باشد. کمترین رشد شاخص قیمت متعلق به گروه «ارتباطات» با ۸.۳ درصد بوده است.

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف کننده در شهریور ماه ۲۶۴.۷ بوده که نسبت به ابتدای سال ۱۵ درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، مردم برای یک سبد یکسان از کالا و خدمات مصرفی در شهریور ماه ۱۵ درصد بیشتر از ابتدای سال جاری هزینه کرده‌اند. سبد مصرفی خانوارها از دو گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» تشکیل شده است. تورم شش ماهه گروه خوراکی‌ها ۱۳.۱ درصد و گروه غیر خوراکی ۱۵.۹ درصد بوده است.

مشروح این گزارش را در اکوایران با عنوان «قیمت‌ها در نیمه اول سال چقدر افزایش یافت؟» بخوانید.

 

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.