تاکید بر حفظ باغات تهران در نشست رییس مرکز وکلا و رییس شورای شهر تهران

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 03 مهر 1403 - 14:09
در نشست هم اندیشی رییس مرکز وکلای قوه قضاییه و رییس شورای شهر تهران بر ضرورت حفظ فضای سبز پایتخت تاکید شد.

به گزارش ایسنا، در جلسه هم اندیشی شورای اسلامی شهر تهران با مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، مسئله حفظ باغات و درختان و فضای سبز پایتخت مورد بحث قرار گرفت.

در این جلسه که با حضور مهدی چمران رئیس شورای شهر وحسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه برگزار شد، کارشناسان رسمی مرکز درمورد نحوه کیفیت و صلاحیت‌های کارشناسی در حوزه زمین‌های مسکونی و باغات با مقامات مربوطه در شورای شهر و شهرداری تبادل نظر کردند.

مهندس چمران در ابتدای این نشست با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغه ها و مشکلات امروز شورای شهر و شهرداری مربوط به پرونده های اختلافی باغات است گفت: تشخیص باغات در تهران مسئله ای بسیارمهم است چرا که تهران از دیرباز باغ شهری در دامنه کوه و بسیار خوش آب هوا با باغات مصفا بوده که این موضوع موجب انتخاب آن به عنوان پایتخت گردیده است. متاسفانه همین مسئله موجب از بین رفتن باغات و تبدیل شدن آن به آهن و سیمان و ساختمان گردیده است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: از بین رفتن باغات پایتخت طی ادوار مختلف موجب شده تا تعداد روزهای پاک ما به تعداد انگشتان دو دست هم نمی رسد و اجباراً همه اقشار سنی مجبور به تنفس این هوای مسموم هستند.

وی در ادامه گفت: یکی از موضوعات مهم در کاهش آلودگی هوا حفظ باغات و فضای سبز است. یکی از مناطقی که بیشترین آلودگی را دارد بازارتهران است که سابق براین باغاتی را در حاشیه خود داشته است و امروز دیگر اثری از آن نیست.

چمران با بیان اینکه همه تلاش ما حفظ باغات از طریق قوانین موجود است، گفت: متاسفانه قانونی در شورای گذشته تصویب شد که در آن باغات متولی مشخصی نداشت. اما با تلاش چند ساله‌ای که ما در شورای عالی استان‌ها و شورای شهر تهران انجام دادیم قانون طرح گسترش را به مجلس بردیم و بعد از تصویب مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت سپس به مجمع رفت و بعد ازچند ماه بالاخره به تصویب رسید که درآن شورای شهر مسئول تشخیص باغات شده است و درحقیقت شورای شهر حرف آخر را در بررسی باغات می زند.

وی در مورد نحوه تشخیص باغات توسط شورای شهر گفت: ما در کمیسیون معماری و شهرسازی توجه بسیاری روی این موضوع داشته و داریم اما امروزه با توجه به افزایش قیمت زمین در برخی مناطق تهران، بسیاری از صاحبان زمین به دنبال تغییر کاربری زمین خود هستند و قوانینی که ما برای تشویق آنها گذاشته بودیم مورد توجه قرار نگرفت و نتیجه آن هم این شده که افراد درخت ها را از بین می برند و جریمه آن را می دهند و مبلغ آن را از مردم می گیرند و با بالا بودن قیمت ملک هزینه آن را تامین می کنند.

چمران افزود: بالا بودن قیمت زمین تجاری و مسکونی در مناطقی که باغات تهران وجود دارد سبب شده تا مالکین زمین اگر مشخص شود زمینشان باغ تشخیص داده شده از هر طریقی که شده سعی می کنند که این حکم ما را بشکنند و وکیل و کارشناس و رانت و… به کار می گیرد تا زمین را از باغ بودن در بیاورد.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه بیشترین شکایت‌هایی که از شهرداری در دیوان عدالت شده درمورد زمین های باغی است گفت: ما برای تشخیص باغات پنج مشخصه ثابت و واضح داریم. اما وقتی در دیوان می رود آنجا نظر ۲۱ نفر از اعضای شورا که درمورد موضوع اشراف دارند و مطالعه و بررسی نموده اند را نقض می کنند و یا به تجدید نظر می دهند و در خیلی از موارد هم چون تصمیم گیری برای آنها مشکل است پرونده را منوط به نظر کارشناس رسمی می کنند.

وی در توضیح روند کارشناسی در این رسیدگی‌ها ابراز داشت: پرونده را به سه نفر کارشناس می دهند که نظر بدهند. یکی از این کارشناسان از طرف شورا، یکی از طرف شاکی و یکی هم مرضی الطرفین است. لذا کسی که کارشناس انتخاب می کند می داند که نظر وی مورد تایید قاضی است لذا به هر طریقی می خواهد این کارشناسان را راضی کند.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه عموماً نظرات کارشناسی برخلاف نظرات کمیسیون های شورا می باشد گفت: ما به صورت دقیق با استفاده از عکس های هوایی برپایه ملاک ۵۵ درصد فضای سبز اعلام می کنیم که این ملک باغ هست یا نه؛ اما وقتی دست کارشناس می رود می گوید باغ نیست و قاضی رای به باغ نبودن می دهد و ما دچار دردسر می شویم.

چمران با اشاره به عزم شورا برای تغییر رویه انتخاب کارشناس در حوزه باغات بیان داشت: تاکنون انتخاب کارشناسان صرفاً با یک نامه صورت می گرفته و ما نه این افراد را می بینیم و نه می شناسیم و نه حتی درهنگام صدور رای حضور داریم که بخواهیم توضیح دهیم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه همه تلاش ما برای حفظ درختان با یک نظر کارشناسی از بین می رود، گفت: به همین سبب درصدد این هستیم که افرادی که به عنوان کارشناس مشخص می شوند را ببینیم و بشناسیم و توضیحات قانونی شورا را به ایشان تفهیم کنیم و به گفتگو و تبادل نظر با کمیسیون معماری و شهرداری بپردازند و پس از دریافت توضیحات قانونی ما، بعد به سمت دادگاه بروند.

چمران در پایان افزود: اصل فلسفه جلسه هم اندیشی ما با مرکزوکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در مورد همین است که کارشناسانی را به ما معرفی کنند که به قوانین مصوب شهرسازی تسلط و نسبت به موضوع آگاهی لازم را داشته باشند.

در ادامه این جلسه حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با تاکید بر اهمیت موضوع حفظ باغات به عنوان مسئولیت اجتماعی گفت: حفظ سلامت شهر و شهروندان وظیفه ای انسانی است. در چنین شرایطی که آلودگی هوا نفس شهر و مردم را بریده اگر همین مقدار فضای سبز و باغات را از بین ببریم ظلمی مضاعف است.

وی به اهمیت نظرات کارشناسی در آرای صادره در مورد باغات گفت: اینکه برخی کارشناسان صلاحیت موضوع را نداشته باشند و به موضوعی با چنین حساسیتی ورود کند و پرونده باغات را به وی بدهند قابل تامل است.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه افزود: باید به این موضوع به طور ویژه پرداخته شود و قطعا همکاران کارشناس در مجموعه ما می توانند روی این موضوع کار کنند تا حقی از مردم ضایع نشود.

عبدلیان پور با اعلام آمادگی کارشناسان مرکز برای ورود به بحث کارشناسی باغات گفت: ما جدای از بحث کارشناسی آماده ایم تا در مباحث حقوقی احتمالی در این پرونده ها وارد شویم تا حقی از مردم و آیندگان تضییع نشود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.