نیاز یک همتی برای تکمیل زیرساخت‌های آبی و خاکی کشور

خبرگزاری مهر سه شنبه 03 مهر 1403 - 14:10
معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما به 1000 میلیارد تومان (همت) یعنی سالانه 147 همت برای تکمیل زیرساخت‌های آبی و خاکی کشور نیاز است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز سه شنبه سوم مهر ماه ۱۴۰۳ هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی آیفارم در محل نمایشگاه آفتاب افتتاح شد. صفدر نیازی شهرکی، معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه گفت: عرضه و تقاضا تعیین‌کننده برای تولید بوده و یکی اصلی‌ترین مؤلفه‌های تعیین‌کننده کشت منابع آب است؛ اینکه چه بکاریم، کجا بکاریم و چگونه بکاریم،.

وی افزود: تغییر اقلیم، کاهش بارش، تبدیل برف به باران و… باعث کاهش منابع آبی کشور شده است.

نیازی شهرکی ادامه داد: در کشور ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش سیستم آبیاری هوشمند بوده که ۹۹ درصد سخت افزاری آن در داخل تولید و تأمین شده است. اما راه نرفته زیادی هم داریم.

وی با تاکید بر توسعه آبیاری هوشمند اعلام کرد: یکی از برنامه‌هایی که در معاونت امور آب و خاک پیگیری می‌شود همین موضوع است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیستم آبیاری هوشمند در بیش از ۱۰۰ مزرعه از طریق همکاری با ۱۷ شرکت دانش‌بنیان در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: بخشی از منابع آبی کشور در ابتدای کشت هدر می‌رود که باید با چنین طرح‌هایی پیشگیری کرد.

نیازی شهرکی به هوش مصنوعی پرداخت و گفت: این فناوری در مکان‌یابی و سیستم آبیاری تأثیر زیادی دارد و در اتوماسیون آبیاری برخی استان‌ها از جمله قزوین در حال پیگیری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: ما به ۱,۰۰۰ میلیارد تومان (همت) یعنی سالانه ۱۴۷ همت برای تکمیل زیرساخت‌ها نیاز است اما اعتبارات فعلی پاسخگو نیست و این عدد در برنامه توسعه هفتم سالانه ۴ تا ۵ همت است.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.