قیمت‌ها در نیمه اول سال چقدر افزایش یافت؟

فرارو سه شنبه 03 مهر 1403 - 14:31
شاخص قیمت مصرف کننده در شهریورماه ۲۶۴.۷ بوده که نسبت به ابتدای سال ۱۵ درصد افزایش یافته است.

طبق آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار، بیشترین تورم ۶ ماهه متعلق به گروه «بهداشت و درمان» با ۱۹.۹ درصد و کمترین برای گروه «ارتباطات» با ۸.۳ درصد بوده است.

به گزارش اکوایران، شاخص قیمت مصرف کننده خانوار‌های ایرانی در پایان شهریور ۲۶۴.۷ واحد به ثبت رسید، این در حالی است که همین شاخص در ابتدای سال جاری برابر با ۲۳۰.۲ بود. در واقع، تورم شش ماه نخست سال برابر با ۱۵ درصد بوده است. به عبارت دیگر، سطح عمومی قیمت‌ها در نیمه اول سال ۱۵ درصد افزایش یافته است.

گروه «بهداشت و درمان» با تورم شش ماهه تقریبا ۲۰ درصدی بیشترین رشد قیمت را داشته است. اصلی‌ترین دلیل آن می‌تواند افزایش تعرفه ویزیت پزشکان در ابتدای سال باشد. کمترین رشد شاخص قیمت متعلق به گروه «ارتباطات» با ۸.۳ درصد بوده است.

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف کننده در شهریور ماه ۲۶۴.۷ بوده که نسبت به ابتدای سال ۱۵ درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر، مردم برای یک سبد یکسان از کالا و خدمات مصرفی در شهریور ماه ۱۵ درصد بیشتر از ابتدای سال جاری هزینه کرده‌اند. سبد مصرفی خانوار‌ها از دو گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» تشکیل شده است. تورم شش ماهه گروه خوراکی‌ها ۱۳.۱ درصد و گروه غیر خوراکی ۱۵.۹ درصد بوده است.

قیمت‌ها در نیمه اول سال چقدر افزایش یافت؟ ///

میزان رشد قیمت‌ها در نیمه اول سال

در شش ماه ابتدایی سال گروه «بهداشت و درمان» بیشترین افزایش قیمت را با ۱۹.۹ درصد داشته است. دلیل اصلی آن ممکن است به افزایش تعرفه ویزیت پزشکان بخش خصوصی در فروردین امسال باشد. تعرفه ویزیت پزشکان در ابتدای سال ۳۵ درصد افزایش یافته است.

پس از گروه بهداشت و درمان، گروه «کالا و خدمات متفرقه» با تورم چهار ماهه ۱۹.۴ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. پس از آن، گروه «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» قرار دارد که در شش ماه ابتدایی سال شاخص قیمت آن ۱۶.۵ درصد رشد داشته است.

کمترین رشد قیمت متعلق به گروه‌های «ارتباطات» و «آموزش» بوده که تورم شش ماهه آنها به ترتیب ۸.۳ و ۸.۶ درصد بوده است. پس از این دو، گروه «دخانیات» قرار دارد که شاخص قیمت آن از ابتدای سال تا انتهای شهریور ماه ۱۲.۳ درصد رشد کرده است.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.