سیر و سیاحت در میان مقبره شهدایی که خاص هستند

همشهری آنلاین سه شنبه 03 مهر 1403 - 15:02
در میان مزارهای قطعه شهدا در بهشت زهرا(س)، مزارهایی وجود دارند که کمی متفاوت هستند و حس و حالی دیگر دارند. از مقبره‌ای که همیشه خیس بوده و از آن بوی گلاب به مشام می‌رسد گرفته تا مزاری که شهیدش قول داده تا حاجت زائرانش را برآورده کند. یا یادمانی که مردم با توسل به آن مسیر زندگی‌شان تغییر می‌کند.

همشهری - سعیده مرادی: همه این ویژگی‌ها دست به دست هم داده تا این مقبره‌ها همیشه شلوغ باشندو آوازه‌شان به گوش همگان برسد. به مناسبت هفته مقدس سری به قطعه شهدا و مزارهای خاص زدیم تا هرچه بیشتر با این مقبره‌ها و شهیدان خفته در آنها آشنا شویم.

مزار شهید منوچهر پلارک (شهید عطری)

نشانی: بهشت زهرا(س)، قطعه ۲۶، ردیف ۳۲، شماره ۲۲

معرفی:

فرمانده آرپی چی زن‌های گردان عمار لشکر ۲۷ محمد رسول الله، همان شهیدی است که مزار عطرآگینش مورد توجه افراد بسیاری است. نام اصلی این شهید بزرگوار «منوچهر پلارک» است و آنچه این شهید را از سایر شهدا متمایز می‌کند، بوی گلابی است که از مزار مطهرش به مشام می‌رسد. همچنین سنگ قبر این شهید همواره نمناک بوده، به طوری که اگر سنگ قبر وی را خشک کنیم، از سمت دیگر خیس شده و از گلاب سرشار خواهد شد. هنگام رفتن به مزار این شهید می‌توانید از آرامگاه شهید چمران که در نزدیکی آن قرار دارد نیز بازدید کنید.

سیر و سیاحت در میان مقبره شهدایی که خاص هستند

مزار شهید سجاد زبرجدی

نشانی: بهشت زهرا(س)، قطعه ۵۰

معرفی:

یکی از مزارهای شلوغ بهشت زهرا(س)، مزار شهیدی است که به زائرانش قول داده است که برایشان دعا کند. سجاد زبرجدی، از شهدای مدافع حرم است که در قطعه شهدا دفن بوده و به برآورده کردن حاجت شهرت دارد. حرف‌های صمیمانه این شهید که ارادت ویژه‌ای به شهدای دفاع مقدس داشته در وصیت‌نامه‌اش آمده و قولی که برای برآورده کردن حاجت داده، باعث شده تا سنگ قبر ساده او در طول سال میزبان افراد بسیاری باشد که برای توسل به این شهید به بهشت زهرا(س) مراجعه می‌کنند. اگر قصد زیارت مزار این شهید را دارید، بهتر است از مترو استفاده کنید. آرامگاه این شهید در جوار متروی حرم مطهر قرار دارد.

سیر و سیاحت در میان مقبره شهدایی که خاص هستند

یادمان شهید ابراهیم هادی

نشانی: بهشت زهرا(س)، قطعه ۲۶

معرفی:

خیلی‌ها قطعه ۲۶ بهشت زهرا(س) را با نام شهید ابراهیم هادی می‌شناسند. شهید گمنامی که فرمانده گروه چریکی شهید اندرزگو در جنگ تحمیلی بود. پیکر شهید در تفحص‌های وسیعی که سال‌ها پس از پایان جنگ تحمیلی انجام شد، پیدا نشد. به همین دلیل سنگ یادبود نمادینی برای او بر روی مزار یکی از شهدای گمنام نصب شد. این یادمان حالا مقصد زائران بسیاری است که اغلب معتقدند به واسطه این شهید به حاجات خود رسیده‌اند یا با توسل به او مسیر زندگی‌شان تغییر کرده است. یادمان شهید هادی در کنار مزار شهدایی چون شهید پلارک و شهید چمران قرار دارد.

سیر و سیاحت در میان مقبره شهدایی که خاص هستند

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.