2 سناریوی شوم اسرائیل در لبنان/ جنگ 33 روزه تکرار می شود؟

اقتصادنیوز سه شنبه 03 مهر 1403 - 18:23
اقتصادنیوز: ساعتی پیش؛ درست 24 ساعت پس از حمله اسرائیل به جنوب لبنان که تا این لحظه بیش از 500 قربانی گرفت، برخی رسانه‌ها به نقل از حزب الله، از آغاز رسمی‌جنگ با اسرائیل خبر دادند. همزمان با این خبر، منابع خبری از شنیده شدن صدای آژیر خطر در الجلیل علیا و غربی خبر دادند. حزب الله لبنان در حالی اعلان جنگ داده که به ادعای ناظران، حملات اسرائیل به حزب‌الله در روزهای اخیر می‌تواند تلاشی باشد برای کاهش توان بازدارندگی این بازیگر زیرا تل‌آویو خیال می‌کند از حمله جبهه شمال آسوده شده است. با این همه تحلیلگران می‌گویند که اسرائیل با حملات اخیر دست به قمار خطرناکی زده است.

به گزارش اقتصادنیوز، انفجار پیجرها و متعاقبا انفجارهای واکی تاکی در کنار حملات غیرمعمول اسرائیل به جنوب بیروت، چه سیگنالی دارد؟ این سوالی است که این روزها بسیار پرسیده می‌شود.حملات اسرائیل به حزب الله، هفته گذشته به شکل بی سابقه ای تشدید شد؛ آن هم در شرایطی که دو بازیگر در کمتر از یک سال از آغاز جنگ در غزه عمدتا در مرز درگیر پرتاب پرتابه‌هایشان بودند اما حالا به نظر می‌رسد که دامنه جنگ وسیع‌تر شده است. به باور ناظران اکنون، اسرائیل براساس قواعد کتاب بازی پرمخاطره ای  قمار می‌کند. به نظر می‌رسد اسرائیل حزب الله را برای عقب نشینی از مواضعش هدف قرار داده، هرچند گروهی دیگر می‌گویند اسرائیل به دنبال جنگی تمام عیار است، از همین رو یا برای رویارویی مقدمه چینی می‌کند یا به دنبال تحریک حزب الله است تا با پاسخ به حملات اخیر بهانه ای برای راه اندازی جنگی تمام عیار به دست آورد.

معنای حملات بی سابقه اسرائیل به حزب الله  

به نوشته نیویورک تایمز، اسرائیل دستگاه‌های ارتباطی حزب‌الله را منفجر کرده و صدها، اگر نگوییم هزاران دستگاه این گروه را در جریان حمله سایبری گسترده از کار انداخته است. جت‌های جنگنده این بازیگر جنوب لبنان را به شکلی بی سابقه بمباران کرده اند. بعد از ظهر جمعه، اسرائیل برای اولین بار از ماه ژوئیه به بیروت، پایتخت لبنان حمله کرد؛ حمله‌ای که به گفته مقامات این بازیگر، یک فرمانده ارشد نظامی‌حزب الله ترور شد و به گفته مقامات لبنانی، دو ساختمان فرو ریخت.

با این حال، علیرغم تشدید تنش، به نظر می‌رسد که توازن قوا بین دو طرف در بعدازظهر جمعه بدون تغییر باقی مانده است، حداقل در حال حاضر. تحرکات اسرائیل که با انفجار پیجرها کلید خورد و جامعه لبنان را وحشت زده کرد، هنوز موجب نشده تا مقاومت مسیر خود را تغییر دهد.

حزب الله روز جمعه و ساعاتی پس از اظهارات حسن نصرالله، متعهد شد تا به عملیات خرابکارانه اسرائیل پاسخ دهد. اما به نظر می‌رسد که جنس حملات هفته گذشته با حملات پیشین اسرائیل به حزب الله متفاوت بود. حزب الله متعهد شده که به حملات اسرائیل و انفجار پیجرها و واکی تاکی‌های خود که دست کم 37 کشته و هزاران زخمی‌برجای گذاشت پاسخ بدهد. اما چارچوب زمانی برای انتقام‌جویی تعیین نکرده ، نشانه‌ای که نشان می‌دهد علیرغم آن که بخشی از اعضای این جنبش در بیمارستان بستری شده اند، این گروه همچنان در حال بررسی خسارات وارده به خود است.

رهبران اسرائیل گفته‌اند که درگیری وارد مرحله جدیدی شده است و یوآو گالانت، وزیر دفاع، روز پنجشنبه مدعی شد که حزب‌الله بهای زادی را «با گذشت زمان» پرداخت خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد از حمله زمینی به جنوب لبنان عقب نشنی کرده است.ارتش اسرائیل مدعی است که یک لشکر چترباز را به شمال منتقل کرده ، اما به نظر نمی‌رسد که در آستانه یک مانور زمینی بزرگ باشد، حتی در حالی که نیروی هوایی و سازمان‌های اطلاعاتی این بازیگر حملات خود را افزایش می‌دهند.

به گزارش اقتصادنیوز، نیویورک تایمز  در مقاله امروز خود آینده درگیری در لبنان و جنگ در غزه را در‌هاله ای از ابهام توصیف کرد. این مقاله در پیش بینی خود مدعی شد که به نظر رویارویی اسرائیل و حزب الله بدون آتش بس در غزه، پایان نخواهد یافت و مذاکرات برای دستیابی به آتش بس در میان اختلافات مداوم بین اسرائیل و حماس تقریباً متوقف شده است.

از سوی دیگر گروهی از ناظران نیز مدعی اند که علیرغم حملات تازه اسرائیل، به نظر می‌رسد این بازیگر هنوز چندین قدم با حمله‌ای تمام عیار به لبنان فاصله دارد ؛ همان سناریویی که در غزه شاهدش هستیم.

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.