واردات روزی 120دستگاه خودرو

دنیای اقتصاد چهارشنبه 04 مهر 1403 - 00:05
دنیای اقتصاد: با اعلام رئیس گمرک ایران، تعداد کل خودروهای سواری ترخیص قطعی در شش ماه اول سال جاری از 22هزار دستگاه عبور کرده است.

طبق گفته محمد رضوانی‌فر، در نیمه نخست امسال ۲۲هزار و ۲۶۴دستگاه خودروی سواری به صورت قطعی از گمرک‌های کشور ترخیص شده است.  وی با بیان اینکه ارزش این تعداد خودرو ۴۳۸میلیون و ۶۶۸هزار دلار بوده، افزود: در شش ماه مشابه پارسال، ارزش خودروهای واردشده به کشور ۳۶میلیون و ۵۶۵هزار دلار بود که صرف ورود هزار و ۷۳۶دستگاه خودرو به شد.

رئیس کل گمرک همچنین اعلام کرد که در نیمه نخست امسال، شرکت‌های معین‌خودرو ایرانیان با واردات پنج‌هزار و ۶۵۰دستگاهی، سایپا با واردات پنج‌هزار و ۴۴۵دستگاهی، بهمن‌ موتور با واردات هزار و ۶۵۰دستگاهی و کرمان‌موتور با واردات هزار و ۵۲۴دستگاهی، چهار واردکننده اصلی خودروی سواری بوده‌اند.

همزمان با اعلام خبر رئیس گمرک مبنی بر واردات بالغ بر ۲۲هزار دستگاه خودرو به کشور طی نیمه نخست امسال، آمار مربوط به تحصیص ارز به بخش حمل‌و‌نقل و خودرو نیز اعلام شد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، تامین ارز برای صنایع حمل‌و‌نقل و خودرو از ابتدای سال تا دوم مهرماه چهار‌میلیارد و ۳۲۰میلیون دلار بوده است. از این رقم، دو‌‌میلیارد و ۵۶۳میلیون دلار، ارز نیمایی بوده و یک‌میلیارد و ۷۵۷میلیون دلار نیز از محل واردات در مقابل صادرات تامین شده است.  اخیرا رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد یک‌میلیارد دلار برای واردات خودرو در سال جاری تخصیص داده شده است. با توجه به اینکه ثبت سفارش خودرو در سال جاری متوقف بوده (تمام خودروهای وارد‌شده به کشور در نیمه نخست امسال به ثبت سفارش پارسال مربوط می‌شوند)، فرض بر این است که یک میلیارد دلار وعده‌داده‌شده، صرف واردات خودرو در شش ماه باقیمانده از سال خواهد شد؛ هرچند فعالان عرصه واردات با دیده تردید به وعده یک‌میلیارد‌دلاری بانک مرکزی می نگرند.  

به‌هر‌حال با این پیش‌فرض، امکان واردات حدود ۵۰هزار دستگاه خودرو به کشور در نیمه دوم سال وجود دارد. اگر این پیش‌بینی محقق شود، کل خودروهای وارد‌شده به کشور در انتهای سال، به حدود ۷۳هزار دستگاه خواهد رسید. با توجه به واردات بالغ بر ۱۱هزار دستگاهی سال گذشته نیز آمار واردات کل خودرو طی دو سال گذشته (پس از لغو ممنوعیت پنج‌ساله) به حدود ۸۴هزار دستگاه می‌رسد. این در حالی است که فعالان عرصه واردات معتقدند نهایتا نصف یک‌میلیارد دلار وعده‌داده‌شده محقق می‌شود؛ بنابراین در نیمه دوم سال نهایتا چیزی حدود ۲۵هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد. با این فرضیه، تعداد کل خودروهایی که در سال جاری وارد کشور خواهند شد، به ۵۰هزار دستگاه هم نخواهد رسید.

اما با توجه به آمار واردات شش‌ماهه خودرو، می‌توان تعداد متوسط خودروهای وارد‌شده به کشور را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه محاسبه کرد.

بر این اساس، طی شش ماه ابتدایی امسال به طور میانگین ماهی سه‌هزار و ۷۱۰دستگاه خودرو وارد کشور شده است. با ملاک قرار دادن هفته، بازار خودروی کشور شاهد واردات هفتگی ۸۴۰دستگاهی (به طور میانگین) طی نیمه ابتدایی امسال بوده است. همچنین به طور میانگین روزی ۱۲۰دستگاه خودرو در بازه زمانی تحت بررسی وارد کشور شده است.

از طرفی، با توجه به آمار ۲۲هزار و ۲۶۴دستگاهی واردات از یک سو و ارزش ۴۳۸میلیون و ۵۶۵هزار دلاری این تعداد واردات، به طور میانگین قیمت هر خودروی وارد‌شده به کشور در نیمه نخست امسال ۱۹هزار و ۷۰۰دلار بوده است.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.