فرانسه صاحب نخستین وزیر هوش مصنوعی جهان شد

دنیای اقتصاد چهارشنبه 04 مهر 1403 - 00:05
مهر: فرانسه نخستین وزیر هوش مصنوعی خود را در بحبوحه تحولات سیاسی این کشور معرفی کرد. به گزارش یورونیوز، این در حالی است که این کشور اروپایی قصد دارد رهبری جهانی هوش مصنوعی را از آن خود کند. کلارا شاپاز، مدیر ارشد اجرایی استارت‌آپ دولتی فرنچ‌تک، وزیر هوش مصنوعی و دیجیتالیزه فرانسه خواهد بود. او در پستی در شبکه لینکدین نوشت: «من خوشحالم که تعهدم را با اتخاذ اقدامات عمومی درباره موضوعات دیجیتال و هوش مصنوعی ادامه می‌دهم.»

شاپاز ۳۵ ساله باید گزارش فعالیت‌های خود را به وزارت آموزش عالیه و تحقیقات فرانسه ارائه کند. او همچنین سابقه درخشانی به عنوان مدیر ارشد اجرایی استارت‌آپ مذکور دارد و یک پیمان برابری اختیاری ایجاد کرد که تا به امروز بیش از ۷۰۰ استارت‌آپ آن را امضا کرده‌اند. در عنوان این سمت شغلی قبلا هوش مصنوعی ضمیمه نشده بود و همین امر نشان‌دهنده بلندپروازی فرانسه برای دستیابی به نقش رهبری در این حوزه فناوری و همچنین بلندپروازی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور، برای تبدیل پاریس به شهر هوش مصنوعی است. از زمانی که شرکت آمریکایی اوپن‌ای‌آی چت‌جی‌پی‌تی را در سال ۲۰۲۲ میلادی راه‌اندازی کرد، فرانسه سعی دارد رقبای هوش مصنوعی خود از جمله شرکت‌هایی مانند میسترال ای‌آی را بیشتر کند. همچنین فرانسه قرار است در ماه فوریه سال ۲۰۲۵ میزبان اجلاس بین‌المللی هوش مصنوعی باشد. دو اجلاس قبلی در انگلیس و سئول برگزار شده‌اند. همچنین این کشور اروپایی در سال گذشته استراتژی ملی هوش مصنوعی خود را با سرمایه‌گذاری ۵۰۰میلیون یورو جهت ابداع خوشه‌های هوش مصنوعی تا ۲۰۳۰ میلادی منتشر کرد.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.