لزوم تغییر حمایت‌های کلامی به اقدامات عملی

دنیای اقتصاد چهارشنبه 04 مهر 1403 - 00:06
بازار سرمایه در سومین روز معاملاتی هفته، بیش از 30‌هزار واحد رشد را به‌ثبت رساند. با توجه به اینکه تصمیم و سیاستی به نفع بازار سرمایه اتخاذ نشده‌است، به‌نظر می‌رسد بورس به اخبار مثبتی که در مورد مذاکرات مخابره می‌شود و حمایت‌های کلامی سیاسیون، واکنش خوبی نشان ‌داده‌است. لازم به ذکر است که نمی‌توان به این اخبار خوب اکتفا کرد و تاثیر این اخبار در روندهای باثبات بدون اقدامات عملی ادامه‌دار نخواهد بود.

بورس، تشنه سیاست‌های حمایتی

اسفندیار شاه‌‌‌‌‌‌منصوری، کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد بازگشت بورس به روند صعودی و چگونگی پایدار ماندن این روند، گفت: بازار سرمایه پس از ریزشی که در چند ماه اخیر تجربه کرده‌بود، به‌طور تقریبی در سه هفته اخیر حدود ۸‌درصد رشد کرد و بخشی از ریزش گذشته را جبران کرد که بخش عمده‌ای از آن، ناشی از سیگنالی است که از تغییرات در نحوه تصمیم‌گیری دولت چهاردهم مخابره می‌شود. سوالی که اکنون از اهمیت برخوردار است، این است که چه اقداماتی باید صورت بگیرد تا در روند صعودی باقی بمانیم؟

وی افزود: فضای بازار سرمایه به‌قدری تشنه است که به قطرات کوچک اخبار مثبت هم واکنش نشان می‌دهد. به‌زعم من، هنوز اتفاق امیدوارکننده‌‌‌‌‌‌ای رخ نداده و تصمیم‌سازنده‌‌‌‌‌‌ای گرفته نشده‌است و دولت جدید با ادعای برگرداندن فضای جدید به نفع بازار سرمایه روی کار آمده اما تا زمانی‌که اقدامات عملی صورت نگیرد، نمی‌توان به روندهای صعودی بلندمدت خوشبین بود. روند صعودی این مدت اخیر بازار سرمایه می‌تواند یک رفتار تکنیکال پس از یک ریزش شدید باشد و به‌طور طبیعی سیگنال‌های مثبتی که مخابره می‌شود، مزید بر علت هستند و تداوم این روند صعودی منوط به تصمیمات و تدابیر دولت و سازمان بورس و اوراق‌بهادار است تا فعالان بازار سرمایه شاهد رفتار حمایتی از بورس، سهامداران خرد و شرکت‌های تولیدی باشند.

اسفندیار شاه منصوری copy

شاه‌‌‌‌‌‌منصوری ادامه‌داد: واقعیت این است که حجم نگرانی نسبت به آینده فضای اقتصادی به‌حدی است که اخبار کوچک نمی‌تواند التیام‌‌‌‌‌‌بخش، تسهیل‌‌‌‌‌‌کننده و تایید‌‌‌‌‌‌کننده روند صعودی باشد و باید منتظر اخبار زیادی از بدنه اقتصادی، بدنه مجلس شورای‌اسلامی و سازمان بورس و اوراق‌بهادار باشیم تا سرمایه‌گذاران متقاعد شوند که فضای جدید اقتصادی و بازار سرمایه، افزایشی خواهد بود.  کارشناس‌ارشد بازار سرمایه اضافه کرد: در یک ماه و نیم آینده نیز انتخابات ایالات‌متحده آمریکا پیش‌روی ایران قرار دارد و آن‌هم ریسک‌های خبری خود را درپیش خواهدداشت و التهابات منطقه‌ای نیز تاکنون فروکش نکرده و موضع کشور در قبال تنش‌های موجود در خاورمیانه نامعلوم و همراه با ابهام است. این موارد مذکور می‌تواند بسترساز نگرانی در آنچه که قرار است در تحولات اقتصادی و سیاسی آینده کشور رقم‌زده شود، باشد و امید وجود دارد که بهترین تصمیمات و سیاست‌ها اتخاذ شود تا شاهد سودآوری و آرامش در بازار سرمایه باشیم.

فرصت طلایی سازمان برای توقف چرخه معیوب بازار

مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه در مورد افزایش ارزش معاملات این روزهای بازار سرمایه گفت: یکی از مولفه‌های بسیار مهم در همه بازارها ارزش معاملات است و به‌نوعی می‌توان گفت که افزایش ارزش معاملات می‌تواند باعث پویایی یک بازار شود و کاهش آن منجر به رکود می‌شود. به‌طور طبیعی افزایش حجم و ارزش معاملات در بازار سرمایه حاکی از افزایش توجه فعالان به این بازار است و این بازار قرار است که از دوران رکودی خود به دوران رونق بازگردد، اما این افزایش ارزش معاملات به دو روش می‌تواند رخ دهد؛ ابتدا افزایش از سمت تقاضا و دوم افزایش عرضه‌های بی‌‌‌‌‌‌رویه است که هر دو عامل می‌تواند افزایش ارزش معاملات را رقم بزند. به‌طور طبیعی افزایش حجم معاملات از سمت تقاضا با عرضه‌های متوازن روبه‌رو می‌شود که می‌تواند باعث جذب بیشتر نقدینگی و پویاتر‌شدن بازار شود اما زمانی‌که تقاضای محدودی وارد بازار شود و با افزایش فشار فروش و عرضه، ارزش معاملات افزایش یابد، این موضوع می‌تواند به توقف (Stop شدن) روند صعودی و ترسیدن خریداران ختم شود.

ساسانی copy

وی افزود: آنچه که مشخص است زمانی‌که یک روند صعودی استارت زده می‌شود، بعد از یک میزان رشد، به‌طور طبیعی عده‌ای به نیت ذخیره‌کردن سود، قسمتی از سرمایه را خارج می‌کنند و سهام خود را به‌فروش می‌‌‌‌‌‌رسانند، با فرض اینکه بعد از روند صعودی یک روند نزولی را داشته باشیم و در قیمت‌های پایین‌تر مجددا به بازار ورود کنند. اتفاقی که طی چهار سال‌گذشته در دوران ریاست قبلی سازمان بورس و اوراق‌بهادار، به‌مراتب مشاهده کردیم. وقتی که بازار با یک رشد مقطعی روبه‌رو می‌شد، شاهد فشار فروش از سمت حقوقی‌‌‌‌‌‌ها و حتی حقیقی‌‌‌‌‌‌های بزرگ بازار بودیم و پس از فروش، بازار را مجددا به سمت پایین هدایت می‌کردند و دوباره در قیمت‌های پایین، خرید را انجام می‌دادند و این چرخه معیوب بارها و بارها تکرار می‌شد. 

ساسانی اضافه کرد: اگر قرار است که بازار سرمایه پویا و متفاوت از آنچه که در سه یا چهار سال‌گذشته رخ‌داده‌است را داشته باشیم، باید بتوانیم نقدینگی که به تابلوی معاملات سهم‌‌‌‌‌‌ها وارد می‌شود را جذب بازار سرمایه کنیم و آنها را از بازار فراری ندهیم. به‌عبارت دیگر زمانی‌که عرضه‌ها بر روی تابلو انجام می‌شود، بتوانیم سمت تقاضا را تقویت کنیم تا سهم‌‌‌‌‌‌ها با نوسانات شدید روبه‌رو نشوند. ‌کارشناس بازار سرمایه در انتها تاکید کرد: نوع این مدیریت می‌تواند باعث جذب و رسوب سرمایه در بازار شود. کما اینکه در بازار طلا این موضوع باعث شده‌است که رشدهای این بازارها به آرامی رخ دهد و شاهد اصلاحات خاصی در این بازار نباشیم.

به‌نوعی، کسی که در چند سال‌گذشته در این بازارها سرمایه‌گذاری کرده‌است، نسبت به نوسانات منفی آرامش خیال داشته‌ و سعی کرده‌است تا به سمت نگهداشتن به‌صورت بلندمدت پیش‌برود؛ چیزی که در چهار سال‌گذشته در بازار سرمایه به دلیل مداخلات بی‌‌‌‌‌‌مورد‌ رخ نداده‌است و در هر رشد مقطعی مجددا به نقاط پایین‌تر بازگشسته است و یک ذهنیت غلطی را به سرمایه‌گذار داده‌است که این بازار توانایی جذب نقدینگی را ندارد و انتظار می‌رود در آینده نزدیک با ریاست جدید سازمان بورس و اوراق‌بهادار و تیم جدید اقتصادی دولت چهاردهم، شاهد تغییررویه در بازار سرمایه باشیم.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.