گربه‌های ملوان! | ماجرای با مزه حیواناتی که روزگاری از خدمه مهم کشتی بودند

همشهری آنلاین چهارشنبه 04 مهر 1403 - 00:23
در اواسط قرن بیستم، گربه‌ها نقش مهمی در کشتی‌هایی داشتند که ماه‌ها روی آب شناور بودند؛ گربه‌هایی که شکارچیانی ماهر بودند و می‌توانستند ملوان‌ها را از شر جوندگانی مثل موش، خلاص کنند.

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: حتی در آن روزگار، گاهی گربه‌ها ارزش بیشتری نسبت به خدمه کشتی‌ پیدا می‌کردند و همین موضوع باعث شده بود درآن روزگار، صاحبان کشتی‌ها، به‌خصوص برای سفرهای خارجی، گذرنامه‌هایی برای گربه‌های همسفرشان فراهم کنند تا حضورشان را قانونی کنند.

بیش‌تر بخوانید:

رژیم غذایی ویژه برای گربه چاق | محبت زیاد، گربه را قربانی کرد

خلاصه اینکه در آن روزگار، صدور گذرنامه برای گربه‌ها، امری متداول شده بود و به‌خصوص قبل از ترک لنگرگاه، ناخدای کشتی با استفاده از همین گذرنامه‌ها، به سرشماری گربه‌های کشتی‌اش می‌پرداخت و حاضر نبود اسکله را بدون گربه‌هایش ترک کند.

توصیف هر گربه، کشیدن تصویر و ثبت اثر پنجه‌هایش روی گذرنامه گربه‌ای از موارد جذاب این گذرنامه‌ها بود که آنها را منحصر به فرد می‌کرد.

درحالی‌که گذرنامه‌های گربه‌ای، حتی در آن روزگار هم قانونی نبود، اما به نمادی برای پیوند میان انسان‌ها و گربه‌ها تبدیل شده بود، پیوند با گربه‌هایی که با شکار موش‌های داخل کشتی‌ها، سلامت ملوانان را تضمین می‌کردند.

با این‌حال با رشد فناوری و تولید سموم شیمیایی، وابستگی کشتی‌ها به گربه‌ها روزبه‌روز کمتر شد، اما خاطره این گربه‌سانان ملوان و گذرنامه‌هایشان، همچنان در تاریخ دریانوردی جهان ثبت شده و مورد توجه علاقه‌مندان قرار دارد.

گربه‌های ملوان! | ماجرای با مزه حیواناتی که روزگاری از خدمه مهم کشتی بودند

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.