فاجعه معدن طبس؛ اندام‌فروشی پیکره ایران برای هیچ/ منابع آبی مردم محلی را خشکاند و باغات را بی بار کرد

رکنا چهارشنبه 04 مهر 1403 - 08:06
رکنا:مسعود امیرزاده کنشگر محیط زیست گفت:فعالیت معدن زغال سنگ معدنجوی طبس باعث خشک شدن منابع آبی منطقه و تخریب های زیست محیطی و آسیب های اجتماعی شده است.
فاجعه معدن طبس؛ اندام‌فروشی پیکره ایران برای هیچ/ منابع آبی مردم محلی را خشکاند و باغات را بی بار کرد

به گزارش رکنا،فاجعه معدن زغال سنگ طبس با کشته شدن نزدیک به 50 تن از معدنکاران،یکی از تلخ ترین اتفاقاتی است که در این چند روز پشت سر گذاشته ایم .اخبار بسیاری در این باره شنیده ایم و فعالان زیست محیطی و کارگری فراوانی در این زمینه منتقد بودند. اما چرا هیچ وقت مردم محلی از فعالیت معادن در منطقه شان استقبال نمی کنند و آن را دلیلی بر توسعه منطقه خود نمی بینند.بسیاری از کنشگران محیط زیست معتقدند فعالیت معادن آب و خاک منطقه شان را نابود کرده و به واسطه ورود کارگران بیگانه امنیت شان را به خطر انداخته است.

امیرزاده

مسعود امیرزاده کنشگر محیط زیست درباره اهمیت حفظ منابع معدنی نسبت به صرفه های اقتصادی به خبرنگار رکنا گفت: معادن علاوه بر اینکه در چرخه اقتصادی موثر هستند، ابعاد زیست محیطی،حکمرانی و انسانی دارد.

او با اشاره به اینکه  معادن ابعاد مختلفی دارد گفت :آنچه در این روزها در جریان انفجار معدن طبس جامعه را درگیر کرده بعد انسانی معادن است که منجر به فجایع انسانی شده است و وقوع  چنین حوادثی نه برای بار اول بوده و نه بار آخرخواهد بود.در معدن آزاد یورت در سال ۹۶ هم این اتفاق افتاد ولی خب باعث عبرت جامعه نشد و در حوزه تصمیم گیری تاثیری نداشت و همچنان در بر همان پاشنه سابق میچرخد.

امیرزاده در تحلیل ابعاد تخریبی زیست محیطی که فعالیت معادن دارد گفت: نظام توسعه یا نظام توسعه زیر مبنایی در کشور ما منجر به تخریب منابع می شود، از سد سازی تا پتروشیمی ها و فولاد و شهرسازی ، هر کدام این بخش ها یک  اثر تخریبی  در طبیعت از خود به جا می گذارند.

او با اشاره به اینکه زشت ترین و خشن ترین تخریب زیست محیطی در بخش معادن  صورت می گیرد گفت: در بخش معادن بالاترین فجایع و خسارت به طبیعت، محیط زیست و منابع طبیعی کشور را می توانیم ببینیم و در واقع برداشت معادن به پیکره سرزمین و اندام های حیاتی سرزمین  لطمه وارد می کند.خام فروشی منابع معادن نوعی اندام فروشی است که دیگر جایگزینی ندارد.

او با  اشاره به اینکه فعالیت معادن با توجیه اقتصادی هم قابل پذیرش نیست ادامه داد: خساراتی که فعالیت معادن به طبیعت وارد میکند بیشتر از اشتغالزایی و ارزآوری است که به آن تکیه میکنند.

او با انتقاد به اندام فروشی پیکره سرزمین برای هیچ گفت:وجود ابهامات فراوان  در صدور مجوز معادن،نحوه نظارت بر آنها و درآمد های ارزی پائین از این خام فروشی دلایلی است که می توان در پایان دادن به فعالیت معادن تاکید کرد.  علاوه بر اینکه چیزی جز پسماندهای معدنی و آلودگی های زیست محیطی از این فعالیت بازمی ماند.

امیرزاده افزود:این اظهارات  بنا به ادعای فعالان حوزه معدن در مرکز پژوهش های مجلس است ،در این شرایط باید پرسید منبع درآمد معادن به کی می رسد باید گفت معلوم نیست درآمد فعالیت معادن به جیب چه کسانی می رود.

این فعال محیط زیست  با اعلام اینکه مردم منطقه بعد ااز فعالیت  این معدن باغاتشان را از دست دادند می گوید:از سویی دیگر باید دید مردم محلی از این معادن چه نفعی می برند،آیا برای مردم محلی اشتغالزایی کرده است؟به هیچ وجه. اشتغالزایی بدون ایمنی بلای جان کارگران و مردم منطقه شده است.در حالی که معیشت پایدار منطقه باغداری و دامداری بوده را نابود کرده .در کوههای کرکس که یکی از تاریخی ترین و کهن بوم ترین منطقه نطنز در طبس است ،مردم محلی با اندک آب کوه کرکس تمدنهایی ساخته اند که اینک همان آب را خشکانده وباغات را بی بار کرده است. 

امیرزاده فعالیت معدن طبس را مخرب دانست افزود:فعالیت این معدن،تعادل اکولوژیک منطقه را بهم زده است. در زندگی مردم تداخل کرده و راههای مواصلاتی مردم را تخریب کرده ، افرا د بیگانه را وارد منطقه کرده و مزاحمت های برای مردم داشتنه اند.

این کنشگر اجتماعی علاوه بر این بیان کرد:کوهها و جنگل ها و دشت ها عناصر هویتی مردم یک منطقه هستند.وقتی عناصر هویتی یک مردم را خرد می کنید ، فرومی ریزند  و هویت آنها را تخریب می کنید

او همچنین تاکید کرد:در هیچ جای دنیا از فعالیت معادن استقبال نمی کنند . معادن تاثیرات اجتماعی  مخربی برای جامعه دارند،در همین کشور خودمان مردم مناطقی که معدن در آنجا کشف می شود توسعه ای نمی بینند برای همین از آن فعالیت آن خوشحال نیستند و برای معادن گاو گوسفند نمی کشند.

امیرزاده می گوید:  بسیاری از کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند که معادن را متوقف کنند چرا که هزینه تخریب های آن جبران ناپذیر و بی بازگشت  است ،برداشت بی رویه از منابع معدنی خود خسارت بزرگی است که برداشت این منابع ارزشمند را غیر قابل توجیه می کند.

این فعال زیست محیطی با اشاره به اینکه مجوزهای صدور معدن سختگیرانه نیست ادامه داد:باید برای تجاوز به منابع طبیعی که با مجوز فعالیت معادن صورت می گیرد شدیدترین تدابیر و مجازاتها را در نظر بگیرند چرا که این منابع در برو بیابان که نیستند در دل کوهها و جنگلهای ما هستند.در همین جنگل هیرکانی چند معدن در حال فعالیت هستند و چه تخریبهایی  که وارد نمی کنند.

 

 

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.