هزینه ساخت یک متر مسکن چقدر است؟

همشهری آنلاین چهارشنبه 04 مهر 1403 - 08:51
هزینه ساخت و ساز مسکونی در گروه‌بندی‌ مختلف، تفاوت دارد؛ اما در شرایط فعلی حداقل هزینه به قدری افزایش پیدا کرده که میزان تولید را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش همشهری آنلاین، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به شرایط نامساعد بازار مسکن، گفت: هزینه ساخت یک مترمربع زیربنا به لحاظ فنی گروه‌بندی‌های متفاوتی دارد و هم‌اکنون کف هزینه ساخت به ازای هر یک مترمربع حدود ۱۸ میلیون است.

فرشید پور حاجت، می‌افزود: معضلات حوزه مسکن، بنیادی است و به همین دلیل تولید مسکن در ۱۰ سال گذشته روی رقم ثابت ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار واحد باقی مانده است.

او با تأکید بر اینکه رکود بازار مسکن، فقط با تولید و عرضه مسکن شکسته می‌شود، اظهار کرد: در سال گذشته شرایط کلی بازار مسکن، رکود توأم با تورم بود که همچنان تا روزهای پایانی سال تداوم خود را پیوسته حفظ کرد و درمجموع، تورم و رکود شرایط سختی برای فعالان صنعت مسکن ایجاد کرده است.

رکورد ۸۰ روزه بورس شکست

بورس تهران بالاترین میزان رشد روزانه خود طی ۸۰ روز گذشته را به ثبت رساند. در معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۳۶ هزار و ۱۱۲ واحد رشد کرد و به رقم دو میلیون و ۱۵۲ هزار واحد رسید.

این هجدهمین رشد روزانه بورس در ۲۶ روز کاری اخیر بود و بالاترین میزان از ۱۶ تیرماه تاکنون محسوب می‌شود.

واردات ۱۲ میلیون تن کالای اساسی در ۶ ماهه امسال

آمارهای رسمی حاکی از این است که در ۶ ماهه امسال، ۱۱.۹ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۷.۳ میلیارد دلار وارد کشور شده که این میزان ازنظر وزن ۷.۷ بیشتر و ازنظر ارزش ۵ درصد کمتر از سال قبل است.

بیشترین افزایش وزن و ارزش در بین واردات کالای اساسی مربوط به واردات گوشت قرمز سبک گرم و کنجاله سویا و بیشترین کاهش وزنی و ارزشی مربوط به واردات گندم و انواع روغن خوراکی بوده است.

همچنین، ذرت با یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با ۹۴۱ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۹۱۶ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با ۷۲۴ میلیون دلار و برنج با ۵۶۰ میلیون دلار ۵ قلم اول کالای اساسی در ۶ ماهه سال جاری بودند.

آغاز عرضه بنزین سوپر در تهران

فریدون یاسمی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران گفت: عرضه بنزین سوپر در تعدادی از جایگاه‌های عرضه سوخت تهران در روزهای اخیر آغاز شده است و حداقل تا ۳ یا ۴ روز آینده ادامه دارد.

یاسمی همچنین در خصوص احداث جایگاه‌های بنزین کوچک و تک‌نازله در نقاط پرتردد تهران، گفت: با همکاری شهرداری تهران، تاکنون مجوز احداث ۲۵ جایگاه کوچک و تک‌نازله صادر شده است که از این تعداد ۵ جایگاه به مدار بهره‌برداری وارد شده و ۶ جایگاه نیز در آستانه بهره‌برداری است به‌طوری‌که تعداد جایگاه‌های کوچک و تک‌نازله بنزین در نقاط پرتردد تهران تا پایان سال به ۱۱ جایگاه می‌رسد.

بعد از چند ماه توقف عرضه بنزین سوپر، از دو روز گذشته تعداد محدودی از پمپ‌بنزین‌های تهران عرضه بنزین سوپر را آغاز کردند و رفته‌رفته به تعداد این جایگاه‌ها افزوده شده است.

وعده تکمیل مسکن مهر شهرهای جدید طی ۲ ماه

شهرام ملکی، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید ایران گفت: ۶۰۰۰ واحد مسکونی در شهرهای جدید آماده افتتاح است و در صورت تأمین منابع مالی تا ۲ ماه آینده واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر را تکمیل می‌کنیم.

وی افزود: در پروژه نهضت ملی مسکن نیز لیست پروژه‌های اولویت‌دار بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی را برای بانک‌ها ارسال کرده و انتظار داریم با تأمین منابع این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

در حالی سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید ایران وعده تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر را تا ۲ ماه آینده داده که بخش قابل‌توجهی از واحدهای مسکن مهر در شهر جدید پردیس در مراحل ابتدایی ساخت قرار دارد.

مرز ریمدان بازگشایی شد

مرز ریمدان که از سوی دولت پاکستان به دلیل برخی مسائل امنیتی در خاک آن کشور به‌طور موقت بسته شده بود، امروز بازگشایی شد و در حال حاضر اما خروج محمولات صادراتی به سمت پاکستان از این مرز فراهم شده است.

میانگین مصرف آب در ایران

دفتر اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت نیرو گزارش داد: در ایران، هر نفر در طول شبانه‌روز به‌طور متوسط ۱۹۷ لیتر آب مصرف می‌کند و این در حالی است که قیمت آب در هر مترمکعب یعنی هر ۱۰۰۰ لیتر آب ۷۹۰ تومان برآورد می‌شود.

بر اساس جدیدترین گزارش دفتر اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت نیرو، سهم حجم آب زیرزمینی به‌کل تولید در تأمین آب شرب ۵۳ درصد، نسبت مصرف خانگی آب شرب به‌کل مصرف ۸۱ درصد و سهم آب بدون درآمد نیز ۲۸.۳۲ درصد اعلام شده است.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.