هیاهو برای آینده‌ای مبهم/ زمان مرگ همستر کوین فرارسیده است؟

اقتصادنیوز چهارشنبه 04 مهر 1403 - 10:17
اقتصادنیوزک درباره اینکه آیا کاربران از ربات "همستر کوین" به درآمدزایی رسیده‌اند، بررسی‌ها نشان می‌دهد تعدادی از صرافی‌ها در جهان در این باره لیست شده‌اند، اگرچه ارزش درآمد حاصله ناچیز بوده اما این کوین همچنان در حال مبادله شدن است ولی اینکه این بازی تا چه زمانی ادامه، توجیه و مفهوم داشته باشد، موضوعی است که در آینده مشخص خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اوایل تابستان سال جاری بود که نوع جدیدی از رمز ارز به نام همستر کوین توانست در کشورهای مختلف از جمله ایران توجه کاربران بسیاری را به خود جلب کند. این بازی به این صورت بود که در قالب یک ربات در دسترس بود و بازیکنان باید با کلیک بر روی یک سکه درون بازی مقدار بیشتری توکن جمع می‌کردند. در همان زمان اما و اگرهای بسیاری درباره آینده این بازی وجود داشت تا اینکه با گذشت چند ماه به نظر می‌رسد اوضاع برای بازی تلگرامی همستر خیلی خوب پیش نرفته و این سوال مطرح می‌شود که آیا زمان مرگ آن فرا رسیده است؟

در این راستا مصطفی امیری- دبیر انجمن فین تک و عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آینده این نوع رمزارزها اظهار کرد: واقعیت این است که این گونه موارد بازی بیش نیستند و توجه و پیچیده در نظر گرفتن آن اشتباه محض است.  

وی افزود: امروزه درحال مشاهده اشکالی از بازی‌ها هستیم که به ازای فعالیت‌های کاربر، در پلتفرمشان توکن می‌سازند که به مراتب بیشتر از قبل هم خواهد شد و مسئله پیچیده و متفاوتی نیست چراکه این نوع ادبیات در گذشته هم وجود داشته است؛ بنابراین برای موضوعات این چنینی گذشته‌ای در رابطه با خلق ارز وجود ندارد.

امیری در ادامه صحبت‌هایش درباره درآمد از همستر کوین تصریح کرد: باید به این نکته توجه شود که جنس ماجرا از نوع سرگرمی است و چندین سال قبل هم چنین موضوعی در رابطه با گوگل اتفاق افتاد و به شدت باعث نصب گوگل مپ شد و جمعیت بسیاری را درگیر کرد اما درنهایت بهره‌برداری لازم که انجام شد، عملا این بازی هم همانند سایر موارد کنار گذاشته شد. اما تفاوت همستر کوین این است که این بازی اکنون در حوزه بلاکچینی معنا و مفهوم پیدا کرده است؛ بنابراین اینکه بتوان گفت پروژه جدی یا خلق ارزشی انجام شده با نگاه به گذشته می‌توان درباره آن قیمت گذاری کرد.  

دبیر کمیسیون فین‌تک و عضو نصر تهران درباره نحوه کسب درآمد از آن توسط کاربران و صحت آن تشریح کرد: در این زمینه تعدادی از صرافی‌ها در جهان لیست شده‌اند اگرچه ارزش آن ناچیز است اما این کوین در حال مبادله شدن است اما اینکه بازی تا چه زمانی ادامه، توجیح و مفهمومی داشته باشد موضوعی است که در آینده مشخص می‌شود.  

امیری با اشاره به خطرات و آسیب‌های ورود به چنین پروژه‌هایی تصریح کرد: طبیعتا چنین پروژه‌هایی که ابعاد میلیونی پیدا می‌کند، می‌تواند مسئله کلاه‌برداری در آن اتفاق بیفتد و در نتیجه موجی که به راه می‌افتد، رنگ و بوی کلاه‌برداری داشته باشد. بنابراین همانگونه که گفته شد، هر پروژه‌ای که ابعاد میلیونی پیدا می‌کند، مانند ثبت‌نام خودرو یا هر پروژه دیگری که تحریک‌کننده نیاز بشر باشد، مشخصا تعدادی قربانی خواهد داشت.  

وی در پایان صحبت‌هایش توصیه کرد: وارد شدن به هر زمینه‌ای باید با حدی از آگاهی همراه باشد، در این زمینه هم اگر کاربران به چشم یک بازی به آن نگاه کنند، آگاهی معنای بزرگی ندارد اما مسئله مهم حفظ حریم خصوصی و اطلاعاتی است که در این میان  در حال رد و بدل شدن است. به صورت کلی اگر موضوع را در حد سرگرمی در نظر بگیریم، حدود احتیاط‌ها در مقایسه با سرمایه‌گذاری باید متفاوت باشد.  

خبر مرتبط
مرگ بازی تلگرامی همستر کامبت قطعی است؟

اقتصادنیوز: شواهد حاکی از آن است که اوضاع برای بازی تلگرامی همستر خیلی خوب پیش نمی‌رود و شاید همه وعده‌های بنیان‌گذاران آن، آن‌طور که کاربران انتظار دارند به واقعیت تبدیل نشود.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.