حذف دانش‌آموزان ضعیف مورد تایید نیست

تابناک چهارشنبه 04 مهر 1403 - 10:56

 حذف دانش‌آموزان مورد تایید نیست

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، خانواده‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس طی ۲ سال گذشته با مشکلاتی از جمله پرشدن ظرفیت مدارس و ثبت‌نام کردن سلیقه‌ای دانش‌آموزان توسط مدیران مواجه بوده‌اند.

بسیاری از خانواده‌ها اعلام کردند که مدیران مدارس دانش‌آموزان با نمرات ضعیف یا نمره انضباط پایین را ثبت‌نام نمی‌کنند و فرزندان آنها بلاتکلیف مانده‌اند و این درحالی است که عدالت آموزشی به معنای فراهم کردن آموزش برای همه دانش‌آموزان و در مرحله دوم ارتقای کیفیت آموزشی است.

در این راستا، علیرضا کمرئی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره اینکه برخی از مدارس دولتی دانش‌آموزان با نمره ضعیف را ثبت‌نام نمی‌کنند، اظهار کرد: بدیهی است که خانواده به دنبال ثبت‌نام فرزندان در مدارسی هستند که از کیفیت لازم برخوردار باشد چراکه فرزندان سرمایه‌های خانواده هستند.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها تمایل دارند تا فرزندان از یک وضعیت آموزشی خوب بهره‌مند شوند، افزود: شاید همین یکی از دلایل مهمی است که سبب شده تا بر بهبود کیفیت مدارس دولتی تمرکز کنیم.

شایستگی مدارس دولتی افزایش یابد

در واقع مدرسه‌های دولتی که امروز گاه با نقدهایی روبه‌رو می‌شوند باید به چنان شایستگی و قابلیتی برسند که خانواده بدون هیچ تردیدی فرزند خود را در نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت ثبت‌نام کنند

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در واقع مدرسه‌های دولتی که امروز گاه با نقدهایی روبه‌رو می‌شوند باید به چنان شایستگی و قابلیتی برسند که خانواده ها بدون هیچ تردیدی فرزند خود را در نزدیک‌ترین مدرسه محل سکونت ثبت‌نام کنند.

کمرئی یادآورشد: همان عارضه ضعف کیفیت مدارس دولتی ازجمله کیفیت پایین در اداره مدرسه، عملکرد منجر به یادگیری و آموزش و علائم از خروجی ناکارآمد مدرسه بر فکر و روح خانواده اثر گذاشته است.

حذف دانش‌آموزان مورد تایید نیست

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مدارس می‌توانند دانش‌آموزان با نمره ضعیف را ثبت‌نام نکنند، توضیح داد: مکانیزم ثبت‌نام ممکن است که از یک محدوده بندی ثبت‌نام تبعیت کند اما حذف دانش‌آموز در هیچ جا و هیچ وقت مورد حمایت سیستم آموزشی نبوده و نیست.

مشاور وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اساس وجود مدرسه جذب و حمایت دانش‌آموزان است اما محدوده بندی در شهرهای بزرگ اجتناب ناپذیر است چراکه با انباشتی از دانش‌آموزان روبه رو خواهد شد که هم کیفیت و هم کمیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کمرئی عنوان کرد: بهتر است که جامعه هم با محدوده بندی همراهی کند و حق ثبت‌نام دانش‌آموز در نزدیک‌ترین مدرسه بتواند به او داده شود و دغدغه خانواده کاهش یابد.

کیفیت مدرسه دولتی دغدغه نظام است

وی درباره راهکارها برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی اظهار کرد: موضوع کیفیت آموزشی در مدارس دولتی دغدغه نظام است که در جستجوی راه‌هایی برای بهبود این موضوع هستیم.

کمرئی با بیان اینکه مباحث تئوریک برای بهبود وضعیت مدارس دولتی و موانع اجرایی فراوان برای این موضوع وجود دارد، افزود: سیستم آموزشی فعالیت می‌کند اما مورد نقد است که چرا خروجی‌ها قابلیت لازم را ندارد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سند تحول تراز مدرسه به گونه‌ای تعریف شده که با وضعیت فعلی ما به نوعی تطابق ندارد. وزارت آموزش و پرورش در دوره جدید تصمیم دارد که به دنبال برنامه‌های پیشین کیفیت بخشی، یک اقدام ناظر به کیفیت مدرسه را در پیش گیرد.

نیازمند انسجام فکری در حوزه نخبگانی هستیم

کمرئی یادآورشد: این موضوع از نظر تئوریک هم وحدت نظری در آن وجود ندارد، ابتدا باید در حوزه نخبگانی به یک انسجام فکری در مقوله کیفیت مدارس دولتی در سطح مدرسه برسد، سپس با راهکارهای اجرایی به سمت عملیاتی شدن ببرد. بهبود مدارس دولتی بدون توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران و معلمان امکان‌پذیر نیست بنابراین احتمال اینکه نظام آموزشی بر بهبود مدیران و توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان متمرکز شود، بیشتر است.

وی با بیان اینکه بهبود شایستگی مدیران کانونی‌ترین مساله در بهبود مدرسه است، گفت: مدیران هستند که همه طراحی‌های آموزشی را انجام می‌دهند و معلمان را در جهت بهبود هدایت می‌کنند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: اینکه امروز مدارس این قابلیت را دارند یا خیر، قابل نقد است. اگر مدیران در این جهت آموزش داده شوند، قادر هستیم که توجه بیشتری به امکانات مدرسه کنیم.

حذف دانش‌آموزان مورد تایید نیست

 

ارزیابی شایستگی‌ دانش‌آموزان بهبود بخشد

کمرئی با تاکید بر اینکه برنامه‌های آموزشی باید بهبود بخشد، گفت: در زمینه خروجی و عملکرد مدارس باید شاهد وضعیت بهتری از نظر پیامدهای تربیتی یعنی بهبود شاخص‌هایی باشیم که به ارزیابی شایستگی‌های دانش‌آموزان به عنوان خروجی معطوف می‌شود.

وی افزود: همچنین بهبود عملکرد یعنی شاخص‌هایی که به نتایج عملکردی مدرسه از بهبود نمره تا شاخص‌های کمی و نظایر مربوط می‌شود. اکنون در مرحله طراحی هستیم و همچنین اینکه این طراحی باید از طریق حوزه نخبگانی محک زده شود تا این سیاست‌ها به یک برنامه عملیاتی در سطح مدرسه تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره راهکار بهبود کیفیت مدارس دولتی گفته بود: معلمان مدارس دولتی به لحاظ انگیزه و کیفیت در ارائه آموزش بهتر هستند، بنابراین باید روی مهارت‌های سواد پایه تأکید کنیم.

وی یادآورشد: این اشتباه است که گمان کنیم مشکل یادگیری دانش آموزان از معلم است، حال آنکه تراکم بالای کلاس‌های درس باعث یادگرفتن دانش آموزان می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون ۷ هزار و ۷۰۰ کلاس درس با جمعیت بالای ۴۰ نفر داریم و برای رسیدن به عدالت آموزشی باید تراکم بالای کلاس‌های درس را کاهش داد.

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش ۱۶ میلیون و ۶۱۵ هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید در ۱۱۷ هزار ۱۴۰ مدرسه ثبت نام و سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.