درآمد ۴.۷۴ میلیون دلاری فوتبال ایران

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 04 مهر 1403 - 11:25
بر اساس آمار منتشر شده از سوی فیفا، فوتبال ایران به نسبت نقل و انتقالات بین‌المللی تابستان سال‌های گذشته روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته و درآمدزاتر شده است.

به گزارش ایسنا، فیفا در گزارشی به بررسی هزینه‌های انجام شده در نقل و انتقالات تابستانی پرداخته است. در این گزارش نقل و انتقالات هر کشور بر اساس شش فاکتور تعداد بازیکنان ورودی و خروجی، هزینه رضایت‌نامه برای خرید و فروش بازیکنان و نرخ رشد نقل و انتقالات ورودی و خروجی ارزیابی شده است. همچنین اعداد و ارقام آن بر اساس داده‌های سیستم TMS بوده که به این معناست که فقط نقل‌وانتقالات بین‌المللی لحاظ شده و موارد داخلی در آن به حساب نیامده است.

به عنوان مثال، انتقال کاکوتا به استقلال، ژوائو و محمدی به پرسپولیس، انزونزی به سپاهان، سحرخیزان به اورنبرگ یا حسین‌نژاد به دینامو ماخاچ‌قلعه در این آمار لحاظ شده اما نقل و انتقالات داخلی مانند فرشاد احمدزاده از سپاهان به پرسپولیس یا محمدحسین اسلامی از ذوب آهن به استقلال در آن به حساب نیامده است.

فوتبال ایران در نقل و انتقالات تابستانی

بازیکنان ورودی: ۳۰

بازیکنان خروجی: ۱۹

پرداخت رضایت‌نامه: ۶۱۳ هزار دلار

دریافت رضایت‌نامه: ۴.۷۴ میلیون دلار

بر اساس آمار منتشر شده از سوی فیفا، ۳۰ بازیکن جدید در نقل و انتقالات تابستانی وارد فوتبال ایران شدند و ۱۹ بازیکن هم خارج شدند. در این بین باشگاه‌های ایرانی ۶۱۳ هزار دلار بابت پرداخت رضایت‌نامه بازیکنان مدنظرشان هزینه کردند که نسبت به آمار مشابه سال گذشته کاهش ۱۵.۸ درصدی به ثبت رسیده است.

باشگاه‌های ایرانی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۳ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۶۵۰ هزار دلار بابت خرید بازیکن پول رضایت‌نامه داده بودند که در مجموع نشان‌دهنده روند کاهشی است که به نظر می‌رسد به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای دو فصل اخیر رقم خورده است.

جزئیات مالی نقل و انتقالات بین‌المللی تابستان/ درآمد ۴.۷۴ میلیون دلاری فوتبال ایران
هزینه پرداختی از سوی باشگاه‌های ایران در نقل و انتقالات تابستانی

افزایش قابل توجه درآمد باشگاه‌های ایرانی در نقل و انتقالات

نکته جالب توجه این آمار، درآمد قابل توجه فوتبال ایران از فروش بازیکن بوده است؛ موردی که در سال‌های گذشته به چشم نمی‌خورد و منجر به رشد ۵۰% درآمد حاصل از نقل و انتقالات شده است. بر اساس آمار فیفا، فوتبال ایران در این پنجره نقل و انتقالاتی ۴.۷۴ میلیون دلار بابت فروش بازیکنان درآمدزایی کرده‌ است. این موضوع به این معناست که باشگاه‌های ایرانی در مجموع ۴ میلیون و ۱۲۷ هزار دلار سود کرده‌اند.

این ارقام در شرایطی ثبت شده که بر اساس این آمار، باشگاه‌های ایرانی در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ درآمدی از نقل و انتقالات بین‌المللی نداشتند و فقط سال گذشته کمتر از ۱.۵ میلیون دلار بابت فروش بازیکنان درآمدزایی کرده بودند. احتمالا یکی از دلایلی که باشگاه‌های ایرانی به دنبال کسب درآمد از فروش بازیکن رفته‌اند، دستورالعمل سقف بودجه بوده چرا که باشگاه‌ها می‌توانند معادل درآمدشان از فروش بازیکن به سقف بودجه‌شان اضافه کنند.

جزئیات مالی نقل و انتقالات بین‌المللی تابستان/ درآمد ۴.۷۴ میلیون دلاری فوتبال ایران
درآمد باشگاه‌های ایرانی از فروش بازیکن در ۵ سال اخیر

پیر شدن نقل‌وانتقالات فوتبال ایران

بر اساس آمار فیفا، بازیکنانی که در نقل و انتقالات بین‌المللی فوتبال ایران دخیل بودند، مسن‌تر شده‌اند. باشگاه‌های ایرانی در سال ۲۰۲۰ میانگین سنی زیر ۲۴ سال را در نقل و انتقالات تابستانی ثبت کردند اما با افزایش میانگین سنی، این آمار به ۲۸ سال در ۲۰۲۴ رسیده است.

همچنین بر اساس این آمار، میانگین سنی نقل و انتقالات بین‌المللی ایران در سال ۲۰۲۰ پایین‌تر از میانگین آسیا بوده اما امسال از میانگین آسیا پیشی گرفته است.

جزئیات مالی نقل و انتقالات بین‌المللی تابستان/ درآمد ۴.۷۴ میلیون دلاری فوتبال ایران
میانگین سنی نقل و انتقالات بین‌المللی ایران طی ۵ سال
جزئیات مالی نقل و انتقالات بین‌المللی تابستان/ درآمد ۴.۷۴ میلیون دلاری فوتبال ایران
میانگین سنی نقل و انتقالات بین‌المللی ایران در قیاس با AFC و یوفا

ترین‌های نقل و انتقالات تابستانی فوتبال دنیا

فوتبال آسیا

بیشترین پرداخت رضایت‌نامه

۱. عربستان: ۴۳۱ میلیون دلار
۲. قطر: ۸۹.۴ میلیون دلار
۳. امارات: ۳۵.۹ میلیون دلار
۴. ژاپن: ۸.۹۶ میلیون دلار
۵. کره جنوبی: ۳.۵۷ میلیون دلار
۶. چین: ۱.۵۲ میلیون دلار
۷. ایران: ۶۱۳ هزار دلار

جزئیات مالی نقل و انتقالات بین‌المللی تابستان/ درآمد ۴.۷۴ میلیون دلاری فوتبال ایران


بیشترین دریافت رضایت‌نامه

۱. عربستان: ۲۷.۶ میلیون دلار
۲. ژاپن: ۲۰.۸ میلیون دلار
۳. قطر: ۷.۶ میلیون دلار
۴. کره جنوبی: ۴.۸۸ میلیون دلار
۵. ایران: ۴.۷۴ میلیون دلار

فوتبال دنیا

بیشترین پرداخت رضایت‌نامه

۱. انگلیس: ۱.۶۹ میلیارد دلار
۲. ایتالیا: ۸۲۵ میلیون دلار
۳. فرانسه: ۶۹۷ میلیون دلار
۴. اسپانیا: ۵۹۹ میلیون دلار
۵. آلمان: ۵۷۲ میلیون دلار
۶. عربستان: ۴۳۱ میلیون دلار

بیشترین دریافت رضایت‌نامه

۱. انگلیس: ۱.۲۵ میلیارد دلار
۲. فرانسه: ۷۵۶ میلیون دلار
۳. اسپانیا: ۵۵۶ میلیون دلار
۴. پرتغال: ۴۹۵ میلیون دلار
۵. آلمان: ۴۸۲ میلیون دلار

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید