معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس یادآور شد: ما نیازمند ارتباطات بیشتر با کشور ارمنستان در حوزه گردشگری هستیم که آغاز فرآیند صدور مجوز عبور گمرکی برای تسهیل ورود خودروهای کشور ارمنستان به ایران میتواند نقش مهمی در این راستا ایفا کند و شاهد حضور تعداد بیشتری از گردشگران در این منطقه باشیم.
مرتضی عابدین، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کاپان ارمنستان نیز در این باره گفت: عدم صدور مجوز عبور گمرکی در گذشته مورد انتقاد مسئولین و مردم محلی کشور ارمنستان بود و اتباع این کشور جهت ورود خودروهای شخصی به کشورمان باید هزینه بسیار زیادی را پرداخت میکردند.
وی اظهار کرد: آغاز این فرآیند منجر به افزایش مراودات و توسعه ارتباطات مردمی بین دو کشور دوست و همسایه ایران و ارمنستان خواهد شد.
کارن بالیان، مشاور ارشد استانداری و مرزبانی استان سیونیک ارمنستان نیز در مراسم آغاز فرآیند صدور مجوز عبور گمرکی برای تسهیل ورود خودروهای کشور ارمنستان به ایران خاطرنشان کرد: دیدارهای متعدد و مهمی در زمینه تقویت روابط بین دو کشور ارمنستان و ایران صورت پذیرفته است و آمادگی همکاری در راستای توسعه گردشگری بین ۲ کشور هستیم.
وی تأکید کرد: با آغاز صدور مجوز عبور گمرکی به خودروهای ارمنی شاهد افزایش حضور گردشگران و مسافران کشور ارمنستان در ایران به خصوص منطقه آزاد ارس خواهیم بود و روابط بین ۲ کشور را در این بخش تقویت خواهد کرد.
منطقه آزاد ارس شامل بخش هایی از دو شهرستان جلفا و خداآفرین در شمالغرب ایران در نقطهٔ صفر مرزی و در مجاورت با کشور ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.
واردات خودرو ممکن است با موانع بالقوهای مواجه شود که میتواند تأثیر زیادی بر این فرآیند داشته باشد. برخی از این موانع عبارتند از:
تعرفههای گمرکی: مالیاتهای بالا و تعرفههای گمرکی میتوانند هزینه واردات را افزایش دهند و واردات خودرو را برای مصرفکنندگان گرانتر کنند.
قوانین و مقررات: هر کشور ممکن است قوانین خاصی درباره واردات خودرو داشته باشد، از جمله استانداردهای ایمنی و زیستمحیطی که باید رعایت شوند.
محدودیتهای وارداتی: برخی کشورها ممکن است محدودیتهایی برای تعداد خودروهای وارداتی یا نوع خودروها (مانند خودروهای دستدوم) اعمال کنند.
نوسانات ارزی: تغییرات در نرخ ارز میتواند بر هزینههای واردات تأثیر بگذارد و موجب عدم پیشبینیپذیری شود.
رقابت با تولید داخلی: در برخی کشورها، صنایع خودروسازی داخلی ممکن است به دلیل واردات خودرو تحت فشار قرار گیرند و دولتها به همین دلیل محدودیتهایی برای واردات اعمال کنند.
زنجیره تأمین: مشکلات در زنجیره تأمین جهانی، مانند کمبود قطعات یا مشکلات لجستیکی، میتواند واردات خودرو را تحت تأثیر قرار دهد.
عوامل سیاسی و اقتصادی: نوسانات سیاسی و اقتصادی در کشور مبدا یا مقصد میتواند بر روند واردات تأثیر بگذارد.
عوامل فرهنگی و اجتماعی: نگرشهای فرهنگی نسبت به خودروهای خارجی یا ترجیح مصرفکنندگان برای خرید محصولات داخلی میتواند بر واردات تأثیرگذار باشد.
این موانع میتوانند باعث کاهش میزان واردات و تأثیر بر قیمتها و دسترسی مصرفکنندگان به خودروهای جدید شوند.