۱۹۸ دانش‌آموز ‌ناشنوا در کردستان مشغول به تحصیل هستند

خبرگزاری ایسنا دوشنبه 09 مهر 1403 - 09:56
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: ۱۹۸ دانش‌آموز کم شنوا،نیمه شنوا و ناشنوای مطلق در مدارس استثنایی وعادی استان تحصیل می کنند.

طالب محمدی امروز دوشنبه(۹ مهر) در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تبریک فرارسیدن ۳۰ سپتامبر(۹ مهر) روز جهانی ناشنوایان و کم شنوایان، اظهارکرد: ۱۹۸ دانش‌آموز آسیب‌دیده شنوایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی ـ فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: این دانش‌آموزان در مدارس استثنایی۱۲شهرستان و منطقه سنندج ناحیه ۱و۲، مریوان، سقز، کامیاران، دهگلان، قروه، بانه، دیواندره، بیجار، موچش و سروآباد از آموزش و پرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت می‌کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان تصریح کرد: امسال روز جهانی ناشنوایان به شعار ‌«زبان دست‌ها را بشنویم و درک کنیم» مزین شده است تا پیام برابری، مشارکت اجتماعی، برابر سازی فرصت‌های شغلی و اجتماعی برای افراد ناشنوا و کم شنوا را بیش از پیش ترویج دهد.

وی افزود: همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی، تربیت و تأمین مدرس زبان اشاره، هوشمندسازی مدرسه باغچه بان مریوان، بهره مندی دانش آموزان دارای آسیب شنوایی استان از خدمات رایگان کتابخانه مرکزی سنندج، معرفی دانش‌آموزان (کم بضاعت) به بهزیستی و جلب مشارکت خیرین جهت تأمین خدمات توان بخشی ویژه این دانش‌آموزان را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش استثنایی استان برشمرد.

محمدی با بیان اینکه معلولیت مشکل فرد نیست بلکه اساسا مشکل جامعه است، افزود: افراد با آسیب شنوایی آثار ظاهری چندان مشخصی ندارند و متاسفانه چالش‌های اجتماعی، روانشناختی و عملکردی وضعیت دشواری را پیش روی آنان قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه با تشخیص به‌موقع و مداخله به هنگام می‌توان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، تصریح کرد: جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های یاری‌رسان باشد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: نابینایی، ناشنوایی، معلولیت‌های جسمی و حرکتی، ناتوانی‌های ذهنی و بیماری‌های مختلف گاه از لحظه تولد و گاه در مسیر زندگی برای هر شخص اتفاق می‌افتد، اما بی‌اطلاعی از شرایط این افراد و نبود آگاهی از نحوه ارتباط با آنان، سبب بروز رفتارهای بعضا خشونت آمیز و انزوای گروه قابل توجهی از جامعه می‌شود.

محمدی با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، تأکید کرد: کاهش یادگیری مهارت‌های اجتماعی، افت مهارت‌های شغلی و تحصیلی و کناره‌گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمده‌ای عنوان کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر هزینه های بالای توانبخشی با آن مواجهه می شود.

انتها پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.