عباس فتحعلیپور، مجری خط مترو در مورد خط ۶ متروی تهران گفت: چهار ایستگاه باقیمانده شامل نجاتاللهی، سرباز، خراسان و ۱۷ شهریور هستند. وی افزود: در حال حاضر، ساخت ایستگاه ۱۷ شهریور توسط همکاران ما در حال انجام است و مسئولیت ساخت سه ایستگاه دیگر (نجاتاللهی، سرباز و خراسان) بر عهده ماست.
وی ادامه داد: اختلاف جزئی در درصد پیشرفت اجرایی هر ایستگاه (حدود ۴ یا ۵ درصد) وجود دارد، اما این مسائل در زمان باقیمانده حل خواهد شد و افتتاح آنها برای اسفند ماه یا اواخر بهمن برنامهریزی شده است. در صورت عدم بروز مشکلات غیرمنتظره، تمامی ایستگاهها بهطور همزمان افتتاح خواهند شد. سه ایستگاه از خط ۶ متروی تهران در اواخر بهمن ماه سال جاری به طور همزمان به بهرهبرداری میرسد.
مجری خط ۶ متروی تهران خاطرنشان کرد: هزینه تکمیل هر ایستگاه، شامل بخشهای ساختمانی و تجهیزات، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است البته این مبلغ برای حداقل الزامات بهرهبرداری و آمادهسازی ایستگاهها به منظور افتتاح رسمی در نظر گرفته شده است با این حال تأمین اعتبار خط ۶ یکی از اولویتهای امسال بوده و تلاش داریم تا این بودجه در سریعترین زمان ممکن تأمین تا مراحل باقیمانده تکمیل شود.
۱۶ اسفند سال ۱۳۷۷ بود که اولین قطار در خط ۵ متروی تهران و حومه به حرکت در آمد. و اکنون با گذشت ۲۵ سال از حرکت اولین قطار از تهران بهسمت کرج، ۱۵۰ ایستگاه در حال خدماترسانی به شهروندان است.
در این سالها، متروی تهران فراز و نشیبهای زیادی را پشتسر گذاشت و در هر دوره مدیریتی توسعه این حملونقل پاک در دستور کار مدیران شهری قرار داشت. البته در برخی سالها این امر با کندی زیاد و بیمهری دولت و شهرداری مواجه شد. اما اکنون قطار پیشرفت مترو بهسرعت در حرکت و دسترسی هرچه بیشتر تهرانیها به ایستگاههای مترو رو به افزایش است.
توسعه متروی تهران یکی از بزرگترین پروژههای حملونقل عمومی در ایران است. که با هدف بهبود وضعیت ترافیک شهری و آلودگی هوا انجام میشود. پروژه متروی تهران با برخورداری از چندین خط عملیاتی و خطوط در حال ساخت، نقشی اساسی در سیستم حملونقل عمومی پایتخت ایفا میکند. که در این گزارش به بررسی کلی روند ساخت و توسعه متروی تهران در خط ۶ میپردازیم.
خط ۶ متروی تهران به طول تقریبی ۳۲ کیلومتر شامل ۲۷ ایستگاه است که با احتساب بخش توسعه جنوبی (از دولتآباد تا شهرری)، طول آن به ۴۲ کیلومتر و تعداد ایستگاه هایش به ۳۲ ایستگاه میرسد.
در حال حاضر خط ۶ متروی تهران با ۲۳ ایستگاه در حال خدمترسانی به شهروندان است و تکمیل ۳ ایستگاه میدان خراسان، سرباز و استاد نجاتاللهی نیز به طور همزمان دنبال میشود و همزمان با پیگیری عملیات عمرانی ایستگاههای باقی مانده بدنه اصلی این خط، اقدامات تکمیلی قسمت توسعه جنوبی آن نیز در حال انجام است.
این خط که از سال ۱۳۹۸ از ایستگاه شهرک دولتآباد فعالیت خود را آغاز کرد، از حرم شاه عبدالعظیم و محله نفرآباد آغاز میشود و پس از طی یک مسیر جنوب به شمال در ایستگاه مترو ابن بابویه با خط ۱۱، در ایستگاه مترو شهدای دولتآباد با خط ۹، در ایستگاه مترو بعثت با خط ۸، در ایستگاه مترو شهدای هفده شهریور با خط ۷، در ایستگاه مترو میدان شهدا با خط ۴، در امام حسین(ع) با خط ۲، در ایستگاه مترو شهدای هفتم تیر با خط ۱، در ایستگاه مترو میدان ولیعصر(عج) با خط ۳، در ایستگاه مترو دانشگاه تربیت مدرس با خط ۷، در ایستگاه مترو شهرک آزمایش با خط ۸، در ایستگاه مترو آیتالله کاشانی با خط ۴، در ایستگاه مترو شهران با خط ۹ و در ایستگاه مترو شهدای کن با خط ۱۰ تقاطع دارد و سپس به سمت غرب امتداد مسیر داده و به محدوده شمال غربی تهران میرسد و به ایستگاه مترو کوهسار منتهی میشود.