به گزارش خبرآنلاین، منبع اصلی اطلاعات این داستان از CNN است، در مقاله ای که توسط برد لندون و وین چانگ نوشته شده و در ۱۰ مارس ۲۰۲۳ منتشر شده است.
برخلاف بسیاری از ماموریت های جنگ سرد که کاملاً از حالت طبقه بندی خارج شده اند – دولت فدرال ایالات متحده یک قانون کلی ۲۵ ساله برای از طبقه بندی خارج کردن اطلاعات حساس دارد و اکنون ۳۲ سال و ۹ ماه از پایان جنگ سرد می گذرد – جزئیات این مأموریتهای U-2 با هدایت خلبانان تایوانی، بیش از ۵۰ سال بعد هنوز هم بسیار سری باقی مانده است.
به نقل از روزیاتو، این احتمالاً حداقل تا حدی به دلیل این واقعیت است که خلبانان نیروی هوایی جمهوری چین (تایوان امروزی) که هدایت هواپیماهای جاسوسی بانوی اژدها را بر عهده داشته و ظاهراً در “بخش شناسایی و تحقیقات هواشناسی” مشغول به کار شده بودند، در واقع در حال جمع آوری اطلاعات در مورد برنامه موشکی هسته ای نوپای آن زمان چین سرخ (که قبل از بروز اختلاف میان چین و شوروی از اتحاد جماهیر شوروی کمک دریافت می کرد) بودند …و البته تهدید هسته ای چین امروزه نیز همچنان واقعی باقی مانده است.
این خلبانان گمنام تایوانی U-2 در زیر آن هویت پوششی معروف «شناسایی و تحقیقات هواشناسی» به اسکادران گربه سیاه (黑貓中隊؛ Hēimāo Zhōngduì) (یا به طور رسمی تر، اسکادران ۳۵ ) معروف بودند.
گربههای سیاه مأموریتهای جسورانه خود را در سال ۱۹۶۱ و تحت رهبری سرهنگ لو ژیلیانگ آغاز کردند- که رکورد طولانیترین دوران خدمت به عنوان فرمانده اسکادران واحد را دارد- و این عملیات ها تا سال ۱۹۷۴ ادامه داشت. این خلبان ها با پرواز از پایگاه هوایی تائویوان در جنوب شرقی فرودگاه بینالمللی غیرنظامی تائویوان، در مجموع ۱۹ فروند هواپیمای U-2 در اختیار داشتند، در حالی که ۲۶ خلبان تایوانی با موفقیت آموزش پرواز با U-2 را در ایالات متحده به پایان رسانده بودند. این خلبان ها ۲۲۰ ماموریت عملیاتی را در طی ۱۴ سال انجام دادند که حدود نیمی از آن ها بر فراز چین صورت گرفت.
با این وجود، مشخص شده است که تمام پنج فروند U-2 گربه های سیاه همگی در یک درگیری سرنگون نشدهاند بلکه در کل تاریخ ماموریت های اسکادران ۳۵ ، با اسم رمز عملیات تیغ، این تعداد هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز چین ساقط گردیده است.
هنگامی که شوروی فهمید که چگونه U-2های آمریکایی را با موشک زمین به هوا S-75 Dvina (نام در ناتو: SA-2 “Guideline”) ساقط کند، برای چین کمونیستی نیز این کار آسان شد. دراگون لیدی یک هواپیمای رادارگریز نیست و بنابراین برای رادار نامرئی نبود و با حداکثر سرعت هوایی ۰.۷۱۵ ماخ (۷۶۰ کیلومتر در ساعت) U-2 آنقدر سریع نبود که بتواند مانند یکی دیگر از هواپیماهای جاسوسی معروف طراحی شده توسط بخش Skunk Works لاکهید، SR-71 Blackbird، که سریعترین هواپیمای هواتنفسی ساخته شده تاکنون است (با سرعت بیش از ۳ ماخ)، از این موشک ها پیشی بگیرد.
در اینجا مشخصات پنج فروند U-2 نیروی هوایی تایوان آمده است که بر فراز چین ساقط شدند:
۹ سپتامبر ۱۹۶۲ : U-2C شماره ۳۷۸ به خلبانی سرگرد چن هوآی (کشته شد)
۱ نوامبر ۱۹۶۳: U-2C شماره ۳۵۵ به خلبانی سرگرد یه چانگتی (اسیر شد، در سال ۱۹۸۲ آزاد شد)، ساقط شده توسط گردان دوم یو ژنگ هوا (آتشبار زمین به هوای SA-2).
۷ ژوئیه ۱۹۶۴: U-2G شماره ۳۶۲ به خلبانی سرهنگ دوم چنلی نانپین (کشته شد)، توسط گردان دوم ژنگهوا بر فراز فوجیان ساقط شد.
۱۰ ژانویه ۱۹۶۵ : U-2C شماره ۳۵۸ به خلبانی سرگرد چانگ لییی (اسیر شد، در سال ۱۹۸۲ آزاد شد)، توسط وانگ لین و اولین گردانش بر فراز بائوتو سرنگون شد.
۸ سپتامبر ۱۹۶۷: U-2C شماره ۳۷۳ به خلبانی سروان هوانگ جونگ پی (کشته شد)، توسط شیا کانفنگ و گردان چهاردهم بر فراز جیاکسینگ ساقط شد.
هواپیماهای ساقط شده اکنون کجا هستند؟
حداقل یکی از U-2 های سرنگون شده، U-2C 56-6691 (با نام مستعار شماره ۳۵۸، هواپیمای سرگرد چانگ لییی)، به عنوان یک غنیمت جنگی در موزه نظامی انقلاب خلق چین در هایدان، پکن به نمایش گذاشته شده است.
آخرین بانوی اژدهای نیروی هوایی تایوان در ۲۹ ژوئیه ۱۹۷۴ به نیروی هوایی ایالات متحده بازگردانده شد و از پایگاه هوایی تائویوان به پایگاه هوایی ادواردز، کالیفرنیا پرواز کرد.
۵۸۵۸