تولید ۹۵ درصد نسخ به صورت الکترونیکی

صدا و سیما سه شنبه 17 مهر 1403 - 20:28

تولید ۹۵ درصد نسخ به صورت الکترونیکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما،برنامه میز اقتصاد شبکه خبر موضوع پیگیری حذف کاغذ از بیمه‌های تکمیلی را با حضور آقایان مهدی مختاری - معاون فناوری‌های نوین بیمه مرکزی ،  دامون خدابنده - رئیس مرکز فناوری اطلاعات آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی (در دیگر استودیو)، پوریا نسیمی - مشاور مرکز مدیریت آمار فناوری اطلاعات وزارت بهداشت،  زمانی - معاون دفتر فناور‌ی اطلاعات سازمان غذا و دارو (به صورت تلفنی) بررسی کرد.

مقدمه : همانطور که در ابتدای خبر خدمت شما عرض کردم می‌خواهیم پیگیری بکنیم وضعیت حذف کاغذ بیمه‌های تکمیلی را، به طور کلی بخواهم عرض کنم طرح غیر حضوری شدن بیمه‌های تکمیلی دارو را بخواهیم بررسی بکنیم این فرآیند حذف کاغذ را پیگیری بکنیم این که شما می‌روید داروخانه، دارویی تهیه می‌کنید این فاکتورش را می‌گیرید باید بروید دنبال پول بیمه تکمیلی و این‌ها این فرآیند در یک حالت ایده آلی باید حذف شود، راجع به جزئیات آن صحبت می‌کنیم که این حذف چگونه باید صورت بگیرد. در برنامه قبلی یک پیشرفت ده درصدی را شاهد بودیم می‌خواهیم ببینیم که تقریبا در این یکی دو ماهی که گذشته از برنامه قبل تا الان چقدر این فرآیند بهبود پیدا کرده؟ چقدر پیشرفت کرده؟ تقریبا چیزی که آمار آمده از بیمه مرکزی این است که نسخ فرآیند طی شدن مسیری که باید انجام می‌شده بهتر شده، اما با حد مطلوب و ایده آل خودش فاصله زیادی دارد. جزئیات بیشتر آن را بررسی خواهیم کرد.

 نسخه باید الکترونیکی ثبت شود شما به داروخانه باید مراجعه کنید داروخانه باید همه آن نسخه را در سامانه‌ای که متصل است به وزارت بهداشت، بیمه سلامت و بیمه تامین همه این‌ها به هم متصل اند آنجا تمام و کمال ثبت کند و بعد این اطلاعات از بیمه‌ها برسد به وزارت بهداشت آنجا یک پالایشی بشود و برسد به بیمه مرکزی و بدون این که شما کاغذی بگیرید و جایی مراجعه کنید هر چه هزینه کردید و بیمه تکمیلی تان هر سقفی که باید به شما پرداخت کند را طی بازه زمانی مشخصی که قانون تعیین کرده به شما پرداخت کند حالا چه بیمه تکمیلی شما با آن داروخانه که بحث ما داروخانه هاست قرارداد داشته باشد و چه نداشته باشد، اما چرا این اتفاق تمام و کمال نمی‌افتد؟ موضوع برنامه امروز است که می‌خواهیم ببینیم چقدر با این هدف ایده آلی که قانونگذار ترسیم کرده ما فاصله داریم کدامیک از اعضای این چرخه که خدمت شما عرض کردم کارشان را درست انجام نمی‌دهند که سبب شده امروز اگر خدایی نکرده هر کدام از ما بیماری داریم نیاز داریم که برویم دارویی تهیه بکنیم، داروخانه‌های مختلف قیمت‌های مختلفی می‌دهند، خیلی هم شاید بیمار درگیر بیماریش اش و هزینه‌های درمانش است خیلی شاید توجه نکند یکسری تخلفاتی شاید این وسط رخ بدهد که جزئیات بیشتر آن را با میهمانان برنامه واکاوی خواهیم کرد.

سوال: آقای مختاری، یک آماری برای ما و بینندگان بفرمایید که چقدر از این نسخی که در گزارش راجع به آن صحبت شد در مقدمه صحبت شد الان الکترونیکی دارد کارهایش انجام میشود نسبت به برنامه قبلی که با هم صحبت کردیم تا الان چقدر کار پیشرفت داشته است؟
مختاری: آمار از اول فروردین ۱۴۰۳ تعداد نسخی که برای بیمه‌های تکمیلی ارسال شده تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، دو میلیون و ۹۰۰ تقریبا نزدیک به سه میلیون نسخه برای ما ارسال شد، در این ۱۵ روز گذشته من آمار، چون تغییراتی که شما فرمودید در این چند روز اخیر بوده، هم وزارت بهداشت یک بخشنامه جدید زد ۳ مهر که همه اقلام باید ثبت شود و هم غذا دارو یک حرکتی زده و در گزارش هم فرمودید از اول مهر تا ۱۵ مهر یک میلیون و تقریبا ۳۰۰ هزار نسخه که البته این هم سهم تامین اجتماعی است وگرنه بقیه بیمه‌های پایه را ما نداریم سلامت را همچنان آمار خیلی پایین است نزدیک به ۴۶ هزار تا، نیرو‌های مسلح هیچی و سایر موضوعات هم اصلا نزدیک به صفر است.

سوال: این ۱۵ روز را هم فکر کنم، چون می‌خواستید بیایید در برنامه یک تغییر شگرفی ایجاد شده. 
مختاری: خب بالاخره این اتفاق افتاده البته من جا دارد تشکر بکنم از بچه‌های تامین اجتماعی
سوال: خوب است ماهی یک بار اگر برنامه ما بیایید فکر کنم کلا کارتان راه می‌افتد
مختاری: بله، به اندازه ۵۰ درصد شش ماه در این ۱۵ روز برای ما نسخه ارسال شده، اما مشکلات نسخ هنوز مرتفع نشده
سوال: چقدر از این آماری که با هم صحبت می‌کنیم پرداخت شده؟
مختاری: این آماری که ما از بیمه‌های تکمیلی گرفتیم نزدیک به سی درصد از این‌ها به صورت الکترونیکی رفته و پرداخت شده و ۷۰ درصد بخاطر آن مشکلاتی که وجود دارد باز هم نیاز دارد که آن بیمار مدارکی را ارسال بکند اگر می‌خواهد سهمش را کامل آن چیزی که پرداخت کرده را پرداخت بکند ...

سوال: آن سی درصدی که دارید اشاره می‌کنید آن سی درصدی است که اساسا نه فاکتوری برده جایی نه کاری کرده، صرفا از طریق این که این چرخه کامل انجام شده پول در حساب بیمه گذار آمده درست است؟ 
مختاری: بله
سوال: این سه میلیونی که اشاره کردید در شش ماه، این یک میلیون و خورده‌ای که اشاره کردید در ۱۵-۲۰ روز گذشته چقدر از کل نسخه‌ها را تشکیل می‌دهند یعنی ما چقدر از کل داده‌ها را داریم که به شما الان به دستتان برسد؟
مختاری: آمار کلی را که مجموعه وزارت بهداشت و تامین اجتماعی بگویند، آماری که ما از دوستان شنیدیم و مبتنی بر آن هم من عرض می‌کنم، دقیق آن را خود دکتر نصیری بفرمایند روزانه من فکر می‌کنم نزدیک به ۵۰۰ هزار نسخه الکترونیکی در کشور دارد تولید می‌شود که از این تعداد هنوز ما خیلی فاصله داریم، عددی که نیاز است به دست بیمه‌های تکمیلی برسد، یک بخشی از آن البته تگ بیمه تکمیلی دارد و بیمه‌های تکمیلی باید پرداخت بکنند از این ۵۰۰ هزار تا همه کسانی که این نسخه را می‌گیرند لزوما بیمه تکمیلی ندارند، اما آمار کلی نسخ را من فکر کنم دوستان تامین اجتماعی بفرمایند.

سوال: آقای نسیمی شماالان می‌توانید بفرمایید که روزانه ما کلا چقدر داریم نسخه صادر می‌شود که در این فرآیندی که با آقای مختاری صحبت کردیم بخش دارو و بعد بفرمایید که ارسال اطلاعات، آقای مختاری بخشی از آن را عنوان کردند از بیمه‌های دیگر، بفرمایید به طور کلی این چرخه اطلاعات چگونه دارد پیش می‌رود و چقدر مشهود است؟ 
نسیمی: در خصوص تعداد نسخ الکترونیکی که به صورت روزانه تولید می‌شود، نزدیک بین دو تا سه میلیون نسخه در روز تولید می‌شود که حدود بالای ۹۵ درصد این نسخ به صورت الکترونیکی هست.

سوال: این‌ها همه برای دارو؟ 
نسیمی: نه، کلیه نسخ
سوال: چقدر از آن دارو است؟
نسیمی: حدود ۷۰ درصد آن نسخ دارویی هست.
سوال: روزانه تقریبا میانگین سه میلیون نسخه می‌توانیم بگوییم صادر می‌شود که ۷۰ درصد آن دارو است، پس یعنی می‌توانیم یک نتیجه‌ای بگیریم از آماری که رسیده دست آقای مختاری این‌ها، یک آمار ناچیز تقریبا بین همه آن اطلاعاتی که تا الان ثبت شده درست است؟ تایید می‌کنید؟
نسیمی: در واقع آن بستری که برای ثبت نسخه الکترونیک است هر چقدر استقبال از آن توسط مراکز درمانی و پزشکان بیشتر باشد این پوشش نسخه الکترونیک خیلی بیشتر خواهد بود.
سوال: الان به نظر شما این فرآیند، فرآیند مطلوبی است در تقریبا هفت ماه فرمودند که چیزی حدود ۴ میلیون یعنی اطلاعات دو روز شما هم نمی‌شود تقریبا، درست است تایید می‌کنید؟
نسیمی: من یک بار خیلی سریع فرآیند را بگویم، فرآیند اینگونه است که در مراکز درمانی نسخه الکترونیک ثبت می‌شود این نسخه از بستر نسخه الکترونیک می‌آید دست وزارت بهداشت می‌رسد و از آن طریق می‌رسد به سمت بیمه‌های تکمیلی، یعنی بیمه مرکزی و این بستر نسخه الکترونیک یک انشعابی از سمت بیمه تامین اجتماعی است یک انشعابی سمت بیمه سلامت است و بیمه نیرو‌های مسلح، در این فرآیندی که اتفاق می‌افتد از مرکز درمانی به بستر بیمه گر پایه و از آنجا به وزارت بهداشت و از وزارت بهداشت به بیمه تکمیلی یک عدم هماهنگی در بحث کدینگ بود، بحث کدینگ دارویی

سوال: کی با کی هماهنگ نبود؟ 
نسیمی: از سمت بیمه گر‌های پایه تا وزارت بهداشت، و وزارت بهداشت تا بیمه تکمیلی این موضوع برطرف شد من می‌خواستم بگویم که ...

سوال: صد در صد؟ یعنی الان دیگر هیچ مشکلی در این زمینه نیست؟ 
نسیمی: ما از جلسه قبلی که در این برنامه داشتیم تا الان یک کار خوبی که انجام شد با کمک سازمان غذا و دارو بود، خود همکاران بیمه مرکزی بودند، وزارت بهداشت و همین طور بیمه تامین اجتماعی اتفاق افتاد که کدینگ دارویی ارائه شد به ایشان ...

سوال: یعنی الان هم سلامت این مشکل برطرف شده هم تامین برطرف شده یعنی این زمینه که در برنامه قبلی خیلی چالش بود این دیگر کلا کنار رفته درست است؟ 

نسیمی: من خیلی جزئی بخواهم بگویم، چون این همکاری را ما بیمه تامین اجتماعی همکاری بهتری داشتند این کدینگ دارویشان را ارسال کردند و این یک نگاشتی اتفاق افتاد و هماهنگ سازی انجام شد و در اختیارشان قرار گرفت و به خوبی هم این موضوع را در پنل شان و در سرویس شان پیاده سازی کردند و ما در آماری که گرفتیم در این ۱۵ روز گذشته ۹ میلیون نسخه از سمت سازمان بیمه تامین اجتماعی دریافت کردیم ولی در بحث ارسال نسخ بیمه سلامت یک مقدار کمبود دیتا وجود داشت یعنی ارسال‌ها .
سوال: یک مقدار یعنی چقدر از صد در صد اطلاعات؟
نسیمی: تقریبا می‌توانم بگویم که نسخه‌ای ارسال نشد در این بازه، ولی تامین اجتماعی خیلی نسخش را با یک درصد بسیار بالایی نود درصد، نسخ شان را ارسال کردند که ما همین نسخ را به صورت کامل در اختیار بیمه مرکزی قرار دادیم.

سوال: پس شما از نظر وزارت بهداشت این روندی که دارد پیش می‌رود روند مطلوبی نیست از سمت بیمه سلامت، تامین را می‌فرمایید که کار انجام می‌شود صد در صد؟ 
نسیمی: بله
سوال: حالا این بخش کدینگ‌ها بود بقیه اش چطور؟
نسیمی: در بحث یک موضوعی داریم، من اول عرایضم گفتم که یک موضوعی هست در رابطه با ثبت اطلاعات یعنی ما هر چقدر هم بستر را آماده کنیم کدینگ مان را هماهنگ کنیم ما همیشه آن معضل ثبت اطلاعات وجود دارد.

سوال: ثبت اطلاعات منظورتان داروخانه است؟ 
نسیمی: بله
سوال: به آن می‌رسیم، آقای خدابنده آقای نسیمی اشاره کرد که تقریبا ۹ میلیون، گفتند بیش از ۹۰ درصد شماگفتید نزدیک به صد در صد، بفرمایید که فرآیند چگونه پیش رفته از سری قبل تا الان؟ تا برنامه امروز چقدر تفاوت کرده و در روز کلا شما چقدر نسخه دارید اساسا؟

خدابنده: من فکر میکنم یک دور این چرخه را با همدیگر مرور کنیم خیلی از این سوالات این وسط مطرح است که این‌ها به نوبه خودش پاسخ داده می‌شود، ما یک سرویسی ارائه شده به اسم سرویس نسخه الکترونیک، این سرویس یک سرویسی نیست که یک سازمان ارائه بدهد این سرویس یک سرویس چند تکه و چند قسمتی است که سازمان‌های مختلف درگیر آن هستند که این بیاید، تجویز بشود، تحویل بشود، ارسال بشود و بعد نهایتا به بیمه مرکزی، بیمه‌های بخش خصوصی و این پول پرداخت شود به بیماران محترم. هر کدام از این قسمت‌ها خودشان یک صاحب دارند یعنی به صورتی که این داده‌ها، حالا من لفظ خارجی اش را به کار نبرم یک مالک دارند که هر کدام باید پاسخگوی قسمت خودشان باشند، در این مدت گذشته که شمامی فرمایید اتفاقا اتفاقات خیلی خوبی افتاد با هماهنگی که انجام شد ما ۹۹ و ۲ دهم درصد دارو‌هایی که تجویز شده بود در رکورد است و ما برای وزارت بهداشت ارسال کردیم. 

سوال: شما در روز چقدر نسخه دارید؟ 
خدابنده: ما نزدیک ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تا نسخه داریم که دارو دارد و تجویز و تحویل میشود، نکته اش از این است که ما در این ۱۵ روز گذشته ۹ میلیون نسخه‌ای که ما تحویل دادیم یک میلیون تا از آن فقط تگ بیمه تکمیلی داشته یعنی این تفاوتی که الان این جا هست که باید به آن اشاره کنیم این است همه این‌ها که بیمه تکمیلی ندارند و ۸۰ درصد عزیزانی که بیمه تکمیلی دارند را تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند یعنی اصل کار سمت ما است، بحث را اگر ادامه بدهید که ما جلو برویم خواهیم گفت که اصلا چه اتفاقی افتاد در این مدتی که وضع از ۴ درصد به ۳۰ درصد، ۸۴ درصد و امروز به ۹۹ و ۲ دهم درصد، قریب به صد در صد نسخه‌هایی که امروز در سازمان تامین اجتماعی ...

سوال: همان که در برنامه قبلی سی درصد عنوان شد؟ شما الان رساندید به؟ 
خدابنده: بله، رساندیم به نزدیک صد در صد

سوال: چه تغییری ایجاد کردید این اتفاق افتاد؟ 
خدابنده: ما این جا جا دارد از سازمان غذا و دارو تشکر کنیم، ما نشستیم یک نگاشتی با همدیگر تهیه کردیم که این نگاشت می‌آمد کد‌های آی آر سی را که من باید توضیح بدهم و این‌ها توضیحات زیادی دارد، کد‌های آی آر سی را به کد‌های‌ای آر ایکس نگاشت کرد یعنی چه؟ شما انواع و اقسام دارویی که تجویز می‌شود، آن دارو تحویل نمیشود مثلا امکان دارد یک اسم پزشکی داشته باشد، تعدادی برند داشته باشد، چیزی که برای بیمه‌های بخش خصوصی مهم است برای جبران که باید پرداخت بکنند این است که حتما باید نام برند عنوان شود، این نگاشت وجود نداشت، ما نشستیم با سازمان غذا و دارو این نگاشت را تهیه کردیم و این که ما امروز می‌گوییم ۹۹ و ۲ دهم بواسطه این است که نگاشت آن تهیه شده است.

سوال: این مابقی اش تا صد در صد چه مشکلی دارد که انجام نمی‌شود؟ 
خدابنده: یکسری مواردی هست، همه این چرخه یک چرخه فنی نیست یک چرخه فرآیندی است، دارو‌ها فقط یک دسته خاص نیستند ما دارو‌های شیمیایی داریم دارو‌های سنتی داریم دارو‌های ترکیبی داریم تجهیزات همراه با دارو داریم، این‌ها هر کدام داستان‌های خودشان را دارند.

سوال: چه زمانی صد در صد می‌شود اگر بخواهید زمان بدهید؟ 
خدابنده: از نظر ما صد در صد است

سوال: یعنی شما ۹۹ و ۲ را دیگر می‌گویید صد در صد 
خدابنده:ما می‌توانیم این عددی را هم که دارم با سختگیری خدمت شما عرض میکنم همه جا ما صد در صد عنوان کردیم ولی این عدد به معنای این که این پوشش را کامل داریم انجام می‌دهیم.

سوال: یک آماری من از شما بگیرم شما کلا چه تعداد بیمه گزار دارید که بیمه تکمیلی دارند، چون اشاره کردید ۸۰ درصد بیمه تکمیلی با بیمه شما است. 

خدابنده: ما الان باید یک نسبت بگیریم، البته این سوال را آقای مختاری باید پاسخ بدهند ما الان در ۹ میلیون، یک میلیون آن تگ بیمه تکمیلی داشته، یعنی در ۹ میلیون نسخه‌ای که ارسال کردیم یک میلیون تگ بیمه تکمیلی داشته است، حالا تعداد عزیزانی که بیمه تکمیلی دارند عدد سرجمع ۲۸ بیمه خصوصی را، چون این‌ها باز هم می‌گویم صاحب داده‌های بیمه‌های تکمیلی سازمان تامین اجتماعی نیست بیمه پایه برای ما است. 

سوال: ارتباط مان با آقای سعادتی رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت برقرار است. بفرمایید که تا این جا آمار‌ها را بحث کردیم تامین طبق آماری که ارائه شد که هم وزارت بهداشت تایید کرد هم بیمه مرکزی، فرآیند مثل این که درست شد و دارد کار به درستی پیش می‌رود، اما در بیمه سلامت مثل این که این اتفاق نمی‌افتد دلیل آن چیست؟ 
سعادتی: همانطور که اقای دکتر نسیمی هم فرمودند، بخشی از موضوعات الحمدالله حل شده ما سرویس را از مجموعه سازمان‌هایی که باید دریافت می‌کردیم در اوایل مردادماه دریافت کردیم البته بخشی از عقب ماندگی ما بخاطر موضوعی هست که بخاطر به روز رسانی در سایت‌های خودمان داشتیم و یک مقدار عقب ماندگی را داشتیم، اما فکر می‌کنم ظرف یک هفته تا ده روز آینده خودمان را انشاالله می‌رسانیم.

سوال: الان روزانه شما چقدر نسخه صادر می‌کنیم چقدرش برای دارو است و چقدرش را ارسال می‌کنید برای بیمه؟ 
سعادتی: نسخی که ارسال شده اگر بخواهم عرض بکنم، ما از ابتدای سال در حوزه نسخه پیچی دارو و خدمت حالا عددی که داده میشود یک مقداری متفاوت هست ما حدودا ۱۶ میلیون نسخه را ارسال کردیم و البته نه به بیمه مرکزی، به مجموعه وزارت بهداشت طبق پروتکل سابق که همین را هم عرض کردم ظرف یک هفته تا ده روز آینده حتما با برقراری سرویس قابلیت این را خواهیم داشت که ارسال بکنیم.

سوال: روزانه چقدر نسخه صادر می‌کنید؟ 
سعادتی: تقریبا به صورت میانگین اگر در کل سال را بگیریم ۵۰۰ هزار تا.

سوال: چقدر از آن دارو است؟ 
سعادتی: تقریبا این چیزی که ما می‌توانیم بگوییم مثلا ۶۰ درصد ۵۰ درصد آن دارو است و ۴۰ تا ۴۵ درصد آن هم در حوزه خدمت است البته در مورد تحویل آمار خیلی کمتر هست و همانطور که میدانید یک چیزی حدود ۳۰ درصد آن تحویل خدمت و دارو اتفاق می‌افتد.

سوال: یعنی در واقع ما از برنامه قبلی تا این برنامه خیلی پیشرفت خاصی در حوزه بیمه سلامت حاصل نشده فرمودید، چون که داشتید سامانه‌های خودتان را به روز می‌کردید و کار‌های دیگر بوده خیلی این اتفاق نیفتاده درست است؟ 
سعادتی: بله، ما در مورد سرویس بیمه مرکزی درست می‌فرمایید، اما در مورد ارسال به وزارت بهداشت طبق پروتکل سابق کار انجام می‌شده نکته‌ای که می‌خواستم عرض کنم این است، سازمان بیمه سلامت بر اساس قانون متکفل بیمه کردن بیمه همگانی روستاییان و اقشار آسیب پذیر هست و تگ بیمه تکمیلی به نسبت تامین اجتماعی در مجموع بیمه شده‌های سازمان بیمه سلامت خیلی پایین‌تر است، شاید می‌توانم بگویم که بین حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد، حالا آمار دقیق را به من می‌دهند و به شما می‌گویم ولی بین حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد نسخه‌هایی که دارد نوشته می‌شود تگ بیمه تکمیلی دارد و اصلا موضوعیت ارسال همه نسخ برای بیمه تکمیلی وجود ندارد.

سوال: اشاره کردید که تا یک هفته ده روز دیگر، حالا اگر یک کم دقیق‌تر هم به ما بگویید این اتفاق صد در صد محقق می‌شود یعنی این ۳۰ درصد را ۷۰ درصد اضافه می‌کنید می‌شود صد در صد، این چقدر دقیق است؟ چون برنامه قبلی یکی دو ماه گذشته خیلی پیشرفت جزئی بوده شاید یک کم دور از انتظار باشد در مدت یک هفته‌ای تقریبا بیش از دوبرابر کردن کاری که داشتید تا الان انجام می‌دادید. 
سعادتی: فرآیند را همانطور که دوستان توضیح دادند مشخص است و الحمدالله سرویس‌ها اگر به تست و پایلوتش را داریم انجام می‌دهیم این یک هفته ده روزی که عرض کردم نقطه حداکثر هست و فکر می‌کنم نهایتا ما بتوانیم اول آبانماه را ما قول بدهیم که انشاالله اگر پایداری اتفاق بیفتد حتما توفیق زیادی خواهیم داشت.

سوال: چه پایداری باید اتفاق بیفتد؟ 
سعادتی: این وب سرویس‌ها به لحاظ فنی باید تست بشوند، باید عملیات فنی روی آن انجام بشود فرایند مشخص است، نگاشت اتفاق افتاده همانطور که گفتند، سازمان غذا و دارو همکاری خوبی داشته ما یک قدم از مجموعه دوستان مان در سازمان تامین اجتماعی به واسطه بروزرسانی‌هایی که در یک ماه اخیر در حوزه مرکز داده و شبکه داشتیم عقب هستیم که انشاالله سعی می‌کنیم در یک هفته ده روز آن را جبران کنیم.

سوال: پس وعده شما شد برای این که این سرویس را صد در صدی اجرا بکنید ابتدای آبان یعنی تقریبا ۲۶-۲۷ مهر که ما همان آبان را در نظر می‌گیریم. 
آقای مختاری فارغ از این کمیت داده‌ها که داریم صحبت می‌کنیم بفرمایید این اتصال، اتصال پیچیده‌ای است، چون این جا داریم با هم صحبت می‌کنیم مثلا این طور به نظر می‌آید که یک اتصال فنی، این لفظ‌های خیلی سنگین را داریم، این قدر پیچیده است یا ساده‌تر از چیزی است که داریم راجع به آن صحبت می‌کنیم؟ یعنی اساسا این اتصال چگونه برقرار می‌شود؟
مختاری: نسخ الکترونیک یک کار بین سازمانی است، هم بیمه‌های پایه در آن هستند، بیمه‌های پایه بیمه‌های تامین اجتماعی هست سلامت هست نیرو‌های مسلح هستند، که همه این‌ها نسخه نویسی انجام شده، بعد خود وزارت بهداشت سامانه بیتاس یا سپاسی که دارد که این‌ها را دارد دریافت می‌کند خود بیمه‌های تکمیلی باید این سرویس را دریافت کنند اصل موضوع نسخ الکترونیک هم مراکز درمانی هستند که دارند این داده‌ها را تولید می‌کنند

سوال: منظور داروخانه‌ها؟ 
مختاری: همه، چه داروخانه، چه بیمارستان، چه مراکز درمانی هر مرکز درمانی که بیمار دارد به آن مراجعه می‌کند اگر دارو باشد می‌شود داروخانه، اگر خدمت باشد مثل خدمات پاراکلینیکی، تصویر، عکس، ام آر آی، آزمایشگاه و این طور مسائل و اگر بستری باشد اکثرا می‌شود بیمارستان‌ها، اصل داده حوزه سلامت دارد در این مراکز تولید می‌شود، نسخه هم که دارد سمت پزشک نوشته می‌شود، اتصال این سامانه‌ها به همدیگر بسیار مهم است، یعنی داده‌ای که دارد پزشک تجویز می‌کند باید به صورت برخط برود روی سیستم مرکز درمانی که می‌خواهد این خدمت را اصطلاحا می‌گویند نسخه پیچی، انجام بدهند آنجا باید به صورت برخط برود بنشیند یعنی عامل دست باید برداشته شود و بعد نسخه پیچی که انجام شد داده‌ها به صورت برخط یعنی باز هم نباید دست این وسط باشد برود روی سامانه تامین اجتماعی یکی از نکات اصلی هم که این جا جا دارد من اشاره کنم همین است، وقتی کار کار بین سازمانی است یک واحد یا یک سازمان باید متولی این حوزه باشد که بتواند نقش‌ها را تعیین کند و مدیریت بکند که این کار انجام بشود.

سوال: داریم الان در این حوزه؟
مختاری: الان از لحاظ قانون باید وزارت بهداشت باشد، چون تمام مراکز سلامت زیرمجموعه وزارت است.

سوال: مثلا شما بعنوان ناظر بیرونی از وزارت بهداشت این تولی گری وزارت بهداشت را شما می‌بینید یا نه؟ 
مختاری: متاسفانه وزارت بهداشت فکر کنم یک جورایی خودخواسته خودش را عقب کشیده و ما‌ها را طرف حساب همدیگر کرده یعنی من باید بروم از تامین اجتماعی مستقیم دارو را بگیرم خودم پیگیری بکنم، حوزه سلامت اطلاعات بیمه شده‌ها را بفرستم.

سؤال: برویم سراغ کیفیت داده‌هایی که به دست‌تان می‌رسد از این تعدادی که راجع به آن صحبت کردیم، چقدر این آمار قابل اتکاست، چقدر قابل ارزیابی است که بتوان روی آن کار کرد و نهایتاً آن نفع نهایی باشد که اگر خدای ناکرده مفسده‌ای است برود کنار و در نهایت آن بیماری که می‌خواهد دارویش را بگیرد به پولش برسد، بیمه تکمیلی داده، راحت این اتفاق بیفتد؟
مهدی مختاری؛ معاون فناوری‌های نوین بیمه مرکزی: در مورد کیفیت چند مشکل اصلی روی نسخ وجود دارد؛ یکی این که هنوز در مراکز سلامت، اقلام مورد نیاز؛ یعنی کیفیت داده‌ای که تولید می‌شود، کیفیت قابل قبولی نیست. یعنی این که یک نمونه آن؛ اقلامی که ثبت می‌کنند، اگر سهم پایه نداشته باشد، آن مرکز درمانی؛ مثلاً داروخانه کل اقلام را ثبت نمی‌کند.

سؤال: می‌شود روی دارو مثلاً مثال بزنید چه اتفاقی نمی‌افتد و چه آسیبی دارد؟ 
مختاری: شما می‌روید پزشک ۱۰ قلم دارو برای شما ثبت می‌کند، شما می‌روید داروخانه، داروخانه برای شما می‌آید نسخه‌پیچی می‌کند، برای شما نسخه را کامل دارو‌ها را می‌آورد، تحویل‌تان می‌دهد و یک نسخه کاغذی به شما می‌دهد. در اقلام نگاه کنید، یک سری اقلام هستند که سهم بیمه پایه ندارند، سهم بیمه‌ای آنها صفر است. آن اقلام روی نسخ الکترونیک ارسال نمی‌شود به تأمین اجتماعی، عملاً هم به دست ما نمی‌رسد.

سؤال: یعنی بیمه تکمیلی آن را پرداخت می‌کند؟
مختاری: بیمه تکمیلی آن را پرداخت می‌کند.

سؤال: ولی سهم بیمه پایه، مثلاً تأمین اجتماعی سلامت ندارد؛ صفر است؟ 
مختاری: بله، الان مشکل دقیقاً همین است.
سؤال: این را داروخانه اصلاً ثبتش نمی‌کند؟ پس نمی‌شود به پول به صورت برخط رسید؟
دامون خدابنده؛  طوری باید باشد که داروخانه‌ها آنها را ثبت کنند. نکته‌ای که دکتر می‌فرمایند، دقیقاً درست است. این که من عرض کردم یک سری فرایندهاست، یک سری موارد فنی، در این فرایند‌ها حتماً باید پروتکل‌های ناظر بر داروخانه‌ها باشد که مثلاً حق فنی ثبت شود، کد ملی شخصی که این حق فنی را دارد در سیستم مثلاً الان من دارم، اینها مثلاً اطلاعات مسئولین آن‌جا، شماره پروانه آن‌جا احتمالاً اینها همه را باید ثبت کنند. خیلی از این ثبت‌ها اتفاق نمی‌افتد و نه بیمه مرکزی، نه سازمان تأمین اجتماعی ابزاری را ندارد که اجبار کند که حتماً اینها....

سؤال: وزارت بهداشت باید این کار را کند؟
خدابنده: بله، البته الان شروع کرده، اتفاقاتی هم دارد می‌افتد.

سؤال: آقای نسیمی این اتفاق‌ها را شما تأیید می‌کنید در داروخانه‌ها؟ 
پوریا نسیمی؛: بله، این را فقط یک توضیحی باید بدهم. در خصوص بحث این که وزارت بهداشت باید بستر ایجاد کند؛ واقعیت؛ چون صحبت شد وزارت بهداشت خودخواسته خود را کشید عقب، واقعیت اصلاً به این صورت نبود، یعنی سال ۹۸، ۹۹ اصلاً صورت‌جلسات آن هست که سازمان‌های بیمه‌گر پایه خودشان گفتند ما یک سرویسی راه می‌اندازیم که بتوانیم به مراکز ارائه خدمت کنیم، در حالی که وزارت بهداشت هم زیرساختش را آماده کرده بود. ولی به دلیل این که سرعت کار افزایش کند، بتوانیم سریعتر خدمت نسخه الکترونیک را در کشور توسعه دهیم، وزارت بهداشت آمد آخر زنجیره نشست. 

سؤال: آقای مختاری یک نکته‌ای دارند نسبت به فرمایش شما؟
مختاری: من منظورم بستر نبود، متولی این حوزه را که بیاید نقش‌ها را تعیین کند؛ من منظورم این بود، نه این که لزوماً بستر را فراهم کند.

سؤال: آقای نسیمی آقای مختاری منظورشان این است که وزارت بهداشت که باید متولی قضیه باشد، داروخانه اگر کارش را انجام نمی‌دهد برود سراغ داروخانه بگوید چرا این کار را انجام نمی‌دهی، این را ایفا نمی‌کند، تأیید می‌کنید؟
نسیمی: سازمان غذا و دارو الان زیرمجموعه وزارت بهداشت حساب می‌شود، ولی اگر بخواهیم به عنوان یک بازی، چون این یک بازی چندوجهی است.

سؤال: الان همین یک وجهش را برسیم که این اتفاق بیفتد؟
نسیمی: این که داروخانه بیاید اطلاعات را کامل ثبت کند؛ این وظیفه نظارت، برای سازمان غذا و دارو است.

سؤال: یعنی وزارت بهداشت؟
نسیمی: بله، من خواهش می‌کنم از همکاران سازمان غذا و دارو هم توضیحات بیشتری دهند.

سؤال:، چون شما به عنوان نماینده وزارت بهداشت در برنامه هستید، ما جواب سازمان غذا و دارو را هم از شما می‌گیریم، که البته اشاره کردید این اتفاق در داروخانه‌ها می‌افتد، یعنی تأیید فرمودید که نکته آقای مختاری و خدابنده که این ثبت نمی‌شود را فرمودید که این اتفاق نمی‌افتد، در عین حال وظیفه شماست که باید این را نظارت کنید، پس یعنی وقتی این اتفاق می‌افتد می‌توانیم نتیجه بگیریم که نظارت وزارت بهداشت؛ سازمان غذا و دارو روی داروخانه‌ها کافی نیست. درست است؟
نسیمی: می‌شود گفت این یک بخشی از موضوع است.

سؤال: همین بخش یعنی کافی نیست؟
نسیمی: ما مثلاً یک تجربه موفق داشتیم در بحث بستری....

سؤال: حالا آن موفق را بگذاریم کنار، این را تأیید می‌کنید، یعنی روی این، روی این قسمت خیلی جدی ورود نکردید، درست است؟
نسیمی: یک جلسه‌ای داشتیم همین روز گذشته در خصوص این که این موضوع ثبت اطلاعات در داروخانه را اتفاقاً سازمان غذا و دارو هم جلسه را ترتیب داده بود، صحبت کردیم که این هم ابلاغ شود به داروخانه‌ها از سمت غذا و دارو و هم این که بیاید حتی در اعتبارسنجی....

سؤال: کی این ابلاغ اتفاق می‌افتد؟
نسیمی: در اعتبارسنجی پروانه داروخانه بیاید قرار بگیرد، مثل گواهی که به بیمارستان‌ها داده می‌شود. این موضوع هم در همین یکی دو روز ابلاغ خواهد شد. در حالی که ما از سمت وزارت بهداشت سال ۱۴۰۲؛ تقریباً دی یا بهمن بود که ما نامه زدیم به تمامی دانشگاه‌ها اعلام کردیم که تمامی داروخانه‌ها موظف هستند تمامی دارو‌هایی که در نسخه بیمار است؛ دارو‌های مکمل است یا دارو‌های آزاد است باید ثبت شود، قیمتش هم ثبت و ارسال شود.

سؤال: از بهمن ۱۴۰۲ تا الان، در گزارش هم دیدیم این اتفاق هنوز می‌افتد باز دوباره برمی‌گردیم خانه اول که نظارت است. به جز این که ثبت نمی‌شود، یک چیز دیگر هم در گزارش دیدیم، این که این قیمت‌ها متفاوت است. یعنی مراجعه کردم به چند داروخانه، هر کدام یک قیمت متفاوتی گرفته، این هم باز از آن خلأ نظارتی می‌آید، این را تأیید می‌کنید؟ 
نسیمی: بله، یک توضیحی هم من باید بدهم روی این، توضیح کوتاه می‌دهم. داروخانه‌ها الان یک نرم‌افزاری دارند؛ نرم‌افزار داروخانه است که اصطلاحاً به آن PIS می‌گویند. این نرم‌افزار مستقیماً با سرویس‌های سازمان‌های بیمه‌گر نسخه الکترونیک و وزارت بهداشت تعامل می‌کند. اطلاعاتش را ارسال و دریافت می‌کند. در کنار این نرم‌افزار یک سری پنل وجود دارد در کسب و کار حوزه سلامت؛ داروخانه‌ها مثلاً پنل نسخه‌نویسی خود سازمان‌های بیمه‌گر پایه؛ مثلاً پنل تأمین اجتماعی، بیمه سلامت حتی یک سری بیمه‌های تکمیلی پنل دادند. این پنل‌ها باعث می‌شود که چندگانگی ایجاد شود در این فرایند و همه آن فرایندها، ابلاغیه‌هایی که ما داریم، نظارت‌مان روی آن نرم‌افزار اصلی است که در داروخانه نصب است. به خاطر همین یکی از موضوعاتی که هست؛ این که داروخانه برای این که بتواند برای بیمه‌ها به صورت جدا تبادل داشته باشد، مجبور است برود در پنل‌های مختص آنها این را ثبت کند، در حالی که همین تغییر از نرم‌افزار اصلی به آن نرم‌افزار و پنل، باعث می‌شود که در ثبت اطلاعات این اتفاق بیفتد که خوب نتواند اطلاعات را ثبت کند.

سؤال: با همه اتفاقاتی که راجع به آن صحبت کردیم، اگر داروخانه‌ای این را شما می‌فرمایید که از بهمن سال قبل یک بخشنامه زدید، امروز هم، دیروز، پریروز هم یک ابلاغیه زدید، راهکار جدی آن چیست؟ یعنی ما فردا روز، پس‌فردا روز شاهد نباشیم این اتفاقات نیفتد. قیمت‌ها یکسان باشد، ثبت کامل اتفاق بیفتد، چون اولین حلقه‌ای که اگر بخواهیم این چرخه کامل و درست انجام شود؛ حلقه داروخانه است. اگر این جا کار لنگ بزند، دیگر تقریباً تا آخر حلقه هیچ کاری نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم. 
نسیمی: یکی از کار‌هایی که ما در جلسه دیروز هم صحبت کردیم، سرویس قیمت دارو است که حالا سازمان غذا و دارو همکاری و آمادگی خود را اعلام کرد که در این زمینه یک سرویسی به ما بدهد. الان سرویسی که وجود دارد، فقط دارو‌های شیمیایی را قیمت می‌دهد، ولی برای دارو‌های مکمل و آن مواردی که وجود دارد؛ دارو‌های سنتی، هر چیزی هست، این سرویس را قرار شد که تکمیل کنند و در اختیار قرار بگذارند که دیگر ما مبتنی بر آن سرویس قیمت‌گذاری اتفاق بیفتد.

سؤال: اگر این اتفاقات نیفتاد، وزارت بهداشت چگونه با آن داروخانه برخورد می‌کند؟ مشخصاً نظارت و برخورد شما چه شکلی است؟ 
نسیمی: این موضوع را سازمان غذا و دارو خیلی بهتر می‌توانند توضیح دهند.

سؤال: آقای زمانی این سرویس قیمت دارو را شما تا چه زمانی صد درصد تکمیل می‌کنید؟ 
زمانی؛ سرویس استعلام قیمت را البته ما خیلی پیش‌تر از این دادیم، همان طور که دکتر فرمودند و برای استعلام قیمت دارو مشکلی نیست. منتها برای اقلام....

سؤال: گفتند فقط داروی شیمیایی است؟
زمانی: بله و بخش اعظم را دارو‌های شیمیایی تشکیل می‌دهد.
سؤال: چند درصد آنها را؟
زمانی: درصد را نمی‌دانم، البته برای مکمل و دارو‌های سنتی هم این اقدام دارد صورت می‌گیرد توسط ادارات تخصصی.

سؤال: کی صد درصد می‌شود؟ یعنی همه دارو‌ها در آن باشند، همه قیمت‌ها؛ یعنی انتظار داشتیم وقتی به این سامانه مراجعه می‌کنیم، دیگر هیچ خلئی نباشد، یعنی یک درصد هم مشکل نباشد.
زمانی: این بخش فرایندی آن، متوجه اداره کل مکمل سازمان است. ما از بخش فنی هستیم، همه همکاران؛ فناوری اطلاعات هستیم؛ وظیفه‌مان آماده کردن زیرساخت است. عرض کردیم زیرساخت آن کاملاً آماده است یعنی وب سرویس هم حتی داده شده، وب‌سرویس به نام قیمت، منتها اقلام مکمل و طبیعی، بخشی هم قیمت‌گذاری می‌شوند از سوی کمیته‌های داخل سازمان.

سؤال: آقای خدابنده یک نکته‌ای روی این سرویس شما دارند؟
خدابنده: این را مثل این که قولش را دادند سرویس برخط آن را به ما بدهند، یعنی ما یک سری صورتجلسات داریم و البته الان این نگاشته انجام شده ولی تا این که بیاید سرویس برخط شود، زمان می‌برد.

سؤال: شما استفاده‌ای نمی‌توانید کنید؟
خدابنده: هنوز سرویسش را به ما ارائه ندادند.
زمانی: سرویس استعلام قیمت IRT را از قبل ارائه داده بودیم، منتها سرویس استعلام IRT‌های جدید یا تاریخی که از دی است فقط اضافه کنیم.
خدابنده: قیمت دارو، برند دارو یک موجودیتی است که خیلی تغییر می‌کند، یعنی هر روز برند‌های جدید، قیمت‌های جدید، مخصوصاً با این تلاطم‌هایی هم که وجود دارد در بحث ارز، حتماً بهتر این است که سرویسش ارائه شود. من هم عنوان کردم این سرویس را مثل این که حتی صورتجلسه‌ای داریم که تا یک تاریخی مشخص شده آن را ارائه دهید.

سؤال: چه تاریخی بوده؟
زمانی: هفته آینده ما ارائه می‌دهیم. ابتدائاً بیمه تأمین اجتماعی، همان طور که سرویس کدینگ را با بیمه تأمین اجتماعی ساخته شد، ان‌شاءالله اوایل هفته آینده سرویس قیمت را هم در اختیارشان قرار می‌دهیم.

سؤال: تا اول هفته آینده؟
زمانی: بله.
سؤال: چقدر دیگر از این سامانه می‌ماند که کامل شود؟
زمانی: محتوایش؛ وظیفه فناوری اطلاعات نیست، اداره کل مکمل باید برود به کمیسیون‌هایی که تشکیل می‌شود، قیمت‌گذاری آن را به درصد محصولات بدهد.

سؤال: یک نکته‌ای آقای مختاری دارند؟
مختاری: مسأله سرویس؛ یک بخش قضیه است. هفته دیگر سرویس ارائه شد، اصلاً نکته ما این است؛ مثل بخشنامه‌ای که وزارت بهداشت هم لطف کرده زده، اجرایی شدن این؛ چه ساز و کاری دارد که مراکز درمانی، داروخانه‌هایی که در سطح کشور داریم، این سرویس را استفاده کنند و عامل دست حذف شود، اجرایی شدن آن را باید چه کار کنیم؟

سؤال: آقای نسیمی باید این را پاسخ دهند. آقای نسیمی؟ تا یک هفته دیگر آقای زمانی گفتند این سامانه کامل می‌شود، دسترسی‌ها را هم می‌دهند.
نسیمی: اگر اعتباربخشی پروانه‌های داروخانه، دست خود وزارت بهداشت، یعنی این موضوع اصلاً دست سازمان غذا و دارو است، یعنی متولی نظارت....

سؤال: بالأخره سازمان غذا و دارو ذیل وزارت بهداشت است؟
نسیمی: بله، ولی یک سازمان مستقل است، خودش یک شرح وظایفی دارد، یکی از آن موارد هم نظارت روی داروخانه‌هاست. تصمیم‌گیرنده در این زمینه کاملاً تفویض شده به سازمان غذا و دارو، یعنی کاملاً بحث نظارت روی داروخانه‌ها و ثبت اطلاعات در اختیار سازمان غذا و دارو است.

سؤال: الان این موضوع خوب انجام نشده، ما باید چه کار کنیم؟
نسیمی: یک سری جلسات کارشناسی انجام شده در این خصوص که یکی از راهکار‌های مختلفی ارائه شده است.

سؤال: الان در این جلسه‌ای که گفتید، این سرویس کاملش اجرا شود گفتید دیروز جلسه گذاشتید، چه وعده زمانی داده شد؟ چون گفتید جلسه شما با سازمان غذا و دارو بود؟
نسیمی: همان طور که آقای زمانی اشاره کردند؛ این سرویس را حدوداً ظرف یک هفته در اختیار می‌گذارند که می‌توانیم این را در بستر دیتاس ارائه دهیم.

سؤال: محتوای آن که آقای مختاری گفتند بحث نشده تا الان که مثلاً کی اجرای آن؟
نسیمی: سرویس قیمت را منظورتان است یا نسخه الکترونیک؟
سؤال: نه قیمت را.
نسیمی: قیمت را که ما به سرعت روی دیتاس می‌گذاریم و هم در اختیار سازمان بیمه‌گر، هم داروخانه.

سؤال:، چون گفتند مکمل‌ها و شیمیایی‌ها می‌آید فقط، بقیه‌اش کامل نمی‌آید، بحث شد سر محتوا؟
نسیمی: بله، این محتوا را هم در رابطه با دارو‌های مکمل و غیرشیمیایی که بخواهم به شما بگویم، آن هم نزدیک شاید ۲۰ تا ۲۵ درصد اطلاعات در نسخ مربوط به این داروهاست.
سؤال: و در آن جلسات بحث شد که الزام ثبت داروخانه‌ها هم باید انجام شود، چون جلسات آن با سازمان غذا و دارو بود؟
نسیمی: بله ما یک نامه زده بودیم پارسال، متعاقب آن نامه هم قرار شد سازمان‌های بیمه نامه بزنند به مرکز طرف قرارداد، هم سازمان غذا و دارو نامه بزنند.

سؤال: آقای مختاری و خدابنده؛ به اتفاق می‌گویند با نامه کار حل نمی‌شود، با چه حل می‌شود؟
مختاری: الزام اجرایی شدن این چیست؟ مجوز داروخانه باطل می‌شود، جریمه می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد؟
نسیمی: در این خصوص....

سؤال: بگذارید از آقای زمانی هم بپرسم این را، آقای زمانی شما دقیق‌تر آن را به ما بگویید، چه اتفاقی می‌افتد این لازم‌الاجرا شدن؟
زمانی: ابلاغیه‌ای که از سمت سازمان غذا و دارو به دانشگاه علوم پزشکی قرار است ارسال شود، این هم اوایل هفته آینده، چیزی که مصوب کردیم در جلسه، ابلاغ می‌شود و متعاقب آن بنا شد بیمه‌ها هم ابلاغ بزنند به داروخانه‌ها و این که ساز و کار نظارت بر انجام آن هم توسط اداره کل دارو در حال تهیه است. آن هم بلافاصله آماده شود، ابلاغ می‌شود به داروخانه‌ها.

سؤال: کی می‌شود؟
زمانی: ساز و کارش که آماده شود، از سمت اداره کل دارو است، آماده شود بلافاصله ابلاغ می‌شود.

سؤال: ساز و کارش نمی‌دانید حدوداً چقدر طول می‌کشد، چون فرمودید جلسه‌ای بوده و صبح برگزار شده؟
زمانی: ضمانت اجرای آن؛ در حال تهیه و تدوین آن هستند، این هم به محض آماده‌سازی ابلاغ می‌شود.

سؤال: الان آقای نسیمی اشاره کردند سال پیش یک بخشنامه زده بودند که این اتفاق بیفتد، آن بخشنامه روی چه ضوابطی بوده که ملزم می‌کرده این را الان چه چیز آن تغییر می‌کند؟ 
زمانی: از سمت سازمان نرفته بودند، شاید این خلأ وجود داشته و این بار از سمت سازمان ابلاغ می‌رود و این که خود عموم مردم هم شاید بتوانم بگویم یک ضمانت اجرا باشد، موقع مراجعه به داروخانه‌ها؛ در مصاحبه‌های شما هم بود. پیگیر این قضیه شوند.

سؤال: چگونه پیگیر شوند؟
زمانی: بیمه تکمیلی بخواهد که اطلاعات به صورت الکترونیکی بیاید و آنها مستقیماً به خود داروخانه این تقاضا را باید منتقل کنند و داروخانه هم، چون ابلاغ می‌شود....

سؤال: آقای زمانی اگر قرار باشد بیمار را دوباره بگذاریم در این که خودش برود پیگیری کند از بیمه‌اش که از اول می‌رود فاکتورش را می‌برد پولش را می‌گیرد، چرا دوباره؟
زمانی: عرض کردم یک بخش قضیه این است که بعد از این که ما ابلاغ کردیم و داروخانه موظف شد، کم‌کاری داروخانه، یکی از کانال‌هایی که می‌شود آن را پیگیری کرد، همین است که خود ارباب رجوع به داروخانه انتقال دهد.

سؤال: چگونه؟
زمانی: نظرسنجی، اپلیکیشن؛ همه این راه‌ها را داریم، منتها ساز و کار نظارت پسینی آن هم در حال تهیه و تدوین است، به محض آماده شدن، آن هم ابلاغ می‌کنیم.

سؤال: نمی‌توانید زمانی بگویید که این آیین نامه کی انجام می‌شود؟
زمانی: نه، الان نمی‌توانم بگویم.

سؤال: مردم اگر این آیین‌نامه شما آمد، از کجا بیایند به چه کسی گزارش کنند؟ شماره و سایت دارید؟
زمانی: ما اپلیکیشن تی‌تک داریم که علاوه بر این که می‌توانند شکایت کنند، می‌توانند حتی جستجوی دارو‌های کمیاب را در آن انجام دهند، خیلی امکانات دیگر دارد. علاوه بر آن، سایت خود سازمان غذا و دارو هم هست.

سؤال: پس یعنی ما اینجا این نتیجه را می‌توانیم از فرمایش شما بگیریم که اگر این سرویس کامل و دقیق اجرا شود، آن بخشنامه و آیین‌نامه‌ای که اشاره می‌کنید زمان آن هنوز مشخص نیست، تمام و کمال انجام شود، به داروخانه‌ها ابلاغ شود، دیگر این مشکل چند‌قیمتی داروخانه‌ها و عدم ثبت برخی دارو‌هایی که سهم بیمه پایه ندارند، حل می‌شود؟ درست است؟
زمانی: بله، چون از نظر فنی همان طور که بیمه‌ها گفتند کارتابل‌شان این قابلیت را برای ثبت دارد. الان هم که سرویس کدینگ نسخه‌نویسی، حتی نسخه‌پیچی و مپینگ آنها هم در اختیار بیمه‌هاست و عملاً دیگر بهانه‌ای برای داروخانه‌ها نمی‌ماند.

سؤال: این طرح تقریباً از اسفند سال پیش شروع شده، یعنی یک بخشنامه‌ای هم آقای نسیمی گفت خود وزارت بهداشت داشته، چندین جلسه هم تشکل شده، چرا این آیین‌نامه که مهم‌ترین رکن این است که این چرخه کامل انجام شود، این قدر دیر نوشته شد؟ یعنی علت تأخیر سازمان غذا و دارو در آماده کردن این زیرساخت‌ها از اسفند سال پیش تا مهر که باهم صحبت می‌کنیم، چیست دقیقاً؟ 
زمانی: اعلام این قضیه از اسفند سمت ما نبوده البته، این اخیراً مطرح شده، سمت سازمان این نیازمندی و چیزی که بنده....

سؤال: آقای خدابنده خیلی یواش گفتند وظیفه‌تان بوده، باید زودتر انجام می‌دادید، درست است؟
زمانی: صد درصد که وظیفه ما بوده، آقای خدابنده همیشه طلبکار ما هستند. مگر بقیه زیرساخت‌هایشان آماده است؟
خدابنده: من که تشکر کردم، از آقای نسیمی هم واقعاً تشکر می‌کنم، در این مپینگ‌ها خیلی کمک ما کردند. واقعیت قضیه این است که اتفاقات خیلی خوبی افتاده، ابتدای جلسه هم گفتم؛ یک فرایند پنج ساله را ما دو ساله جمع و جور کردیم. منتها ما یک قیمت پایه داریم در دارو، یک قیمت فروش داریم، یک قیمت برند. واقعاً تفاوت زیاد است، یعنی این که قیمت دارو، فروش و برند متفاوت است، با کدام باید کار کنند؟ برای بیمه‌های تکمیلی هم البته مسأله است. نکته بعد هم بحث ایجاد ارتباط سیستم‌ها باهم؛ یک بحث است، مباحث فرایندی؛ یک بحث است. کیفیت داده‌ها؛ بحث مهم‌تری است که اینها احتمال خیلی زیاد در چنین سرویسی که در طول روز یک میلیون و ۲۰۰ هزار ترَزَکشن دارد، احتمالاً با نظارت‌های دستی و سنتی نمی‌توان این را پاسخگو بود. احتمالاً ما باید سراغ مکانیزم‌هایی برویم که از آن مکانیزم‌ها برای نظارت استفاده کنیم، یعنی مطمئناً با ارسال بازرس به داروخانه‌ها یا این که هر ۱۰ تا یکی برویم ببینیم اگر شکایتی بود؛ با اینها برخورد کنیم، مشکل مردم حل نمی‌شود. نکته این است؛ ما بیمه‌های تکمیلی و پایه؛ هیچ بهانه‌ای نداریم پول مردم را ندهیم. یعنی ما باید پول مردم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدهیم. این مشکلات را بین خودمان ان‌شاءالله می‌نشینیم، تا امروز خیلی خوب پیش رفته و حل کردیم و از این به بعد هم ان‌شاءالله حل می‌کنیم. منتها ما بهانه نداریم، الان اعلام کردیم نسخ را ارسال کردیم، دوست خوبمان آقای مختاری هم اینجا هستند. ۲۸ شرکت خصوصی باید سریعاً حتی اگر به صورت آنلاین می‌آیند و نمی‌توانند پرداختی داشته باشند، اس‌ام‌اس تأیید و مبلغی که متعلق به آنهاست را باید به بیماران ارسال کنند.

سؤال: آقای زمانی یک نکته‌ای که مطرح شد؛ این بود که الان ۳۰ درصد اطلاعاتی که می‌آید قابل پردازش است، اگر این اتفاق بیفتد و این سامانه بیاید، این ۳۰ درصد؛ صد درصد می‌شود؟
زمانی: یکی از دلایلی که این قضیه طولانی شده، این بود که آن کدینگ یکسان یعنی IRT که به سازمان ارائه می‌شود. در پنل سازمان‌های بیمه‌گر اعمال نمی‌شد، دلیلش را گفتم؛ چون به علت این که سرویسی نبوده، منتها ما چندین سال است که به صورت فایل اکسل در زمان بندی مشخص ابلاغ می‌کنیم. منتها یکی از دلایل این بود که عرض کردم کدینگ یکسان اعمال نشده بود در پنل‌های نسخه‌نویسی بیمه‌ها و الان دیگر ما سرویس را ارائه دادیم و این پیاده‌سازی شود، بله همان طور که می‌فرمایید دیگر مشکلی نمی‌ماند. منتها سرویس هم ما سرویس را به بیمه‌ها ارائه می‌دهیم، نه داروخانه‌ها، می‌رود پشت کارتابل بیمه‌ها و دیگر داروخانه‌ها می‌توانند استفاده کنند.
سؤال: آقای مختاری الان که صحبت کردیم؛ امنیت داده‌ها که به نظر می‌رسد طی بازه زمانی کوتاهی می‌رسد به آن حدی که ان‌شاءالله مطلوب شماست، کیفیت هم همین طور، وقتی این دو رکن انجام شود، می‌توانیم شاهد این باشیم که دیگر این فرایند کاغذبازی که وجود دارد و خیلی آزاردهنده است برای مردم به ویژه بیماران برطرف شود؟ می‌شود یک بازه زمانی داد برای آن؟
مختاری: جلسه پیش هم همکارمان فرمودند خدمت دوستان که این شدنی است. همین الان هم بیمه‌های تکمیلی، چون علاقه دارند به سمت آنلاین شدن، همین الان شما خیلی از مراکزی که می‌بینید نسخ الکترونیک نمی‌گردد، اما طرف حساب قرارداد بیمه‌های تکمیلی هست. شما اکثر بستری‌ها وقتی می‌روید بیمارستان طرف قرارداد، پولی پرداخت نمی‌کنید. خود بیمه‌های تکمیلی آمدند با یک متد و روشی، این روش را اجرایی کردند. درست است کار درستی نیست، یعنی نظارت را کم می‌کند و باعث یک سری مسائل دیگر می‌شود، ما خودمان هم قبول نداریم، باید نسخ الکترونیکی شود.

سؤال: آن چرخه‌ای که مورد پذیرش است؟
مختاری: اگر این چرخه واقعاً اتفاق بیفتد و واقعاً نظارت و اجرا شود....

سؤال: الان گفتند یک هفته دیگر آمار می‌آید، یکی دو هفته تا نهایتاً یک ماه، سر آبان هم سامانه‌ها کامل می‌شود، اگر این اتفاق بیفتد، از آبان به بعد شما می‌توانید مثلاً یک آبان این کار را رقم بزنید؟ 
مختاری: اگر این مسأله حل شود، یک ماه بعد از آن ما اصلاً سرویس محاسبه خدمت تکمیلی را ارائه می‌دهیم. اما نکته اصلی ما این است؛ با ابلاغ قضیه حل نمی‌شود. عرض کردم الان سه سال است می‌گردیم و مراکز درمانی بالأخره باید یک نفر متولی طراحی این سیستم باشد، ما الان هنوز که هنوز است در این جلسه خودم متوجه نشدم متولی طراحی این سیستم کیست. در این بیمه‌های تکمیلی، ما خود مشتری نسخ الکترونیک هستیم، یعنی نسخ انجام می‌شود، بیمار می‌رود، تجویز می‌شود، ما به عنوان بخش خصوصی آمدیم یک کسب و کاری را ایجاد کردیم، می‌گوییم ۷۰ درصد نسخه شما که بخش تأمین اجتماعی نمی‌تواند ساپورت کند یا بیمه پایه نمی‌تواند ساپورت کند، ما پرداخت می‌کنیم. اما مشکل‌مان این است که این نسخه به دست ما نمی‌رسد، اما بحث استقلال سنجی، عرض کردم هستیم.

سؤال: چقدر فرمودید که اگر همه اینها تمام و کمال انجام شود، سمت وزارت بهداشت، بیمه‌ها و داروخانه‌ها، شما یک ماه بعد سامانه‌تان را سامانه محاسبه قیمت را اعلام می‌کنید و در چه مدت پول به حساب مردم می‌آید؟ 
مختاری: طبق قرارداد‌های بیمه تکمیلی، الان ۱۵ روز، خود بیمه‌ها معمولاً قراردادشان ۱۵ روز است. طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳.

سؤال: همه چیز برخط است، چرا ۱۵ روز تأخیر دارد؟ یعنی شما محاسبه قیمت‌تان که برخط شد، الان همه اطلاعات هم برخط رفت، همه داروخانه‌ها هم فرض را می‌گیریم این کار را برخط ثبت می‌کنند، یعنی همان‌جا باید کم شود؟
مختاری: کم شدن آن از لحاظ نگاه برخط؛ بله، هم نگاه کسب و کاری بخش خصوصی و قانون بودجه‌ای که گفته یک ماه، خود قرارداد‌هایی که بیمه‌های تکمیلی می‌بندند ۱۵ روز، بر اساس آن عرض می‌کنم. حالا اگر آنلاین شدند....

سؤال: قائم مقام بیمه مرکزی گفتند سه ماه؟
مختاری: سه روز.
خدابنده: احتمالاً نظر جنابعالی هم مثل سازمان تأمین اجتماعی همان موقع آنلاین پرداخت می‌کنند.
مختاری: الان خود تأمین اجتماعی هم قراردادی که دارد، همان جا دارد سهم را تعیین می‌کند، اما سعی دارد به داروخانه پرداخت کند، الان داروخانه‌ها خیلی‌ها طلبکار هستند.
خدابنده: با مردم کاری ندارد.
مختاری: عرض کردم ما سمت مردم هم اگر فرایند اجرایی شود، حتماً بیمه مرکزی هم طبق صحبت قائم مقام بیمه مرکزی، متد پرداخت را هم حتماً تغییر خواهد داد.

سؤال: که سه روزه پرداخت شود؟ 
مختاری: بله. آقای مشهدچی فرمودند ما هم تبعیت می‌کنیم.

سؤال: پس دیگر سه روزه را بیشترش نکنید. پاراکلینکی‌ها چه؟ دفعه قبل صحبت کردیم قرار بود پاراکلینیک‌ها گفتید ساده‌تر هم هست، این همه محاسبه ندارد، آنها چه؟
مختاری: پاراکلینیک‌ها ماالان از لحاظ محتوای داده بررسی کردیم، امکان اجرایی شدن آن، بهتر از حوزه دارو هم شدنی است، ما مجموعه تأمین اجتماعی هم داریم هماهنگی می‌کنیم که اگر بشود ان‌شاءالله ما در سه ماه آینده بحث پاراکلینیک را هم اجرایی کنیم و برویم به سمت این، اما بالأخره همین مسائل و مشکلات...
سؤال: چرا سه ماه دیگر تمدید شد؟
مختاری: نه تمدید نکردیم، ما می‌گوییم؛ اولاً الزام دارو بود، ما اجرایی کردیم. برای این هم وارد اقدامش شدیم. بالأخره بیمه‌های تکمیلی باید قوانینش نوشته شود، نحوه گردش فرایند، نسخ مرتبط با آن، مراکز درمانی چقدر همراهی کنند.

سؤال: تاریخ شروع آن از کی می‌شود؛ پاراکلینیکی؟
مختاری: از سه ماه آینده ما زیر بار می‌بریم ان‌شاءالله.
مجری: وعده‌هایی داده شد، اگر این چرخه کامل انجام شود، یعنی وزارت بهداشت نظارت مستمر روی داروخانه‌ها داشته باشد و ابلاغیه‌ای که سازمان غذا و دارو عنوان کرد، کل طرح انجام شود، می‌شود این فرایند را؛ انجام شده بدانیم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.