در حالی که مانیتورهای غیرپیوسته برای انجام فرآیند تست خود به شرایط خاصی مانند سرعت، محیط، شتاب، سطح سوخت و موارد دیگر نیاز دارند. مانیتورهای کاتالیزور مانیتورهای غیر پیوسته ای هستند که توانایی مبدل کاتالیزوری را در کاهش انتشارات مضر ارزیابی می کنند.
اما، اگر وسیله نقلیه شما نشان دهد که مانیتور کاتالیزور آماده نیست، چه؟ بنابراین، بیایید بیشتر نحوه آماده کردن مانیتور کاتالیزور خودروی خود را بررسی کنیم!
یکی از اولین علائمی که اغلب با مانیتور کاتالیزوری معیوب یا آسیب دیده همراه است کاهش راندمان موتور است. مبدل کاتالیزوری در سیستم اگزوز خودرو یکپارچه شده است و در صورت بروز هر گونه مشکلی می تواند بر عملکرد موتور تأثیر بگذارد. یک مبدل مسدود جریان هوای خروجی را محدود می کند، در حالی که مبدل ترک خورده باعث انتشار گازهای گلخانه ای مضر می شود. هر یک از این خطاها می تواند بر عملکرد موتور تأثیر منفی بگذارد و قدرت و شتاب و همچنین مصرف سوخت را کاهش دهد.
صدای بلند و تق تق از زیر خودرو یکی دیگر از علائم آسیب دیده مانیتور کاتالیزوری است. اگر یک مبدل کاتالیزوری کهنه شود یا آسیب داخلی ناشی از مخلوط سوخت بسیار غنی شود، شبکه های لانه زنبوری که با کاتالیزور در داخل مبدل پوشانده شده اند ممکن است آسیب ببینند و صدای بلندی ایجاد کنند. صدا ممکن است هنگام استارت زدن خودرو واضح تر باشد و با گذشت زمان بدتر شود.
یک مبدل کاتالیزوری آسیب دیده نیز می تواند باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود. سنسورهای اکسیژن و حسگرهای نسبت هوا به سوخت در خودروهای مدرن با نظارت بر سطح سوخت در اگزوز، کارایی مبدل کاتالیزوری را کنترل می کنند. اگر ECU تشخیص دهد که مبدل کاتالیزوری به درستی کار نمی کند یا آلاینده ها را به درستی کاتالیز نمی کند، چراغ چک موتور را روشن می کند تا راننده را از مشکل آگاه کند. بسیاری از مشکلات دیگر می توانند چراغ چک موتور را فعال کنند، بنابراین بهتر است خودرو خود را برای کدهای مشکل اسکن کنید تا از مشکل مطمئن شوید.
خروجی مانیتور کاتالیزور می تواند "آماده نباشد" یا "آماده" باشد. اگر خروجی مانیتور آماده نیست، نشان دهنده چیست؟ این نشان می دهد که چرخه درایو مورد نیاز به طور کامل اجرا نشده است. بنابراین، مانیتور کاتالیزور مبدل کاتالیزوری را آزمایش نکرده است.
بنابراین، برای اینکه وضعیت مانیتور کاتالیزور "آماده" شود، باید این مراحل ساده را دنبال کنید.
اولین و مهمترین مرحله این است که بررسی کنید چراغ موتور خاموش است یا خیر. اگر وسیله نقلیه شما دارای کدهای مشکل فعال باشد، ممکن است عملکرد مانیتور را به طور کامل متوقف کند.
چرخه رانندگی با استارت سرد شروع می شود. دمای مایع خنک کننده موتور خودروی شما باید کمتر از 50 درجه سانتیگراد (122 درجه فارنهایت) و در حدود 6 درجه سانتیگراد (11 درجه فارنهایت) دمای هوا باشد. شما می توانید با اجازه دادن به خودروی خود در یک شب به این هدف برسید.
گام بعدی این است که موتور را روشن کنید و آن را به مدت دو دقیقه و نیم در حالت بیکار نگه دارید و گرمکن شیشه عقب و سیستم تهویه مطبوع را روشن نگه دارید.
اکنون، گرمکن شیشه عقب و سیستم تهویه مطبوع را خاموش کنید و سرعت خودرو را تقریباً به مدت 3 دقیقه روی 90 کیلومتر بر ساعت (55 مایل بر ساعت) نگه دارید. در این مدت، تشخیص عملکرد تهویه و سنسورهای سوخت انجام خواهد شد.
سرعت خودروی خود را به تدریج تا 32 کیلومتر بر ساعت (20 مایل بر ساعت) کاهش دهید. از لمس یا تغییر کلاچ یا ترمز خودداری کنید.
خودروی خود را با 3/4 گاز تا سرعت 55 مایل بر ساعت (90 کیلومتر بر ساعت) برسانید و به مدت تقریباً پنج دقیقه در این سرعت حرکت کنید. در این مدت، تشخیص عملکرد کاتالیزور انجام خواهد شد. اگر باتری جدا شده باشد یا کاتالیزور آماده نباشد، ممکن است پنج چرخه کامل رانندگی برای تعیین وضعیت کاتالیزور لازم باشد.
اکنون، سرعت خودروی خود را کاهش دهید و اجازه دهید به مدت 2 دقیقه خاموش بماند.
این تمام است. با انجام دقیق مراحل ذکر شده در بالا، میتوانید به راحتی مشکل "آماده نبودن مانیتور کاتالیزور" را برطرف کنید. دفعه بعد که خودروی شما چنین علائمی نشان داد، فراموش نکنید که این مراحل را دنبال کنید.
گردآوری: بخش خودرو بیتوته