خانه از این تاریخ ارزان می شود + جزئیات

پارس نیوز پنج شنبه 19 مهر 1403 - 08:59
بازار مسکن به دنبال رویدادهای اخیر وارد رکود شدیدی شده و معاملات به کمترین سطح خود در ماه‌های اخیر رسیده است.

 

 
به گزاش پارس نیوز ، در پی تحولات اخیر، بازار مسکن به رکود عمیق‌تری وارد شده و میزان معاملات به حداقل رسیده است. بسیاری از افراد، به‌ویژه مالکان که پیش‌تر تمایلی به فروش ملک خود نداشتند، اکنون به فکر فروش افتاده‌اند. همچنین، فروشندگانی که قبلاً ملک‌های خود را برای فروش گذاشته بودند، حاضرند با قیمت پایین‌تری ملک‌های خود را بفروشند.

کارشناسان بازار مسکن بر این باورند که وضعیت کنونی بازار تحت تأثیر تنش‌های سیاسی و اقتصادی است. این ریسک‌ها به‌ویژه سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کند تا به سمت دارایی‌های زود نقدشونده حرکت کنند. انتظار می‌رود قیمت مسکن تا اواخر پاییز به‌طور قابل‌توجهی کاهش یابد.

فرهاد بیضایی، کارشناس ارشد حوزه مسکن، می‌گوید که کنترل بازار مسکن با قوانین دستوری ممکن نیست و دولت باید برنامه‌ای منسجم برای توسعه ساخت مسکن تدوین کند. او تأکید کرد که ادامه ساخت و ساز نه‌تنها به کاهش قیمت‌ها کمک خواهد کرد، بلکه مستأجران را نیز به سمت خرید خانه سوق می‌دهد.

او همچنین به مشکلاتی که در زمینه وام‌های مسکن وجود دارد اشاره کرد و گفت: وام نهضت ملی مسکن که به‌تازگی افزایش یافته، هنوز کافی نیست و بانک‌ها نیز در این زمینه همکاری لازم را ندارند. وی خواستار طراحی یک نقشه راه مشخص برای خانه‌دار شدن مستأجران با همکاری شبکه‌های بانکی شده است.

در این شرایط، بازار اجاره نیز تحت تأثیر رکود قرار گرفته و قیمت‌ها به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. به‌عنوان نمونه، قیمت‌های اجاره و ودیعه مسکن در منطقه ۱۱ تهران به شرح زیر است:

  • میدان حر : ۷۹ متر، ۱۳۸۲، ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان
  • میدان انقلاب : ۷۹ متر، ۱۳۸۵، ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان
  • جمال زاده : ۸۰ متر، ۱۳۹۹، ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان
  • آذربایجان (گلشن) : ۶۷ متر، ۱۳۹۲، ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان

با توجه به اوضاع کنونی، به نظر می‌رسد که برای برون‌رفت از این رکود، دولت باید با تدوین سیاست‌های مناسب و تداوم ساخت‌وساز، بازار مسکن را به حالت تعادل برگرداند و اعتماد سرمایه‌گذاران را دوباره جلب کند./اقتصاد100

محله  متراژ  سال ساخت  پارکینگ  آسانسور  قیمت (میلیون تومان) 
میدان حر  ۷۹ متر  ۱۳۸۲ دارد  دارد ۶ میلیارد و ۵۰۰ 
میدان انقلاب  ۷۹ متر  ۱۳۸۵ دارد  دارد   ۶ میلیارد و ۹۰۰
جمال زاده  ۸۰ متر  ۱۳۹۹ دارد  دارد   ۷ میلیارد و ۶۰۰
آذربایجان ( گلشن) ۶۷ متر ۱۳۹۲ - دارد   ۵ میلیارد و ۱۰۰
جامی  ۷۲ متر  ۱۳۸۳ دارد  دارد   ۴ میلیارد و ۹۰۰
میدان جمهوری  ۷۸ متر  ۱۴۰۳ دارد  دارد  ۷ میلیارد و ۸۹۰
آذربایجان ( سلیمانیه) ۷۰ متر  ۱۳۹۲ - دارد  ۷ میلیارد
اسکندری  ۶۵ متر  ۱۳۸۲ دارد  -  ۵ میلیارد
 

منبع خبر "پارس نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.