چند درصد وام بانک ها به مردم پرداخت شد؟

همشهری آنلاین پنج شنبه 19 مهر 1403 - 09:18
بانک مرکزی آخرین آمار مربوط به میزان تسهیلات پرداختی نظام بانکی را منتشر کرد؛ آمارهایی که از افزایش ۲۲.۲ درصدی مبلغ تسهیلات در ۶ ماهه گذشته نسبت به ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ حکایت دارد و البته بخش عمده آن به صاحبان کسب و کار تعلق گرفته است.

به گزارش همشهری آنلاین، آمارهای بانک مرکزی حاکی از این است که رقم تسهیلات پرداختی شبکه بانکی کشور در ۶ ماهه امسال به ۳۱۰۰ هزار همت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۶۴ هزار میلیارد تومان معادل ۲۲.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

از کل تسهیلات پرداختی ۲۴۱۲ هزار میلیارد تومان معادل ۷۷.۷ درصد به صاحبان کسب‌وکار تعلق گرفته و ۶۹۲ هزار میلیارد تومان ۲۲.۳ درصد نیز به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) پرداخت شده است.

سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در همه بخش‌های اقتصادی در ۶ ماهه امسال ۱۸۶۹ هزار میلیارد تومان معادل ۷۷.۵ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب‌وکار است و سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف‌کننده نهایی (خانوار) مبلغ ۲۷۵ هزار میلیارد تومان معادل ۳۹.۸ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) بوده است.

طلب نجومی پالایشگاه‌ها از دولت

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: بدهی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به پالایشگاه‌ها از ۸ همت در سال ۱۴۰۰ به ۱۶۲ همت در پایان ۱۴۰۲ رسیده و این موضوع فشار زیادی به بودجه دولت وارد می‌کند.

ناصر عاشوری افزود: این طلب نجومی در حالی است که پالایشگاه‌ها فقط در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۳ همت مالیات مستقیم به دولت پرداخت کرده‌اند. این بنگاه‌های اقتصادی باید سودده باشند تا بتوانند چنین میزان مالیات را به بودجه کشور تزریق کنند.

او افزود: افزایش بدهی‌ها به رقم ۱۶۲ هزار میلیارد تومان فشار زیادی بر بودجه عمومی کشور وارد کرده و این بدهی انباشته به معنای نیاز مبرم دولت به تأمین مالی بیشتر برای پرداخت بدهی‌ها و استفاده از منابع مالی در دولت چهاردهم است.

ریل ایران و ترکمنستان شلوغ می‌شود

معاونان شرکت‌های راه‌آهن ایران و ترکمنستان توافق کردند مبادله قطارها در مرز ریلی سرخس به ۴۰۰ دستگاه واگن در شبانه‌روز افزایش یابد. قطارها در ۴ زمان مشخص در شبه روز مبادله می‌شوند و دو کشور دراین‌باره به توافق رسیده‌اند.

مسیر ریلی ترکمنستان یکی از راه‌های اتصال ارزان و ایمن کشور به بازار کشورهای آسیای میانه است که همچنان بخش عمده ظرفیت آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و این توافق ریلی می‌تواند به فعال‌سازی این مسر کمک کند.

رشد ۱۳ درصدی فروش صنایع بورسی در شهریور

داده‌های آماری معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس حاکی از آن است که مجموع مبلغ فروش صنایع حاضر در بازار سرمایه در شهریورماه امسال نسبت به شهریور پارسال، ۱۳ درصد افزایش داشته است.

داده‌های آماری محاسبه شده در اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس، نشان می‌دهد مجموع مبلغ فروش صنایع بورسی، به‌جز صنایع پالایشگاهی، از ۳۴۵ همت در شهریورماه پارسال به ۳۹۱ همت در شهریور امسال رسیده است.

به استناد داده‌های آماری این معاونت، از میان صنایع بورسی، مبلغ فروش صنعت «خرده‌فروشی به‌استثنای وسایل نقلیه موتوری» با ۶۰ درصد افزایش بیش از سایر صنایع بوده است.

بر این اساس، میزان فروش این صنعت از ۷ همت در شهریور پارسال به ۱۱ همت در مدت مشابه امسال رسیده است. میزان فروش این صنعت در مقایسه با مرداد امسال اما ۷ درصد بوده است.

پس از این صنعت، مبلغ فروش صنایع «رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن» ۳۷ درصد، «مخابرات» ۲۹ درصد و «محصولات شیمیایی» ۲۰ درصد بوده است.

کاهش ۱۸ درصدی واردات قطعه خودرو

آمارهای گمرک ایران حاکی از این است که در ۶ ماهه امسال ۲۹۲ هزار تن اجزا و قطعات خودرو به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار وارد کشور شده است. این میزان در مقایسه با ۶ ماهه سال قبل ازنظر وزن ۱۷ درصد و ازنظر ارزش ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین در این مدت ۱۰ هزار و ۸۶۵ تن به ارزش ۳۱.۶ میلیون دلار اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت صادر شده که ازلحاظ وزن ۱۳ درصد کاهش و از حیث ارزش ۸ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، از مجموع صادرات اجزا و قطعات (خودرو و موتورسیکلت) در ۶ ماهه امسال، ۹ هزار و ۲۳۵ تن به ارزش ۲۶.۸ میلیون دلار به صادرات اجزا و قطعات خودرو و یک هزار و ۶۳۰ تن به ارزش ۴.۸ میلیون دلار به صادرات اجزا و قطعات موتورسیکلت اختصاص داشت.

افزایش ۷۰ درصدی قاچاق کفش

جواد شعبان زاده، رئیس کمیسیون صادرات جامعه کفش با اشاره به اینکه مواد اولیه داخلی بسیار گران‌تر از مواد خارجی است، گفت: برآوردهای میدانی نشان می‌دهد که قاچاق کفش نسبت به ۲ سال قبل ۷۰ درصد افزایش یافته است.

شعبان زاده اظهار کرد: صنعت کفش ۵۰۰ هزار نفر اشتغال دارد که ۸۰ درصد این اشتغال مربوط به مشاغل خانگی و محله محور است.

۶۰۰۰ مگاوات برق جدید در راه است

وزیر نیرو گفت: هر نیروگاه خورشیدی یک کیلوواتی سالانه ۱۸۰۰ کیلووات ساعت برق تولید می‌کند و امیدواریم تا دو سال با افزایش نیروگاه‌ها و صرفه‌جویی و سایر اقدامات، درمجموع ۶۰۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت ایجاد کنیم.

عباس علی‌آبادی در نشست مشترک اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: ما به فعالان صنعت برق بدهکاریم و لازم است بدهی دولت به بخش خصوصی تسویه شود تا انتظار تداوم همکاری‌ها وجود داشته باشد. هم‌اکنون بدهی حسابرسی شده به بخش خصوصی ۱۰۰ همت است.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.